kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۵۹۱۱
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۵

اخبار ویژه



مشاور روحانی: 80 درصد مردم مطالبات اقتصادی دارند
مشاور رئیس‌جمهور، سخنان او درباره اینکه اولویت مطالبات مردم، اقتصادی نیست، نقض کرد.
به گزارش ایسنا، حسام‌الدین آشنا با اشاره به نتایج نظرسنجی‌های اخیر درباره حوادث دی ماه گذشته گفت: بیش از نیمی از پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی‌ها، علت اعتراضات را «نارضایتی اقتصادی» می‌دانند.
وی با تلاش برای مصادره به مطلوب این نظرسنجی‌ها می‌گوید: این اعتراضات مهر اقتصادی خورده اما لایه زیرین آن سیاسی و اجتماعی است؛ در حالی‌که عموم پاسخگویان به نظرسنجی‌ها مطالبات اقتصادی را مطالبات اصلی افراد حاضر در اعتراضات دانستند، اما زمانی که شعارهای افراد شرکت‌کننده در اعتراضات را تحلیل می‌کنیم مشاهده می‌کنیم که عمدتا شعارها رنگ سیاسی و اجتماعی دارند؛ البته در این زمینه برخی کانال‌ها و افراد موثر در شبکه‌های اجتماعی به صورت هوشمندانه‌ای برای جلب افراد بیشتر جهت شرکت در اعتراضات، آنها را تجمعاتی با انگیزه اقتصادی نشان دادند تا مردم راحت‌تر در این اعتراضات شرکت کنند.
آشنا خاطرنشان کرد: اعتراض اول به عنوان اعتراض به گرانی نامگذاری شد، اگرچه هم انباشت نارضایتی اقتصادی به حد نگران‌کننده‌ای رسیده است اما تا ورود دهک‌های پایین به اعتراضات اتفاق نیفتد باید فکر کرد که می‌توان هنوز اعتراضات را مدیریت نمود.
مشاور رئیس‌جمهور ادامه داد: مطالبات نزدیک به 80 درصد جامعه ایرانی اقتصادی است اما پیوند زدن شرایط اقتصادی کشور به کارآمدی نظام که ازسوی برخی شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌شود می‌تواند نظام سیاسی را دچار بحران مشروعیت کند. در این زمینه اگر در نظام تصورات مردم القا شود که بحران اقتصادی، اقتصادی نیست بلکه به اصل نظام ربط دارد و این نظام یا نمی‌تواند یا نمی‌خواهد مشکلات اقتصادی را حل کند، تبدیل مسئله اقتصادی به تردید درمورد بقای نظام بسیار ساده و سریع اتفاق می‌افتد.
بخش اخیر سخنان آشنا درحالی است که روحانی طی چند اظهارنظر اخیر - احتمالا در اثر آدرس غلط برخی مشاوران - سعی کرده مطالبات اقتصادی مردم را به اعتراضات فرااقتصادی و فرادولتی ارتقا دهد و کل نظام را جای مسئولیت پاسخگویی دولت درباره عملکرد خویش قرار دهد!
آشنا درحالی مدعی شده تنها 60 درصد مردم بر اصلاح‌پذیر بودن شرایط کشور اعتقاد دارند که نظرسنجی اخیر دانشگاه مریلند و موسسه ایران‌پل می‌گوید فقط 4/9 درصد مردم معتقد به ضرورت تغییر نظام سیاسی هستند.
یادآور می‌شود آقای روحانی طی چند هفته اخیر تلاش کرده با رقیق کردن اولویت اقتصادی مطالبات مردم - که به ضعف عملکرد و سوءمدیریت دولت برمی‌گردد - مسئله را سیاسی جلوه دهد.

70 بار تکرار «باید» و جای خالی گزارش کارنامه
«رئیس‌جمهور در  هر کنفرانس یا اظهاراتی که از ایشان منتشر می‌شود چندین بار به جای پاسخگویی به مشکلات و معضلات معیشتی و اقتصادی، افکار عمومی را به آینده و بایدها حواله می‌دهند.»
به گزارش جهان‌نیوز، در این زمینه ما به بایدهای رئیس‌جمهورمان در 5 سال گذشته عادت کرده‌ایم اما چرا ایشان به خود زحمت دادند و پست به این مهمی را متقبل شدند تا با «بایدکردن‌»هایشان دیگران را متهم «نشدن»ها معرفی کنند.
رئیس‌جمهور در هر کنفرانس یا اظهاراتی که از ایشان منتشر می‌شود چندین بار و شاید «بارها» به جای پاسخگویی به مشکلات و معضلات معیشتی و اقتصادی، افکار عمومی را به آینده و بایدها حواله می‌دهند. ایشان در کنفرانس خبری اخیر خود در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسید: «شما گفتید تا دیر نشده باید صدای مردم را شنید؛ آیا شما صدای مردم را در اعتراضات اخیر، نسبت به تورم، گرانی و ناکارآمدی برخی مدیران شنیدید؟ اگر شنیدید چه تصمیمی برای رفع این دغدغه‌ها دارید؟ آیا بنا دارید تیم اقتصادی دولت را ترمیم کنید یا خیر؟» گفت: اشکال به سبک سؤال است که وقتی خواست مردم را فقط در بخش اقتصاد می‌برید، همین نشنیدن صدای مردم است.
هرچند اکثریت مردم با گوشت و پوست و استخوان مشکلات اقتصادی را لمس می‌کنند ولی به نظر می‌رسد دولتمردان قصد ندارند تا درک کنند اولویت اصلی مردم، معیشتی و اقتصادی است و پاس دادن مشکلات به زمین دیگر حوزه‌ها دردی را دوا نمی‌کند. هنوز از درک این واقعیت عاجزند که مشکلات با حرف درمانی حل نمی‌شوند و کارگران صدها کارخانه و کارگاه در سراسر کشور به خاطر عدم پرداخت حقوق‌هایشان در حال اعتراض‌اند و نه به بحث‌های اجتماعی، نه سیاسی و نه روابط خارجی کاری دارند. یازده میلیون حاشیه‌نشین چه چیزی برایشان اولویت است؟ سه و نیم میلیون زن سرپرست خانوار، 6 میلیون بیکار، 2 میلیون کودک کار و صدها هزار ایرانی که هر روز باید نگران آینده شغلی و معیشتی خود باشند، برایشان رفع مشکلات اقتصادی و اشتغال با ثبات اولویت دارد تا موضوعات حاشیه‌ای یا کم‌اولویت‌دار.
در همین مصاحبه رئیس‌جمهور، وی بیش از 70 بار از کلمه باید استفاده کرده است. بایدهایی که وی یا به خود گفته و یا اکثرا به دیگر دستگاه‌ها و حتی مردم حواله داده است.
بیشتر به نظر می‌رسد روحانی موعظه‌گر و مطالبه‌گر خوبی به جای پاسخگوی خوب باشد. وی درباره اینکه در 5 سال گذشته برای حل این بایدها و صدها مطالبه و حتی وعده‌هایی که دولت داده چه کاری انجام داده باید پاسخگو باشد. در حال حاضر نه ایام انتخابات است که نامزدی قصد داشته باشد وعده دهد و نه تریبون ریاست‌جمهوری، تریبون مطالبه یا موعظه است که بخواهد خود را در مسیری
قرار دهد که دیگران را مقصر فرض کند.

کارشکنی عناصر نفوذی علیه مرکز مطالعات انقلاب اسلامی
در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، یک جریان نزدیک به مدیریت دانشگاه تهران درصدد تغییر ماهیت «مرکز مطالعات عالی انقلاب اسلامی» است.
به گزارش خبرنگار ما، طیف مذکور پس از چند سال کارشکنی در مقابل جذب دانشجو و هیئت علمی در مرکز آموزشی و پژوهشی مذکور، اکنون درصدد تغییر غیرقانونی ماهیت و اساسنامه مرکز مطالعات عالی انقلاب اسلامی می‌باشد.
مدیر این مرکز در نامه‌ای به دکتر زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، خواستار رسیدگی به موضوع و اخذ توضیح از مسئولان دانشگاه تهران از طریق وزارت علوم شد. در این نامه با اشاره به کارشکنی مدیریت دانشگاه در صدور احکام مربوط به اعضای شورای سیاستگذاری مرکز (آقایان دکتر پارسانیا، کچوئیان، صادقی مقدم و ملکوتیان)، این اقدام برخلاف اساسنامه قانونی مرکز مطالعات عالی انقلاب اسلامی توصیف و خاطرنشان شده که در مقابل صدور احکام مدیران گروه‌های علمی مرکز و جذب هیئت علمی مورد نیاز نیز کارشکنی می‌شود.
این گزارش همچنین حاکی است که جریان کارشکن، درصدد انحلال این مرکز قانونی با شگردهای مختلف از جمله انتزاع آن از رشته علوم سیاسی و تبدیل آن به یک گروه فرعی در دانشکده معارف است. جلوگیری از جذب دانشجوی فوق لیسانس و دکترا از دیگر تخلفات جریان کارشکن است و این در حالی است که مرکز مورد اشاره دارای مجوز در دو رشته اندیشه سیاسی و جامعه‌شناسی انقلاب اسلامی است.

انفعال وزارت خارجه و گستاخی رژیم حامی تروریست‌ها
با توجه به یاوه‌گویی مجدد وزیر خارجه فرانسه علیه ایران، آیا دولت، فرش قرمز خود برای سفر وی به ایران را جمع می‌کند؟
سایت رجانیوز با طرح این پرسش نوشت: لودریان وزیر خارجه هفتاد ساله فرانسه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیون فرانسوی BFM به تکرار ادعاهای ضدایرانی خود پرداخت.
او در این مصاحبه در اظهاراتی مضحک ایران را به نقض قوانین بین‌المللی در سوریه متهم می‌کند و می‌گوید: «ما خواستار خروج تمامی کسانی هستیم که نباید در سوریه باشند، از جمله شبه نظامیان ایران و حزب‌الله.»
این اظهارات در حالی است که فرانسه از سال 2011 و بعد از آغاز فتنه تکفیری‌ها در سوریه از جمله کشورهای حامی تروریست‌ها بوده که به نبرد با دولت مرکزی سوریه پرداخته‌اند و حتی دخالت‌های فرانسه در مسائل داخلی سوریه بارها با واکنش مقام‌های این کشور مواجه شده است. در مقابل، دولت‌های عراق و سوریه همواره نقش ایران در مبارزه با گروه‌های تروریستی از جمله داعش را مورد تمجید قرار داده‌اند.
وزیر خارجه فرانسه همچنین به تکرار ادعاهای آمریکایی- صهیونیستی درباره قصد ایران برای تشکیل یک محور شیعی از تهران تا دریای مدیترانه پرداخته و به شعله‌های تبلیغات ایران‌هراسانه غربی دامن زده است.
این اظهارات در حالی است که قرار است لودریان در نیمه اسفند ماه با سفر به تهران پا روی فرش قرمزی بگذارد که محمد جواد ظریف برای او پهن کرده است.
ژان ایو لودریان، در 25 آبان ماه، در سفر به پایتخت سعودی با اشاره به پیشرفت‌های موشکی گفته بود فرانسه از مداخله‌ها و مقاصد سلطه‌طلبانه ایران در منطقه نگران است! امانوئل مکرون هم در این خصوص گفته بود: «احتمال تحریم علیه برنامه موشکی ایران وجود دارد» و «باید با ایران در مورد برنامه موشکی مذاکره کرد.»
همچنین وزیر خارجه فرانسه اول بهمن به روزنامه «فیگارو» گفته بود «ما گفت‌وگوهایی را با ایران در مورد مسائل مربوط به برنامه موشک‌های بالستیک و پرسش‌های مربوط به مسائل منطقه‌ای آغاز کرده‌ایم».
فرانسه که پایگاه همایش‌ها و جلسات و هماهنگی‌های منافقین علیه منافع ایران شده است حتی در اغتشاشات اخیر نیز از آشوب‌گران حمایت کرده و به وضوح در امور داخلی ایران دخالت کرد. در همین خصوص کاخ الیزه بعد از تماس تلفنی
حسن روحانی و امانوئل مکرون بیانیه‌ای صادر کرد و گفت مکرون در تماس تلفنی خود از برخورد با اغتشاش‌گران ابراز نگرانی کرده و خواستار خویشتن‌داری ایران و احترام به حقوق اساسی آن‌ها شده است!
گستاخی‌های دولت فرانسه در حالی صورت می‌گیرد که دولت روحانی در سال‌های گذشته و خصوصاً پس از انعقاد توافق هسته‌ای امتیازهای فراوانی را در اختیار شرکت‌های فرانسوی چون توتال، پژو، رنو و سیتروئن قرار داده و آن‌ها را از ورشکستگی نجات داده است.
در برابر این امتیازها، دولت فرانسه نه‌تنها در برابر بدعهدی‌های آمریکا در توافق هسته‌ای مقابله کرد بلکه همراستا با دونالد ترامپ خواستار افزایش تحریم‌ها بر روی صنعت دفاعی موشکی ایران شد و بدتر این که با پناه دادن به گروهک تروریستی منافقین در پاریس و قرار دادن آن زیر چتر حمایتی دستگاه اطلاعاتی خود عملاً تحرکات علیه ایران را شدت بخشید.
حالا با این کارنامه سیاه فرانسه آن هم در عرض دو ماه، باید دید آیا وزارت خارجه برای یک بار اقدامی واقع‌بینانه انجام می‌دهد و در پاسخ به اهانت‌های متعدد این کشور، سفر وزیر خارجه فرانسه به ایران را لغو می‌کند یا نه.
یادآور می‌شود سازمان تروریستی منافقین 17 هزار شهروند ایرانی را به شهادت رسانده است.

۵ ‌سال فرصت دولت برای کشف بافت فرسوده صرف شد؟!
رئیس‌جمهور گفت: اجاره‌نشینی سخت است.
آقای روحانی روز پنج‌شنبه در «برنامه ملی بازآفرینی شهری» گفت: مسکن برای همه افراد و به ويژه ایرانیان بسیار مهم است. وی خاطرنشان کرد: مسکن با منزل فرق می‌کند. مسکن یعنی محلی که انسان با ورود به آن، احساس آرامش می‌کند. اگر درب منزل را باز کردید و نفس راحت کشیدید احساس کردید به محل امن‌تری وارد شدید، آنجا مسکن است.
وی ابراز داشت: من خودم اجاره‌نشین بودم و چهار، پنج صاحبخانه را تجربه کردم. اجاره‌‌نشینی سخت است. برای انسان مشکل است. اگر بچه‌ای بیشتر زیر دوش حمام بماند، از آن بالا می‌گویند چاه پر شد. بچه در خانه را محکم می‌بندد، از آن بالا می‌گویند در خانه است. اجاره دیر می‌شود، صبح که به او سلام می‌کنی به گونه‌ای دیگر حرف می‌زند و از پاسخ سلامش آدم را آزار می‌دهد.
وی عنوان کرد: یک وظیفه بسیار بزرگ ما خانه‌دار کردن جوانان ماست. نباید این مسئله طول بکشد. بگذاریم اینها زودتر خانه‌دار شوند. راحت‌تر فرزندان خود را بزرگ کرده و زندگی کنند.
روحانی با بیان اینکه مردمی که خانه فرسوده در محله فرسوده دارند جز خانه چیز دیگری نباید بدهند، یادآور شد: به تعبیری مجانی است. اگر فردی 80 متر ساختمان فرسوده می‌دهد، جایش 20 درصد اضافه می‌گیرد و یک خانه 100 متری و یک خانه بهداشتی که نیاز به پرداخت پول ندارد، می‌گیرد.
وی اضافه کرد: مسئله دوم، برای ساختن واحدهای مسکونی دولت از پیش به بودجه‌ای نیاز ندارد. بانک‌ها وارد کار می‌شوند. توسعه‌گر می‌آید و یک زمین مجانی در اختیارش قرار می‌دهیم. حدود دو برابر خانه‌های فرسوده خانه می‌سازد. 50 درصد از این خانه به مردم محله واگذار می‌شود و باید تلاش‌مان این باشد که از لحاظ فنی و مهندسی در برابر زلزله هفت تا هفت و نیم ریشتری مقاومت داشته باشد.
رئیس دولت دوازدهم در تشریح ویژگی‌های این طرح بیان کرد: کسی که خانه فرسوده دارد، فقط واگذار می‌کند، چیز دیگری نمی‌دهد و آن محله هم ارتقا پیدا می‌کند.
روحانی ادامه داد: قرار است ما برای توسعه‌گر چه کنیم؟ شهرداری قرار نیست از توسعه‌گر پول پروانه ساخت بگیرد و بر ساخت و ساز نظارت کند؛ تمام امور اجرایی را شهرداری برعهده خواهد گرفت.
وی افزود: زمینی که شهرداری و وزارت مسکن می‌گویند ما می‌دهیم، بانک‌ها هم باید سریع وام بدهند. توسعه‌گر سریع وام خودش را بگیرد. نباید به دنبال سند باشد که بگذارد. دستگاه‌های دولتی و نیمه‌دولتی گفتند آهن و سیمان می‌دهیم. در مرحله اول، دولت زمین مجانی می‌دهد، شهرداری هم هر جا زمین به درد بخور وجود دارد باید در اختیار وزارت مسکن قرار دهد و بعدا اگر جایی زمین خواست می‌دهیم.
درباره سخنان آقای روحانی، چند سؤال مطرح است. اولا اگر ایشان در شهرستان و تهران مستأجر بوده، چگونه مالک ویلایی در منطقه ولنجک شده که قیمت آن 55 میلیارد تومان برآورد می‌شود؟!
ثانیا دولت اگر برنامه‌ای واقعی برای خانه‌دار شدن مردم داشته، چرا در طول 5 سال گذشته آن را به اجرا نگذاشته است؟ آیا بافت‌های فرسوده جدیدا کشف شده‌اند؟  ثالثا بخش عمده‌ای از درآمد شهرداری، از محل فروش تراکم تأمین می‌شود. وقتی دولت، شهرداری را از این مسئله منع می‌کند، تکلیف درآمد شهرداری که 14 هزار میلیارد تومان نیز از دولت طلبکار است، چه می‌شود؟!