kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۵۲۲
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۶

پیروزی بزرگ دولت سوریه (نگاه)


فریده شریفی

در پی عملی شدن توافقنامه آتش‌بس میان ارتش سوریه و گروه‌های مسلح و خروج افراد مسلح از بخش قدیمی حمص این شهر به طور کامل آزاد شد و نیروهای ارتش پس از ورود به بخش قدیمی شهر، پرچم این کشور را به اهتزاز درآوردند.
این توافق در ساعت 6 بامداد چهارشنبه صورت گرفت و بالاخره صدای گلوله در این شهر خاموش شد.
80 درصد عناصر مسلح با حضور نمایندگان سوریه و هیئتی از سازمان ملل به وسیله اتوبوس به خارج از شهر حمص منتقل شدند و گذرگاه‌هایی امن برای وارد کردن کمک‌ها به شهرهای «نبل» و «الزهرا» گشوده شد. ساکنان شیعه این دو شهر بیش از دو سال است که تحت محاصره قرار گرفته‌اند. هرچند که مقدمات این توافق از دو ماه پیش آغاز شده بود، لیکن بر کسی پوشیده نیست که توانمندی نیروهای سوریه در مقابله با عناصر مسلح رمز این پیروزی بزرگ به حساب می‌آید.
ارتش سوریه طی ماه‌های اخیر حملات گسترده‌ای را علیه بخش قدیمی شهر حمص آغاز کرده و تلفات و خسارات زیادی به تروریست‌ها وارد کرده بود.
ارتش سوریه در شرایطی حمله به حمص در غرب سوریه را آغاز کرده بود که همه نگاه‌ها به حلب در شمال سوریه دوخته شده بود و بسیاری بر این گمان بودند که ارتش سوریه پس از آزادسازی القصیر در حومه دمشق متوجه حلب خواهد شد اما تاکتیک هوشمندانه ارتش سوریه و حمله به حمص همه گمانه‌زنی‌های قبلی را برهم زد.
تروریست‌ها پس از شکست در القصیر به سوی حمص رفته و استحکامات دفاعی و ستادهای نظامی خود را با تکیه بر کمک‌های نظامی و لجستیک عربستان و ترکیه در این منطقه مستقر کردند اما حمله گسترده ارتش سوریه همه برنامه‌ریزی‌های دفاعی تروریست‌ها را نقش بر آب کرد.
در همین رابطه یکی از فرماندهان مسلح وابسته به گروهک ارتش آزاد سوریه اذعان کرد که راهی جز عقب‌نشینی نداشتیم چرا که با حملات غافلگیرانه و برق‌آسای ارتش مواجه می‌شدیم و باید مرگ را می‌پذیرفتیم.
شهر استراتژیک حمص نزد مخالفان بشار اسد به خاطر سه سال مقاومت مخالفان مسلح نسبت به دیگر مناطق در برابر ارتش سوریه به شهر انقلاب معروف شده بود و بی‌دلیل نیست که خبرگزاری رویترز در گزارش خود اعلام کرد که نیروهای بشار اسد شهر حمص را که قلب ناآرامی‌های سوریه بود پس گرفتند.
شهر حمص علاوه بر اینکه از نظر اقتصادی سومین شهر سوریه به حساب می‌آید از نظر استراتژیکی نیز بسیار مهم محسوب می‌شود چرا که تسلط ارتش بر این شهر همه راه‌های کمک‌رسانی به عناصر مسلح در غرب سوریه را قطع می‌کند و دست مخالفان از شمال و شمال شرق لبنان کوتاه می‌شود.
این شهر از نظر نظامی ارزشی برابر با القصیر در غرب سوریه دارد که راه دسترسی ارتش سوریه به آب‌های آزاد در منطقه ساحلی لاذقیه، طرطوس و بانیاس را آسان کرده و هرگونه ارتباط بین لبنان و نیروهای مخالف مسلح نظام را قطع می‌کند.
تصرف حمص پیروزی بزرگی برای ارتش سوریه محسوب شده و کشورهای مختلف، حتی دشمنان نظام سوریه اذعان کردند که بشار اسد به موفقیت بزرگی دست یافته است.
در همین رابطه جان مک کین سناتور جمهوریخواه آمریکا اذعان کرد که آتش‌بس اخیر در حمص و خروج افراد مسلح از این شهر پیروزی بزرگ برای بشار اسد است.
تحلیلگران غرب و شرق نیز در بررسی علل و عوامل موفقیت و دستاورد گسترده ارتش سوریه در حمص اعلام کردند که جنگ فرسایشی بین گروه‌های مسلح با یکدیگر در سوریه آنها را در مقابل انسجام ارتش سوریه ناتوان کرد و راه را برای پیروزی‌های پی در پی ارتش هموار کرد.
آنان معتقدند آمریکا و هم‌پیمانان اروپایی و منطقه‌ای این کشور نیز در انتخاب تاکتیک و خط‌ مشی رسیدن به اهداف خود در سوریه اشتباه کردند و شکست خوردند چرا که آنان تصور می‌کردند با هموار کردن راه‌های ارسال مهمات و تسلیحات برای تروریست‌ها می‌توانند در مقابل پیشروی‌های ارتش ایستادگی کنند و نظام بشار اسد را به زانو دربیاورند در حالی که روشن شد که محاسبات اشتباه نه تنها پیروزی برای تروریست‌ها به بار نیاورد بلکه باعث ایجاد تعارض، چنددستگی، شعله‌ور شدن آتش درگیری‌های مسلحانه و به هلاکت رساندن یکدیگر شد.درگیری میان گروه‌های تروریستی، تضعیف و سردرگمی میان عناصر مسلح و حتی فرماندهان و حامیان آنها را در پی داشته است، همه این تحولات تاثیر بسزایی در عرصه میدانی تحولات سوریه برجا گذاشت.
منابع نظامی نزدیک به عناصر مسلح اذعان کردند که پیروزی‌های پی در پی ارتش سوریه باعث ایجاد حزن و اندوه شدید در میان تروریست‌ها شده است و آنها احساس سرخوردگی می‌کنند.این منابع افزودند، وضعیت تروریست‌ها در مناطق قدیم شهر حمص در روزهای اخیر به قدری وخیم شده بود که توان مقاومت در برابر نیروهای ارتش را نداشتند و حاضر شدند به خروج از شهر حمص تن در بدهند.تحلیلگران معتقدند آزادی حمص و کنترل ارتش بر این شهر دومینووار به شهرهای دیگر نیز سرایت خواهد کرد و مرحله بعدی درعاست و پیش‌بینی می‌شود پیروزی سیاسی، راهبردی و نظامی دیگری برای ارتش سوریه در این شهر به دست آید.در هر صورت آنچه آشکار است این است که تروریست‌ها و حامیان آنها کاملا شکست خورده‌اند و فروپاشی گروه‌‌های مسلح تضمین فرآیند انتخابات ریاست جمهوری و حضور همه شهروندان در انتخابات، بازگرداندن امنیت و ثبات به سوریه و استقرار نظام بشار اسد برای سال‌های آینده است.