kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۶۸۰۴
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۳
تأکید معاون اول قوه قضائیه بر تکمیل سریع پرونده و مجازات عوامل اغتشاش

اژه‌ای: کار اغتشاشگران خیابان پاسداران مشابه جریانات تکفیری و داعشی بود

سخنگوی قوه قضائیه با ‌اشاره به حوادث اخیر خیابان پاسداران گفت: به دادسرای تهران تاکید شده هر چه سریع‌تر کسانی را که در این راستا مجرم هستند، به دادگاه معرفی کند.




به گزارش میزان، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای ضمن گرامیداشت یاد شهدای نیروی انتظامی در حادثه خیابان پاسدارانِ تهران که مدافعان امنیت و آرامش بودند، اظهار داشت: این اتفاقی که در یکی دو شب پیش در خیابان پاسداران رخ داد، موضوعی است که نه دستگاه‌های مسئول می‌توانند از آن بگذرند و نه مردم.
اژه‌ای افزود: در این ماجرا ابتدائا عده‌ای با یک قانون‌شکنی به ظاهر ساده وارد قضیه‌ شدند و در حمایت از فردی که به اتهام سرقت و یا داشتن خودرو سرقتی مورد بازخواست قرار گرفته بود و قرار بود از او تحقیق کنند، به صورت قلدرمآبانه و برخلاف قانون، در مقابل کلانتری تجمع کرده و می‌خواستند حرف خودشان را به کرسی بنشانند و در مقابل پلیس و کلانتری ایستادگی کنند. متعاقب آن با الهام گرفتن از بعضی از جریان‌های بیرون و با بعضی تحریکاتی که شبکه‌ها و ماهواره‌های معاند انجام دادند، برخی افراد اقداماتی کردند که مردم ما شاهدش بودند.
وی با بیان اینکه قوه قضائیه و دادستان تهران از همان ابتدا با تمام توان و امکانات خود وارد شده و تا به امروز هم در حال دنبال کردن موضوع هستند، بیان داشت: به دادسرای تهران تاکید شده است که با سرعت و جدیت و با کمک سیستم اطلاعاتی و انتظامی در مورد همه عوامل مخلّ امنیت و آرامش مردم و کسانی که تحریق و تخریب داشته‌اند و برای به شهادت رسیدن عزیزان ما اقداماتی مشابه اقدامات جریان‌های تکفیری و داعشی انجام دادند، با تمام توان وارد شده و هر چه سریع‌تر پرونده اینها را تکمیل و کسانی را که در این راستا مجرم هستند، هر چه زودتر به دادگاه معرفی کنند.
معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه کسانی که در این راستا مجرم هستند هر چه زودتر باید به مجازات قانونی برسند، در رابطه با اقدامات پلیس گفت: پلیس از لحظه‌ای که این افرادِ قانون‌شکن وارد خیابان شدند و تا ساعاتی که از شب گذشت، نهایت خویشتن‌داری را انجام داد و خواست به مردم آسیب نرسد. اگر پلیس در برخورد با اخلالگران امنیت و آرامش مردم در خیابان پاسداران که یک خیابان کم عرض اما پر رفت و آمد و شلوغی است و در آنجا مراکز تجاری و مسکونی زیادی قرار دارد، در ساعت‌های آخر روز و یا ساعت‌های اولیه شب وارد عمل می‌شد، چه بسا که ممکن بود خسارات بیشتری به مردم وارد شود و خدای ناکرده کشت و کشتار بیشتری هم بوسیله اخلالگران صورت می‌گرفت. اما به هر تقدیر اینجا لازم بود که پلیس در عین حالی که می‌خواهد خویشتن‌دار و صبور باشد، برای جلوگیری از اتفاقاتی که افتاد، پیش‌بینی‌های لازم را هم می‌کرد که البته جای بحث این موضوع باقی است.
اژه‌ای ادامه داد: زمانی که پلیس بعد از گفت‌وگو‌هایی که با بعضی از افراد منتسب به این اغتشاش‌گران داشت و بعد از اینکه به خود اینها مکرر و به اَشکال مختلف هشدار و تذکر داد که صحنه را ترک کنید و از اقدامات خشونت بار دست بردارید و اگر حرف و صحبتی هم دارید، بیایید با هم صحبت کنیم و اینها هیچ اعتنایی نکردند، وقتی دید این‌ها افرادی نیستند که یک خواسته قانونی داشته باشند و به اقدامات خشونت بار خود ادامه می‌دهند، بلافاصله وارد شد و ظرف مدت بسیار کوتاهی این قضیه را جمع کرد که این اقتدار پلیس را نشان می‌دهد تا برخی عوامل داخلی و خارجی فکر نکنند که اگر پلیس در جایی خویشتن‌داری کرد و خواست در جهت منافع بیشتر مردم رفتار کند، نشانه ناتوانی آن است و بدانند که هر زمان که پلیس اراده کند، می‌تواند ظرف مدت کوتاهی افراد اغتشاش‌گر و مجرم را جمع‌آوری کند.
وی افزود: درحال حاضر کسانی که مسبب اصلی هستند، در حال شناسایی شدن توسط بازجویان و قضات پر تلاش دادسرای تهران هستند.
سخنگوی دستگاه قضا گفت: این قول را من به مردم عزیز می‌دهم که در کوتاه‌ترین زمان ممکن پرونده این افراد را رسیدگی می‌کنیم تا بر اساس قانون آن کسانی که مجرم تشخیص داده شده‌اند، به مجازاتشان برسند.