kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۸۱۲
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۲

آغاز دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5 در وین

دور چهارم مذاکرات هسته‌ای ایران و 5+1 در وین با هدف آغاز نگارش پیش‌نویس توافق نهایی از امروز آغاز می‌شود.

مذاکرات ایران و 5+1 در حالی روز چهارشنبه در وین برای چهارمین دور آغاز می‌شود که به تایید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران به تعهداتش در چارچوب توافق ژنو به خوبی عمل کرده است. اما در مقابل 5+1 به ویژه آمریکا تا جایی که توانستند و امکان داشته است از اجرای تعهدات‌شان در چارچوب برنامه اقدام مشترک شانه خالی کرده یا با بهانه وجود موانع بروکراتیک و اداری آنها را به تاخیر انداخته‌اند.
تاخیر در واریز اقساط تعیین شده و نیز ممکن نبودن برداشت‌ پول‌های واریز شده به حساب ایران در بانک‌های مورد نظر از این جمله است که از سوی مقامات دولت به آن اشاره شد.
مذاکرات کارشناسی ایران و 5+1 براساس توافق دو طرف در مذاکرات «وین 3»، هفته گذشته در نیویورک انجام شد و دو طرف درباره برخی مسایل دیگر گفت‌وگو کردند اما به نظر می‌آید اختلاف‌نظرهایی هم‌چنان باقی است و کارشناسان نتوانستند به راه‌حلی درباره این مسایل دست یابند. از این رو درباره این مسایل از جمله موضوع «تحقیق و توسعه سانتریفیوژها» در پایتخت‌های دو طرف و نیز در سطح ظریف و اشتون رایزنی و تصمیم‌گیری خواهد شد.
برخلاف مذاکرات قبلی در وین که معاونان وزیران خارجه گفت‌وگو‌ها را انجام می‌دادند و رئیسان هیئت‌های مذاکره‌کننده در نشست افتتاحیه و اختتامیه برای جمع‌بندی گفت‌وگوها حاضر می‌شدند، قرار است از این دور (چهارم) مذاکرات، با توجه به این که دو طرف نگارش متن توافق نهایی را آغاز می‌کنند مذاکرات با محوریت و حضور محمدجواد ظریف و کاترین اشتون در طی سه روز برگزار شود.
هم‌چنین در این دور از مذاکرات هیئت مذاکره‌کننده کشورمان را تیمی از کارشناسان سیاسی،  حقوقی، فنی هسته‌ای و کارشناسان بخش تحریم‌ها همراهی می‌کنند.
ایران و 5+1 در حالی وارد مذاکرات «وین4» می‌شوند که هنوز در حرف و صحبت نتوانسته‌اند در اختلاف‌نظرهای‌شان درباره موضوعاتی از جمله ابعاد مختلف غنی‌سازی یا تحقیق و توسعه سانتریفیوژها به نقطه مشترک اولیه برسند.
براساس گزارش ایسنا، 5+1 خواستار تعطیلی کامل بخش تحقیق و توسعه سانتریفیوژهاست.
ادعاهای سوزان رایس
همچنین «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی آمریکا طی سخنرانی در واشنگتن تمامی تلاش خود را به کار گرفت تا به مخاطبان حامی رژیم اسرائیل تضمین دهد که واشنگتن موضع سختی در قبال برنامه هسته‌ای ایران اتخاذ کرده است.
وی تصریح کرد: ما همه مسئولیت داریم تا به دیپلماسی (در قبال برنامه هسته‌ای ایران) شانس موفقیت دهیم. آمریکا از حرف زدن خشنود و راضی نمی‌شود. ما تنها از اقدامات قابل اثبات ایران خشنود می‌شویم. ساده بگویم، اگر ما راضی نشویم هیچ توافقی صورت نخواهد گرفت.
گفتنی است تیم آمریکایی در مذاکرات ایران و 5+1 در وین، شامل «وندی شرمن»، «جیمز تیمبای»، «راب مالی»، «پائول ایروین»، «ادام زوبین»، «ریچ نفیو»، «کوین ویل» و «آلن ایر» می‌شود.
زوبین، مدیر دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا و یکی از برجسته‌ترین کارشناسان دولت آمریکا در زمینه تحریم‌ها است.
تیمبای، مشاور ارشد معاون وزیر خارجه آمریکا در امور کنترل تسلیحات و امنیت بین‌الملل است و ریچارد نفیو، معاون هماهنگ‌کننده اصلی سیاست تحریم‌ها در وزارت امور خارجه آمریکا است.
براساس آخرین خبرها شب گذشته ظریف و اشتون در ضیافت شام کاری در مقر ایران در وین شرکت کردند.