kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۶۷۷۵
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۹
واشنگتن‌ پست فاش کرد

ترامپ در اندیشه هسته‌ای کردن سعودی‌ها!

یک روزنامه آمریکایی نوشته دولت ترامپ احتمالا قانون ۵۰ ساله این کشور را شکسته و در برابر بلندپروازی‌های هسته‌ای عربستان مماشات نشان خواهد داد.




روزنامه «واشنگتن‌پست» در گزارشی به تحرکات «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی برای ساخت رآکتورهای هسته‌ای پرداخته و نوشته دولت آمریکا ممکن است با نادیده گرفتن مسائل امنیتی، مجوز ساخت این رآکتورها را صادر کند. خبرگزاری تسنیم با انتشار گزارشی به نقل از این روزنامه آمریکایی نوشته: «برای ولیعهد عربستان، این رآکتورها در حکم حیثیت و قدرت بین‌المللی هستند و گامی به سوی هماوردی با برنامه هسته‌ای رقیب عربستان یعنی ایران محسوب می‌شوند، ضمن آنکه بخشی از ولع این کشور پادشاهی برای انرژی را هم سیراب می‌کند.» در ادامه این مطلب می‌خوانیم: «برای دولت ترامپ، این منازعه منعکس‌کننده انتخابی چالش بر‌انگیز بین ارتقا شرکت‌های آمریکایی و مبارزه با‌ اشاعه هسته‌ای است. اگر دولت می‌خواهد شانس یک کنسرسیوم آمریکایی به رهبری شرکت وستینگ‌هاوس را بالا ببرد، ممکن است قواعد مربوط به جلوگیری از ‌اشاعه هسته‌ای در یکی از نقاط بی‌ثبات جهان را نادیده بگیرد. چنین اقدامی ممکن است مخاطرات امنیتی را تشدید کرده و سایر کشورهای خاورمیانه را به حرکت به سمت روال‌هایی مشابه سوق دهد.»
«جان ولفستال»، مدیر بخش کنترل تسلیحاتی و منع ‌اشاعه در شورای امنیت ملی دولت سابق آمریکا در واکنش به این احتمال اعلام کرده، اگر قرار باشد سعودی‌ها بدون محدودیت به چنین توافقی دست پیدا کنند، باعث ایجاد رویه‌های خطرناک در منطقه خواهد شد و تغییر مهمی در سیاست هسته‌ای آمریکا در 50 سال گذشته خواهد بود. قوانین اصلی فروش قطعات رآکتورهای هسته‌ای به عربستان در سندی موسوم به قرارداد 123 شرح داده شده‌اند. آمریکا این قرارداد را با 23 کشور امضا کرده که مفاد آنها با هم متفاوت هستند.
قرارداد 123 که دولت آمریکا در دوران «جرج دبلیو بوش» برای توافق با عربستان پیشنهاد داد محدودیت‌های شدیدی برای غنی‌سازی اورانیوم و بازفرآوری سوخت مصرف‌شده در نظر گرفته بود. این دو می‌توانند به عنوان روش‌هایی برای تولید سلاح هسته‌ای به کار گرفته شوند. عربستان خواستار آزادی عمل برای استخراج و غنی‌سازی اورانیوم شده است. «واشنگتن‌پست» گزارش خود را اینگونه به پایان رسانده: «مشخص نیست عربستان که دارنده بزرگترین ذخایر سوخت در جهان است چه نیازی به ساخت رآکتورهای هسته‌ای دارد.»