kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۵۸۷۷
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۱

تعقیب قضایی وزیر رژیم آل‌سعود در لبنان به اتهام توطئه علیه این کشور

دادگاه لبنان وزیر مشاور در امور خلیج‌فارس عربستان را به اتهام اختلاف‌افکنی بین مردم لبنان و برهم زدن روابط خارجی این کشور، تحت تعقیب قرار داد.



به گزارش خبرگزاری تسنیم، «غسان عویدات» قاضی اول تحقیق در شهر بیروت، «ثامر السبهان» را به اتهام توطئه و دامن زدن به اختلافات میان لبنانی‌ها، مورد پیگرد قانونی قرار داد.
«نبیه عواضه» اسیر آزاده لبنانی، این شکایت را 31 ماه ژانویه گذشته به دستگاه قضایی لبنان ارایه کرد و قاضی عویدات روند دادرسی را قبول کرد تا در آینده نزدیک زمانی برای بازجویی از وزیر سعودی تعیین شود.
ثامر السبهان پیشتر سفیر عربستان در عراق بود که دخالت‌های وی در امور داخلی عراق کار را به جایی رساند که دولت بغداد رسما از عربستان سعودی خواست سفیر خود را تغییر دهد.
وی سپس به عنوان وزیر مشاور دولت سعودی در امور خلیج‌فارس تعیین شد و پرونده لبنان را در وزارت خارجه عربستان به دست گرفت و مداخله خود در امور داخلی لبنان را آغاز کرد.
السبهان در تلاش برآمد تا از شخصیت‌ها و گروه‌های سیاسی لبنانی به زیان سایر گروه‌ها و به منظور برهم زدن فضای داخلی لبنان یارگیری کند.
السبهان مثل عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان، کاملا در خدمت منافع رژیم آل‌سعود در منطقه بوده و مأموریت اصلی وی در کشورهایی مانند عراق و لبنان ایجاد جو ضدایرانی بوده و هست. درواقع مأموریت اصلی این دو چهره سعودی، ضربه زدن به محور مقاومت و حمایت از منافع رژیم صهیونیستی است.