kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۶۷۷۸
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۰

آغاز نبرد در عفرین بین نیروهای ترکیه و سوریه

همزمان با ورود نیروهای مردمی وابسته به ارتش سوریه به داخل شهر «عفرین»، نبرد میان این نیروها و نظامیان اشغالگر ترکیه آغاز شد.



جنگنده‌های ارتش ترکیه نیروهای وابسته به ارتش سوریه را به محض ورود به شهر عفرین، بمباران کردند. در پی این رویداد، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه، مدعی شد که ارتش این کشور مانع ورود ارتش سوریه به عفرین شده است. این در حالی است که ایسنا به نقل از روزنامه «الوطن» سوری اعلام کرد، ورود نیروهای مردمی وابسته به ارتش سوریه به داخل شهر عفرین، همچنان ادامه دارد. البته برای اردوغان از هم‌اکنون مشخص است که تحولات در عفرین از این پس، به سمت دیگری پیش خواهد رفت و اگر ارتش ترکیه طی هفته‌های گذشته دچار یک جنگ فرسایشی شده بود، اکنون باید شکست را بپذیرد و به آن سوی مرزها برود.
اردوغان نیز به خاطر گریز از این خفت، دیروز مدعی شد که با ایران و روسیه بر سر عفرین به توافق رسیده است. این ادعای دروغ رئیس‌جمهور ترکیه، دوپهلو نیز هست، چون معلوم نیست که این توافق، بر سر ماندن ارتش ترکیه در عفرین است یا رفتن ارتش ترکیه به آن سوی مرزهای سوریه!
ارتش ترکیه تحت عملیاتی موسوم به «شاخه زیتون»، اول بهمن وارد خاک سوریه شد و به سمت شهر عفرین پیشروی کرد. این پیشروی به تدریج، تبدیل به یک جنگ فرسایشی شده و آنکارا علی‌رغم اینکه ماشین جنگی خود را به کار گرفت، نتوانست بر عفرین مسلط شود. تروریست‌های موسوم به «ارتش آزاد سوریه» نیز در این عملیات، تحت فرمان ارتش ترکیه هستند.
استقبال از ارتش سوریه
یگان‌های مدافع خلق کرد سوریه با صدور بیانیه‌ای، از حضور نیروهای ارتش سوریه در عفرین، استقبال کردند. در این بیانیه آمده است:‌ «پس از گذشت یک ماه از مقاومت افسانه‌ای نیروهای ما در مقابل ارتش ترکیه و گروه‌های تروریستی همراه آن، مثل «جبهه النصره» و غیره،... یگان‌های ما تصمیم گرفتند که از دولت سوریه و ارتش این کشور جهت انجام وظایف خود برای مشارکت در دفاع از عفرین و محافظت از مرزهای سوریه در برابر این تهاجم (ترکیه)، دعوت کنند.» در ادامه این بیانیه آمده است: «دولت سوریه نیز به دعوت ما و ندای وظیفه، پاسخ (مثبت) داده و امروز (سه‌شنبه) یگان‌های نظامی (خود) را برای استقرار در عفرین و مشارکت در دفاع تمامیت ارضی سوریه و مرزهای آن، اعزام کرده است.»
غوطه شرقی در آستانه آزادسازی
اما همزمان با پیشروی ارتش سوریه برای پاکسازی منطقه «غوطه شرقی» از عناصر تروریستی، تروریست‌ها با حمله خمپاره‌ای به مناطق مسکونی این منطقه، 13 غیرنظامی را کشتند و 77 تن دیگر را زخمی کردند.
علاوه بر این حمله به مناطق غیرنظامی، سیاستمداران غربی نیز برای نجات تروریست‌ها وارد عمل شده‌اند؛ به گزارش ایسنا، «ژان ایولودریان» وزیر خارجه فرانسه، نسبت به وقوع فاجعه انسانی در سوریه هشدار داده و گفته «طی روزهای آینده به مسکو و تهران سفر خواهد کرد. همچنین «هدر ناوئرت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نسبت به افزایش حملات روسیه و سوریه علیه پس‌مانده‌های تکفیری در غوطه‌شرقی، ابراز نگرانی کرد.
وزارت خارجه انگلیس نیز از دمشق خواست عملیات خود را در غوطه شرقی متوقف کند. «استفان دی‌ میستورا» فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه هم گفت: «افزایش خشونت در غوطه‌شرقی، احتمالا این منطقه را به حلب دوم تبدیل می‌کند.»
واکنش دمشق
در این میان، وزارت خارجه سوریه به این نوع موضع‌گیری غربی‌ها و کشتار غیرنظامیان توسط تروریست‌ها واکنش نشان داد و اعلام کرد، مقامات غربی شریک جرم تروریست‌ها در جنایت علیه غیرنظامیان هستند.
به گزارش فارس، وزارت خارجه سوریه با ارسال دو نامه به دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت، مراتب اعتراض خود را به حمایت برخی از مسئولان غربی از تروریست‌های حاضر در سوریه اعلام کرد.
در این نامه‌ها آمده است:‌ «خیابان‌های دمشق و محله‌های مسکونی، مدارس، بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، مؤسسات خدماتی و برخی از مراکز دیپلماتیک از آلت قتاله تروریست‌ها (حملات خمپاره‌ای و راکتی) در امان نیست.»
دمشق تاکید کرد: «این حملات تروریستی درست زمانی صورت گرفت که برخی از مسئولان غربی به ما حملاتی کردند که فقط می‌توان آن را حمایت مستقیم از این تروریست‌ها و تشویق آنان برای اعمال تروریستی و قتل دانست.»
به گفته دمشق، این مسئله بدین معناست که مسئولان غربی شریک جنایات تروریست‌ها هستند؛‌چرا که این مسئولان برای حکومت سوریه حقی برای دفاع از شهروندانش و مبارزه با تروریسم قائل نیستند و این مسئله نیز «در چارچوب توطئه پستی است که این افراد از هفت سال پیش در حال اجرای آن ]علیه دمشق[ هستند.»
سایر رویدادها
* جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی با حمله به یک منطقه غیرنظامی در حومه شرقی شهر «دیرالزور»، 16 غیرنظامی، از جمله 9 زن را کشتند.
* براساس توافق دمشق و افراد مسلح، افراد زخمی حاضر در شهرک «فوعه» در ازای خروج تروریست‌های زخمی از اردوگاه «یرموک»، از فوعه خارج می‌شوند.