kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۶۲۴۱
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۲
دفتر مدیریت بودجه کاخ سفید:

بدهی آمریکا در 10 سال آینده از 30 هزار میلیارد دلار هم عبور خواهد کرد

دفتر مدیریت و بودجه کاخ سفید اعلام کرد، با افزایش هزینه‌های نظامی دولت آمریکا، بدهی عمومی این کشور تا سال 2028 به 30 تریلیون دلار خواهد رسید.





کسری بودجه و بدهی کلان آقتصاد آمریکا را به شدت در منگنه قرار داده است؛ «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا دوشنبه هفته جاری از بودجه خود برای سال آینده میلادی(2019) رونمایی کرد، بودجه‌ای که اگر عملیاتی شود به گفته کارشناسان کسری بودجه این کشور را به بیش از یک تریلیون دلار خواهد رساند. از سوی دیگر دفتر مدیریت و بودجه کاخ سفید اعلام کرده است که بدهی عمومی آمریکا در سال 2028 به 30 هزار میلیارد دلار خواهد رسید.
بر اساس این گزارش دفتر بودجه کنگره آمریکا پیش‌بینی کرده در صورتی که قوانین موجود در آمریکا ادامه یابد، کسری بودجه دولت آ‌مریکا افزایش یافته و این مسئله طی 30 سال آینده بدهی عمومی این کشور را شدیداً افزایش خواهد داد و کسری بودجه آمریکا در سال 2047 به 1/5برابر تولید ناخالص این کشور خواهد رسید.به طور کلی فارغ از سیاست‌های حزبی، بدهی عمومی آمریکا طی سال‌های گذشته روندی افزایشی را پیموده است به گونه‌ای که حتی زمان «باراک اوباما» رئیس‌جمهور پیشین و دموکرات آمریکا، بدهی عمومی این کشور در طول هشت سال، از 9 تریلیون دلار به 20 تریلیون دلار رسیده بود. هفته گذشته نیز مؤسسه رتبه‌بندی «مودی» هشدار داد که این مسئله می‌تواند به کاهش رتبه اعتباری آمریکا و در نتیجه بدتر شدن وضعیت مالی این کشور منجر شود. در ماه ژانویه نیز یکی از بزرگ‌ترین مؤسسات رتبه‌بندی چین به نام مؤسسه رتبه‌بندی اعتباری «داگونگ‌گلوبال» رتبه اعتباری آمریکا را چند پله کاهش داد و این کشور را هم‌تراز کشورهایی نظیر پرو، کلمبیا و ترکمنستان قرار داد.
7 تریلیون را دور ریختیم!!
رئیس‌جمهور آمریکا نیز در نشست با برخی اعضای کنگره، از سیاست‌های اصولی کشورش برای صرف هزاران میلیارد دلار در جنگ‌های فرامرزی انتقاد کرد و گفت : «ما 7 تریلیون دلار در خاورمیانه خرج کردیم؛ من می‌گویم خرج کردیم ولی منظورم این است که این پول را دور ریختیم.»
رئیس‌جمهور آمریکا سپس به تأثیر این خرج نجومی بر اقتصاد کشورش پرداخت و گفت: « اگر شما بخواهید فقط دو دلار قرض کنید که جاده، تونل و پل بسازید و یا حتی پلی را تعمیر کنید - و حال آنکه بسیاری از پل‌های کشور، وضع خوبی ندارند - نمی‌توانید به این دو دلار دست پیدا کنید ولی ما 7 تریلیون دلار در خاورمیانه خرج کرده‌ایم»
خبر دیگر از آمریکا اینکه وکیل شخصی رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگوی روز سه‌شنبه خود با روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» گفت که از جیب خود مبلغ 130 هزار دلار به «استورمی دنیلز» بازیگر آمریکایی فیلم‌های مبتذل که مدعی شده بود رئیس‌جمهور آمریکا با وی رابطه داشته است، پرداخت کرده است. وی در بیانیه‌ای به «استفانی کلیفورد» که نام هنری وی «استورمی دنیلز» است،‌‌اشاره کرد و نوشت: «نه سازمان ترامپ و نه ستاد وی، بخشی از معامله با کلیفورد نبوده‌اند و وی را خواه به طور مستقیم یا غیرمستقیم، وادار به پرداخت چنین مبلغی نکرده‌اند. روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» ماه گذشته گزارش داده بود که «دونالد ترامپ» برای عدم افشای رابطه نامشروع خود با یک بازیگر فیلم‌های مستهجن، 130هزار دلار حق‌السکوت پرداخت کرده است.در زمان مبارزات انتخاباتی نیز زنان بسیار زیادی مدعی شدند که ترامپ با‌ آنها روابط غیراخلاقی داشته است. اخیرا گزارش‌هایی نیز منتشر شده که ترامپ به بیش از 100 زن حق‌السکوت داده است.