kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۶۵۵۷
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۲
در گفت‌وگوی کیهان با کارشناسان آمریکایی بررسی شد

تیراندازی مرگبار مدرسه فلوریدا و گانگسترهایی که دور ترامپ حلقه زده‌اند


داستان حمله مسلحانه به مردم کوچه و بازار و مدارس آمریکا ماجرایی تکراری است که آن را هر چند وقت یکبار از شهر‌های مختلف آمریکا می‌شنویم. «نیکولاس کروز» نوجوان اهل فلوریداست که تحت تاثیر تبلیغات نژادپرستانه قرار گرفته و با اسلحه پیشرفته‌ای که آن را به راحتی تهیه کرده بود 17 نفر از دوستان خود را از پای درآورده و ده‌ها نفر را نیز راهی بیمارستان کرده است. این اتفاق که تبدیل به زخمی عمیق در جامعه آمریکا شده، قطعا دارای ابعاد و ملاحظات اجتماعی و سیاسی است که کیهان در گفت‌و‌گو با دو تن از کارشناسان مطرح آمریکایی آن را بررسی کرده است. «هنری جیروکس» استاد دانشگاه «مک مستر» کانادا، نظریه‌پرداز مشهور آمریکایی و مولف بیش از 50 کتاب در حوزه سیاسی و اجتماعی و «وین مادسن» پژوهشگر، روزنامه‌نگار و نویسنده معروف آمریکایی و نویسنده کتاب «داعش همان آمریکاست» با کیهان هم‌ صحبت شده‌اند تا نظرات خود را درباره این فاجعه و دلایل وقوع آن بگویند. این مصاحبه را در ادامه خواهیم خواند:
کیهان: شلیک گلوله با تفنگ‌ها و سلاح‌های شکاری و جنگی به مردم مدرسه، دانشگاه‌ها و خیابان‌ در آمریکا تبدیل به امری بسیار عادی شده و هر از گاهی می‌شنویم که تعداد زیادی از انسان‌های بیگناه در این کشور را به کام مرگ می‌کشاند، همانند آنچه اخیرا در در فلوریدای آمریکا رخ داد. به طور کلی و از دیدگاه شما، چرا خشونت به جزو جدایی‌ناپذیری از جامعه آمریکا تبدیل شده است؟
هنری جیروکس: خشونت در آمریکا تبدیل به امر روتین شده است که لذت زودگذری را به اهالی آمریکا هدیه می‌کند. خشونت در آمریکا به عادتی تبدیل شده که فرهنگ‌های مختلف با پیشینه متفاوت از آن لذت می‌برند. خشونت از راه اسلحه در بخش‌های کوچک و بزرگ جامعه آمریکا به طور واضحی مشهود است. کشتار انسان‌ها به دست یک فرد مسلح در مدارس و دیگر فضاهای اجتماعی، تلقین استفاده از اسلحه در فیلم‌های هالیوودی، عظمت بخشیدن به قاتلان در سریال‌های شبانه و... از جمله عواملی هستند که می‌توان آنها را در خشن شدن جامعه آمریکایی موثر دانست.
در ابعاد سیاسی، به نظر می‌رسد دولت آمریکا زیاد با این خشونت مشکل نداشته باشد و مسلح کردن موافقان خود در سطح جامعه را راهی برای پیشبرد سیاست‌های خود از جمله در تقابل با جوانان سیاه‌پوست می‌داند. از نگاه اجتماعی هم می‌بینیم که حس رقابت در آمریکایی‌ها جایگزین حس همبستگی و یکپارچگی شده است. نهایتا باید گفت استفاده متعدد و زیاد از سلاح نتیجه درگیر بودن آمریکا در لجن‌زار ترس، نژادپرستی، نظامی‌گری و توزیع نامتقارن پول و قدرت در جامعه است.
وین مدسن: انجمن ملی اسلحه و سایر گروه‌های لابی‌کننده در آمریکا که حامی شرکت‌های تولید‌کننده سلاح هستند مانع تعطیلی صنعت تجارت اسلحه در آمریکا هستند.آنها هر از گاهی در عناوین مختلف به دولت آمریکا پرداخت‌های نجومی دارند. تقریبا تمام سیاستمداران جمهوری‌خواه از آنها پول دریافت کرده‌اند از جمله ترامپ که در مجموع 21 میلیون دلار از انجمن ملی اسلحه دریافت کرده است.
کیهان: به نظر شما اساسا تمایلی در میان حکومت آمریکا برای متوقف کردن داد و ستد آزادانه سلاح وجود دارد؟اگر جواب مثبت است ، کدام گروه‌های سیاسی در فضای سیاسی آمریکا مخالف این تصمیم هستند؟
هنری جیروکس: دولت ترامپ به نوعی خود را مدیون صنعت نظامی می‌داند از جمله مجموعه نظامی – صنعتی و انجمن ملی اسلحه. دولت آمریکا از اعمال مقررات بر تجارت اسلحه در آمریکا طفره می‌رود و با حمل اسلحه مخالفت نمی‌کند. اما اصل ماجرا این است که نخبگان اقتصادی و سرمایه‌داران کلان در این کشور از تجارت و فروش اسلحه سود بسیاری می‌برند. شرکت‌های اسلحه‌سازی با نفوذی که دارند مانع اعمال هرگونه قانون محدودیت زایی بر تجارت اسلحه می‌شوند.
وین مدسن: اکثر دموکرات‌ها در آمریکا موافق محدود کردن تجارت سلاح در آمریکا هستند اما از وقتی که ترامپ بر سر قدرت آمده است به کمک گانگسترهایی که دور او حلقه زده‌اند قوانین فدرالی ضد اسلحه را بی‌خاصیت ساخته تا اسلحه به راحتی حتی به دست افرادی همانند نیکولاس کروز که دارای مشکلات روانی هم هستند برسد.
کیهان: چه نهاد یا افرادی در آمریکا از به قتل رسیدن این همه انسان‌های بیگناه ذوق زده می‌شوند؟
هنری جیروکس: مردمی که از تجارت اسلحه در آمریکا سود می‌برند و از کشتار انسان‌ها در این کشور سود می‌برند راست گراهای افراطی در آمریکا هستند که همواره در فضای ترس ، وحشت و ناامنی تجارت می‌کنند. ترس بیش از مرگ عامل تولید‌کننده خشونت در یک جامعه می‌تواند باشد. سردمداران جهان اکنون از دموکراسی متنفرند و با عدالت و برابری میانه خوبی ندارند.
وین مدسن: کسانی که واقعا از تجارت اسلحه سود می‌برند تولید کنندگان آن هستند که واقعا سود زیادی از فروش اسلحه به جیب می‌زنند و گروه‌های راست‌گرای متعددی همانند جمهوری جدایی طلبان سفید در فلوریدا که نیکولاس کروز نیز عضوی از آن بود ، از جمله گروه هایی‌اند که از این اتفاقات راضی هستند.
کیهان: برخی معتقدند با انتخاب شدن ترامپ، بستر مناسب‌تری برای رشد نژادپرستان ایجاد شده است، در این‌باره چه نظری دارید؟ «نیکلاس کروز» عامل 19ساله کشتار فلوریدا کیست و در کدام مکتب فکری تربیت شده است؟
هنری جیروکس : ترامپ شخصا سابقه پررنگ و تاریکی در زمینه نژادپرستی دارد و با توجه به لطفی که گروه‌های راست گرای افراطی در انتخاب شدنش به وی کردند، او خود را مدیون آنها می‌داند.
وی نژادپرستانی که تاکنون در حاشیه بودند را به متن قدرت و سیاست در آمریکا منتقل کرده است. به نظر می‌رسد طرح ترامپ نسبت به ممنوعیت سفر اهالی برخی از کشورها به آمریکا در نتیجه همین تفکرات نژادپرستانه‌ای بوده که ملی‌گراهای سفیدپوست آن را به ترامپ القاء کرده‌اند.
اخراج هزاران پناهنده از کشور، اعتراض به سیاه‌پوستانی که به خشونت پلیس معترض شده بودند، به طور کلی گویش تلخ نژادپرستانه وی را نیز باید ماه عسل رابطه تنگاتنگ آنها با ترامپ دانست.
 کروز نیز مانند بسیاری از جوانان دیگر خود را بخشی از جامعه افراطی نئونازی‌ها می‌داند که تحت دولت ترامپ اقداماتش قانونی شده است. فاشیسم تبدیل به یک تفکر عادی در آمریکا شده است.
وین مدسن: شاید بتوان توصیف ترامپ از راست گرایان افراطی همانند نئونازی‌ها در رویدادهای «شارلوتزویل» به عنوان «مردم خوب» در سال گذشته را سرآغازی بر حمایت علنی ترامپ از نژادپرستان عنوان کرد.
 این پیام‌ها از کاخ سفید جوانانی همانند کروز را برای اقداماتی از این دست تحریک می‌کند. نژادپرستان به قلب دولت ترامپ نفوذ کرده‌اند، معتقدم استفان میلر مشاور ترامپ و راست‌گرای افراطی هیچ تفاوتی با کروز ندارد.