kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۶۷۷۶
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۰

هشدار سازمان ملل در باره وقوع فاجعه انسانی در نوار غزه

فرستاده سازمان ملل در روند صلح خاورمیانه هشدار داد در صورتی که اقدامات فوری برای بهبود اوضاع انسانی و احیای اقتصاد غزه انجام نشود به زودی شاهد فاجعه انسانی دراین منطقه و فروپاشی روبه‌رو خواهیم شد.

 

«نیکلای ملادینوف»، روز سه شنبه در جلسه شورای امنیت در مقر سازمان ملل که محمود عباس، رئیس‌تشکیلات خودگردان فلسطین و «جارد کوشنر»، مشاور ارشد و داماد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در آن حضور داشتند نسبت به اوضاع انسانی و اقتصادی غزه ابراز نگرانی کرد.ملادینوف در این جلسه گفت: « غزه با قطعی ۲۰ ساعته برق در روز روبه‌روست و در صورتی که اقدامات فوری برای حل بحران و بهبود اوضاع اقتصادی غزه انجام نشود، این منطقه با افزایش بحران و فروپاشی زیربنایی و اقتصادی روبه‌رو خواهد شد. این یک پیش‌بینی قابل نگرانی نیست بلکه یک حقیقت است».به گزارش شبکه خبری «فلسطین الیوم» ملادینوف افزود: « اسرائیل گذرگاه‌های غزه را بسته است، میلیون‌ها نفر در سایه تسلط کامل حماس بر این منطقه زندگی کرده‌اند و ما بر این باوریم که وقت آن رسیده است که غزه تحت کنترل و تسلط حکومت قانونی فلسطین قرار بگیرد، چراکه در این منطقه بدون وحدت فلسطین، دولتی فلسطینی نمی‌تواند شکل بگیرد. وی همچنین توقف شهرک‌سازی‌ها از سوی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری و کار گروهی به منظور کاهش سطح فاجعه انسانی در غزه را خواستار شد. وی در ادامه تاکید کرد که رژیم صهیونیستی خانه‌های غیرنظامیان را هدف گرفته است. آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در این جلسه درباره پیامد‌های ناشی از اوضاع فاجعه بار فلسطینیان در نوار غزه هشدار داد. وی تاکید کرد کاهش کمک مالی به آنروا به منبع نگرانی بین‌المللی تبدیل شده است زیرا حقوق انسانی و کرامت پنج میلیون آواره فلسطینی در معرض خطر قرار دارد و من از جامعه بین‌المللی می‌خواهم حمایت سخاوتمندانه خود را از این سازمان افزایش دهد. گوترش از پایبندی سازمان ملل متحد به تلاش برای پایان دادن به تنش فلسطینی ، اسرائیلی بر اساس راه‌حل تشکیل کشور فلسطینی خبر داد و تاکید کرد هیچ راه‌حل جایگزینی وجود ندارد.
عصبانیت نیکی هیلی
نماینده آمریکا در سازمان ملل با انتقاد از اقدام رئیس‌تشکیلات خودگردان فلسطین در خروج از نشست شورای امنیت بدون شنیدن صحبت‌هایش، تاکید کرد که هرگز ساکت نخواهد شد. به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری روسیاالیوم، «نیکی هیلی»، نماینده آمریکا در سازمان ملل در سخنرانی خود در نشست شورای امنیت ضمن انتقاد از محمود عباس، رئیس‌تشکیلات خودگردان فلسطین در ترک جلسه بدون شنیدن صحبت‌های او گفت: بسیار متاسفم که عباس سالن را بدون شنیدن حرف‌های ما ترک کرد، ما به او به عنوان رهبر فلسطینی‌ها احترام می‌گذاریم اما نصیحت یکی از مذاکره‌کنندگان ارشد آنها یعنی صائب عریقات را که از من خواست ساکت شوم و دست از انتقاد از عباس بردارم هرگز نخواهم پذیرفت بلکه با صدای بلند از واقعیت‌های دشوار صحبت خواهم کرد. هیلی خطاب به عباس گفت: ما آماده‌ایم تا با شما گفت‌وگو کنیم، شما مجبور نیستید که تصمیم ما (انتقال سفارت آمریکا به قدس) را تایید کرده و یا حتی آن را بپذیرید اما باید بدانید که این تصمیم هرگز تغییر نخواهد کرد.
 گفتنی است محمود عباس هنگام سخنرانی هیلی بلافاصله جلسه شورای امنیت را ترک کرد و برای شنیدن سخنرانی «دنی دانون»، نماینده رژیم صهیونیستی و سایر نمایندگان در سالن نماند. رئیس‌تشکیلات خودگردان فلسطین طی سخنرانی خود در نشست شورای امنیت سازمان ملل از شورای امنیت و سازمان ملل خواست کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند.