kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۶۴۵۸
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۴

گزارش رسانه‌های عرب زبان از طرح حمله نظامی عربستان و امارات به عمان

برخی منابع خبری عرب‌زبان با انتشار گزارش‌هایی از طرح ائتلاف سعودی برای حمله احتمالی به عمان خبر داده‌اند.
سرویس خارجی-

با گذشت حدود سه سال از آغاز تجاوز نظامی ائتلاف سعودی به یمن، کشتار مردم و تخریب زیربناها و در نهایت نیز، شکست نیروهای ائتلاف عربی، ارتش و کمیته‌های مردمی همچنان در جبهه‌های مختلف نظامی، سیاسی و اقتصادی با استقامت ایستادگی می‌کنند و همین مسئله موجب نگرانی ائتلاف متجاوز سعودی شده است. به همین دلیل ائتلاف سعودی به فکر استفاده از حربه‌های دیگر افتاده است. در این ارتباط پایگاه خبری یمنی در گزارشی از وجود طرح مشترک امارات و عربستان برای درگیر کردن عمان در جنگ یمن و حتی حمله به این کشور خبر داده است.
به گزارش فارس پایگاه خبری «النجم الثاقب» نوشته: «تجمع نظامیان سعودی و اماراتی در مرزهای یمن با عمان در استان المهره در شرق یمن نشان می‌دهد اماراتی که تسلط خود بر عدن و برخی استان‌های جنوبی را قطعی کرده حالا تحت حمایت عربستان و آمریکا به دنبال تحقق زیاده خواهی‌های دیرینه خود در عمان است. اماراتی‌ها با متهم کردن مستقیم عمان به قاچاق سلاح و مهمات برای انصارالله به دنبال بهانه‌تراشی برای تجاوز به این کشور هستند. بنابراین عربستان و امارات همان خطی را که علیه قطر در پیش گرفتند هم اینک درصدد استفاده از آن علیه عمان هستند.»
طبق این گزارش، عربستان و امارات، عمان را به جانبداری از ایران متهم می‌کنند چون شریک آنها در حمله به یمن، تخریب و کشتار و گرسنه نگاه داشتن مردم این کشور به بهانه دفاع از مشروعیت منصور هادی نشد. ائتلاف سعودی عمان را به قاچاق سلاح و مهمات برای انصارالله از طریق گذرگاه بندرهای «نشطون» و «صرفیت» در مرزهای استان المهره یمن متهم می‌کند. از همین رو عربستان و امارات گروه‌های نظامی و قبیله‌ای و همچنین گروه‌هایی از القاعده و داعش را در نزدیکی این استان واقع در جنوب غرب یمن جمع کرده تا راهی برای حمله به کمیته‌های مردمی و ارتش یمن پیدا کند که ممکن است به ادعای رویارویی با انصارالله یمن به خاک عمان یورش برد.
در ادامه این گزارش می‌خوانیم: «در بحث و گفت‌وگوهایی که سه ماه پیش در این خصوص صورت گرفت مقامات عمان درصدد برآمدند تدابیر شدیدی برای کنترل برخی عملیات قاچاق مرزی اتخاذ کنند آن هم در راستای هماهنگی دائمی که بین ائتلاف سعودی با مقامات محلی المهره وجود دارد، در حالی که مقامات محلی خواهان حفظ روابط برادرانه و تاریخی بین یمن و عمان هستند. در همین حال عربستان و امارات از مقامات محلی المهره خواستند ضمن قطع روابط دوستی خود با عمان شرایط اسکان و نفوذ گروه‌های تندرو نزدیک به عربستان و امارات را در این استان فراهم کنند، گروه‌هایی که زیرمجموعه لشکرهای 123 و 137 در المکلا و حضرموت هستند.»
در همین ارتباط، عربستان «محمد عبدالله کده» استاندار المهره را که خواهان حفظ روابط برادرانه با عمان بود از مقام خود برکنار و «راجح سعید باکریت» را که از حامیان تجاوز ائتلاف سعودی به یمن است، جایگزین وی کرد و همین امر نشانه تلاش‌های عربستان و امارات برای تسلط مستقیم بر استان المهره نظیر تسلط بر عدن و جنوب یمن است.
 از همین رو عربستان بلافاصله شروع به توزیع پول‌هایی بین برخی قبایل و گروه‌های مسلح کرده و همزمان هم اقدامات تحریک‌آمیزی علیه عمان به کار گرفته است.