kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۷۸۵۲
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۷
در آستانه ورود ولیعهد عربستان به انگلیس

گاردین: ترزا می علیه بن‌سلمان دیکتاتور و سرکوبگر موضع بگیرد

در آستانه سفر ولیعهد سعودی به انگلیس و در میان اعتراض‌های گسترده مردم این کشور علیه این سفر ، روزنامه گاردین از «چاپلوسی‌های لندن از ولیعهد سعودی» نوشته و آن را «شرم‌آور» توصیف کرده است. به نوشته این روزنامه، «ترزا می» باید علیه«بن سلمانِ دیکتاتور» موضع‌گیری کند.
سرویس خارجی-

محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در حالی امروز وارد انگلیس می‌شود که اعتراض نهادهای مدنی علیه فعالیت‌های بن سلمان به ویژه جنایت وی علیه مردم یمن باعث به تعویق افتادن این سفر شده بود. دیروز نیز مردم انگلیس علیه سفر بن سلمان به کشورشان تظاهرات کردند.
روزنامه گاردین اما در مقاله‌ای به قلم «سایمون تسیدال» از «ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس خواست تا در جریان سفر محمد بن سلمان به لندن از تملق و چاپلوسی شرم آور از عربستان دست بردارد. این روزنامه تاکید کرد، بسیاری از افراد در انگلیس و فرانسه، معتقدند دستکم باید بحثی جدی به بن سلمان درخصوص تداوم سرکوب مخالفان سیاسی و فعالان، تبعیض سازمان یافته علیه زنان، استفاده معمول از شکنجه و مجازات اعدام در عربستان و جنگ ویرانگرش علیه یمن تحمیل شود.
به اعتقاد نویسنده این مقاله «بن سلمان» نگران سفرش به لندن است زیرا کمپین «ضد تجارت سلاح» اعتراضاتی را به‌خاطر این سفر تدارک دیده است.
اصلاحات بن سلمان برای فریب است
در ادامه مقاله گاردین می‌خوانیم:«ترزا می ‌باید از تملق شرم‌آورِ رژیمِی سرکوبگر، غیردموکراتیک و رهبر جوان دیکتاتور آن دست بردارد، اصلاحات مبالغه‌آمیز بن سلمان پُوسته‌ای بیش نیست و به تغییر ریشه‌ای در عربستان کمک نمی‌کند...ترزا می ‌نه به قربانیان یمنی و نه به مخالفان و دانشگاهیان و روزنامه نگاران سعودی اهمیتی نمی‌دهد. تنها توجه او، واردات بیشتر عربستان از انگلیس از جمله واردات نظامی و سرمایه‌گذاری عربستان در انگلیس درپی خروج این کشور از اتحادیه اروپا است. ترزا می‌ تنها به دنبال ثبت شرکت بزرگ نفتی آرامکوی سعودی در بورس لندن به جای ثبت آن در بورس نیویورک یا توکیو یا هنگ‌کنگ است.
قرارداد 100 میلیارد دلاری
روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز هم طی گزارشی اعلام کرده ولیعهد عربستان در سفر خود به انگلیس توافق‌ها و قراردادهای تجاری متعددی با انگلیس به امضا می‌رساند که ارزش آن بیش از 100 میلیارد دلار است!