kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۶۷۷۹
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۰
سازمان پزشکان بدون مرز:

مسلمانان میانمار برای حفظ جانشان همچنان در حال فرار به بنگلادش هستند

بنا بر اعلام سازمان پزشکان بدون مرز، بحران مسلمانان روهینگیا به پایان نرسیده و هنوز آوارگان این کشور از بیم خشونت‌ها در حال فرار به بنگلادش هستند.




خشونت علیه مسلمانان میانمار با وجود تمام وعده و وعید‌های دولت میانمار درباره پایان یافتنشان همچنان ادامه دارد. سازمان‌های بین‌المللی اعلام کرده بودند شرایط برای بازگشت مسلمانان روهینگیا مساعد نیست. اما علاوه‌بر این، تداوم خشونت‌ها و جنایات باعث شده تا همچنان روند فرار آوارگان به سمت بنگلادش ادامه داشته باشد. به گزارش خبرگزاري صدا و سيما به نقل از پايگاه خبري العهد، سازمان پزشکان بدون مرز هم تاکيد کرده بحران اقليت مسلمان روهينگيا در ميانمار به پايان نرسيده است و آوارگان روهينگيا همچنان از بيم خشونت‌ها در حال فرار از ميانمار به بنگلادش هستند.
اين سازمان در بيانيه‌اي اعلام کرده: «همچنان شاهد هستيم هر هفته صدها نفر از مسلمانان روهینگیا با عبور از رودخانه ناف وارد بنگلادش مي شوند. آوارگان جديد با همان ناامني‌ها، تهديدات و حملاتي روبرو هستند که در داخل خانه‌هاي خود در روستاهايي که از آنها فرار کردند، روبرو بودند. در اين بيانيه‌اي آمده است از آغاز بحران اخير، حدود 700 هزار آواره روهينگيايي از بيم کشتار به دست ارتش ميانمار وارد بنگلادش شده‌اند.»
بيانيه سازمان پزشکان بدون مرز همزمان با اتخاذ نخستين اقدامات دولت بنگلادش براي بازگرداندن آوارگان روهينگيايي به ميانمار منتشر می‌شود. مقامات بنگلادش جمعه گذشته فهرستي از اسامي هزار و 673 خانواده يعني 8 هزار و 32 نفر به عنوان نخستين گروه از آوارگان روهينگيايي که قرار است به ميانمار بازگردند، ارائه کردند تا بدين ترتيب توافقنامه امضا شده بين دولت هاي ميانمار و بنگلادش اجرايي شود.
بنا بر گزارش سازمان پزشکان بدون مرز، جنايات ارتش ميانمار در تابستان گذشته باعث مرگ بيش از 9 هزار روهينگيايي شده است. حدود يک ميليون مسلمان روهينگيايي که بر اساس قانون ميانمار در سال 1982 از حق شهروندي محروم شده‌اند، در اردوگاه هايي در ايالت «آراکان» ساکن هستند و ميانمار اقليت روهينگيا را مهاجران غير قانوني مي داند که از بنگلادش وارد ميانمار شده‌اند. اين درحالي است که سازمان ملل اعلام کرده اقليت مسلمان روهينگيا بيش از هر اقليت ديگري در جهان مورد ظلم و ستم واقع شده‌اند.