kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۵۸۷۲
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۱
خواهر اون با رئیس‌جمهور کره‌جنوبی دست داد

دیدار تاریخی مقامات عالی ۲ کره پس از 72 سال

خواهر رهبر کره شمالی و رئیس‌پرزیدیوم (رئیس‌جمهور تشریفاتی) کره شمالی با رئیس‌جمهور کره جنوبی دیدار کردند.



طی ماه‌های گذشته علی‌رغم افزایش تنش‌ها بین دو کره از یک سو و تشدید تحریم‌های کره شمالی از سوی آمریکا نشانه‌های نویدبخشی نیز از بهبود در روابط میان دوکره آشکار شده است.  بازی‌های المیپک زمستانی کره جنوبی فرصتی را فراهم کرده است تا کوه یخ بین دو کره کمی آب شود. پیش از آغاز بازی‌ها، نمایندگان ارشد کره شمالی با همتایان خود در روستای آتش‌بس مرزی دو کره، گفت‌وگوهایی را برای حضور ورزشکاران کره شمالی در المپیک زمستانی داشته‌اند و یک هیئت سیاسی عالی‌رتبه از کره شمالی با حضور خواهر رهبر کره شمالی و رئیس‌پرزیدیوم این کشور، برای افتتاحیه مسابقات به کره جنوبی سفر کرده‌اند. که در طول 72 سال گذشته بی‌سابقه بوده است.
کره جنوبی اظهار امیدواری کرده بود این سفر فرصتی را برای گفت‌وگوهایی در سطوح بالا میان مقامات دو کشور، فراهم کند.
«کیم یو جونگ» خواهر کوچک‌تر «کیم جونگ اون»، رهبر کره شمالی، معاون اول مدیر کمیته مرکزی حزب حاکم کارگران کره شمالی، دیروز صبح در جمع هیئت اعزامی این کشور برای حضور در بازی‌های المپیک زمستانی وارد کره جنوبی شد.کیم یو جونگ سال گذشته از جانب برادرش، کیم جونگ اون به مقام عضو جانشین اداره سیاسی تصمیم‌گیری کمیته مرکزی حزب حاکم منصوب شد که این نشانگر آن است که فعالیت‌های او از چیزی که پیش از این تصور می‌شد، مهم‌تر هستند. این باور وجود دارد که او یکی از نزدیک‌ترین افراد به کیم جونگ اون است.سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری کره جنوبی نیز به خبرنگاران گفت: «مون جائه این»، رئیس‌جمهوری کره جنوبی روز شنبه(امروز) با هیئت عالی‌رتبه‌ای که پیونگ‌یانگ برای شرکت در المپیک زمستانی اعزام می‌کند، ناهار می‌خورد که در بین آنها «کیم اون نام»، رئیس‌تشریفاتی دولت کره شمالی و «کیم یو جونگ» خواهر کوچک‌تر کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی حضور دارند.
همزمان با این دیدارهای کم سابقه، «مایک پنس» که در کره جنوبی به سر می‌برد در دیداری با رئیس‌جمهوری کره‌ جنوبی اعلام کرد که کشورش حداکثر فشارها را به کره شمالی وارد می‌کند تا این کشور آماده مذاکرات برای خلع‌سلاح هسته‌ای غیرقابل برگشت و دائمی‌شود.وی پس از این دیدار نیز گفت که رئیس‌جمهور کره جنوبی از تحریم‌های بیشتر علیه کره شمالی حمایت می‌کند که اگر این اظهارات درست باشد نشان دهنده سیاست یک بام و دو هوای کره جنوبی در این زمینه است.
نمایش موشک جدید
همزمان با حضور مقامات عالی رتبه کره شمالی در سئول و دیدار رئیس‌جمهور کره جنوبی با خواهر رهبر کره شمالی در پیونگ یانگ پایتخت کره شمالی یک رژه بزرگ نظامی ترتیب داد و در آن  موشک‌های جدید بالستیک قاره پیمای خود را به نمایش گذاشت. تحلیلگران دیروز (جمعه ) تاکید کردند که کره شمالی در رژه نظامی بزرگ روز پنجشنبه، موشک‌های بالستیک قاره پیمایی را به نمایش گذاشته است که سال گذشته آنها را آزمایش کرده است. کره شمالی همچنین نوع جدیدی از موشک‌های کوتاه برد خود را در این رژه به نمایش گذاشته است.این رژه به مناسبت هفتادمین سالگرد تشکیل ارتش کره شمالی برگزار شده و کیم جونگ اون رهبر و سایر مقام‌های ارشد کره شمالی در آن حضور داشته‌اند.این رژه بزرگ نظامی که هر سال در ماه آوریل برگزار می‌شود، امسال در آستانه افتتاحیه بازی‌های المپیک زمستانی کره جنوبی برگزار شده است.رژه جدید نظامی کره شمالی بیشتر متمرکز بر قدرت موشکی این کشور بوده و پیونگ یانگ در این رژه کمتر‌تانک‌ها و قدرت توپخانه خود را به نمایش گذاشته است.