kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۶۴۶۶
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۶
معاون وزیرخارجه‌آمریکا:

اروپا تعهد بدهد که مسئله موشکی ایران را حل می‌کند تا ترامپ به تعلیق تحریم‌ها راضی شود

معاون وزیر خارجه آمریکا در اظهارنظری گستاخانه گفت که کلید راضی شدن ترامپ به ادامه تعلیق تحریم‌های ایران، حل مسئله موشکی ایران توسط مذاکره‌کنندگان اروپایی است.

«جان سالیوان» معاون وزیر خارجه آمریکا در یکی از نشست‌های کنفرانس امنیتی مونیخ، درخصوص نحوه ادامه حضور آمریکا در میان کشورهای متعهد به برجام، سخن گفت.
آمریکا به عنوان یکی از 7 کشور امضاءکننده برجام، متعهد شد که تحریم‌های اقتصادی و به خصوص تحریم‌های بانکی جمهوری اسلامی ایران را لغو کند ولی این مسئله نه تنها در خاک آمریکا بلکه در دیگر کشورها، به دلیل ادامه اجرای تحریم‌های ثانویه خود آمریکایی‌ها، عقیم مانده است.
سالیوان گفت:به متحدان اروپایی خود پیشنهاد داده‌ایم که بحث موشک‌های بالستیک را تا پیش از 12 ماه مِی با ایران مطرح کنند تا به این ترتیب بتوانیم علاوه‌بر حفظ برجام، نقائص کنترل تسلیحاتی آن را هم حل کنیم.
12 مِی، موعد تمدید تعلیق تحریم‌های ایران توسط «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکاست؛ آمریکا بر خلاف ایران که تعهد برجامی خود (سیمان‌اندود کردن راکتور اراک) را به یکباره انجام داد، روش متفاوتی برای اجرای تعهدات تحریمی-بازرگانی خود در نظر گرفت و هر چند ماه یکبار، پس از شیوع شایعات و گمانه‌زنی‌های فراوان درخصوص ادامه حضور واشنگتن در قالب ظاهری برجام، ادامه عمل به تعهدات برجامی خود را تمدید می‌کند.
جان سالیوان در ادامه سخنانش، صراحتاً ادامه حیات نباتی برجام در داخل مرزهای آمریکا را به مجبور شدن ایران به قبول محدودیت‌های موشکی گره زد؛ اعمال محدودیت‌هایی که قرار است اروپایی‌ها میانجی آن شوند و ایران هم تاکنون بارها از ناممکن بودنش سخن گفته است.
به گزارش فارس، معاون وزیر خارجه آمریکا در ادامه مدعی شد که اروپایی‌ها در حال حاضر با تهران درخصوص نحوه برطرف کردن نگرانی‌های موشکی غرب مذاکراتی دارند و آمریکا هم در آینده به این مذاکرات ملحق می‌شود.