kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۵۰۵۵
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۰

رابرت فیسک: عملیات ترکیه در عفرین تفاوتی با عملیات اسرائیل در فلسطین ندارد

تحلیلگر معروف روزنامه «ایندیپندنت» طی یک گزارش میدانی و با سفر به شهر «عفرین» سوریه، حملات ارتش ترکیه علیه غیرنظامیان این شهر را مثل حملات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان، «فاجعه‌بار» دانسته است.



«رابرت فیسک» در گرماگرم تجاوز ارتش ترکیه به خاک سوریه که در پوشش نبرد با شبه نظامیان کرد در شهر «عفرین» (در شمال سوریه) جریان دارد توانست وارد این شهر شود و از اوضاع و احوال این شهر، گزارش و عکس تهیه کند.
به گزارش ایسنا، فیسک می‌گوید در این سفر به روستای «معبطه» که درخت‌های زیتون آن مشهور است، رفته است. این تحلیلگر ایندیپندنت در ادامه گزارش می‌دهد که در روستای «معبطه» از یک خانواده پنج نفره، فقط یک نفر زنده می‌ماند و بقیه در حمله هوایی ارتش ترکیه، جان خود را از دست می‌دهند. وی گزارش داده که اعضای این خانواده، آوارگان عرب بودند نه کرد.
او در ادامه به سراغ بیمارستان عفرین می‌رود و می‌نویسد: «جوان پالوت»، مدیر این بیمارستان در مصاحبه با من (رابرت فیسک)، تأکید می‌کند: شما وقتی به بیمارستان ما در عفرین می‌آیید می‌فهمید که چه اتفاقی افتاده است. شما باید اجسادی را که به اینجا می‌آورند و وضعیت زخمی‌هایی که به اینجا منتقل می‌شوند، ببینید. بعد از آن، تصاویر مربوط به اجساد مثله شده ظاهر می‌شود.
او در ادامه خاطرنشان می‌کند: «اتاق‌های این بیمارستان پذیرای جان به‌در بردگان از حمله ترکیه علیه «تروریست‌ها» در عفرین است. در یکی از این اتاق‌ها «محمد حسین» 58 ساله یک کشاورز از منطقه «جندیرز» قرار داد که از ناحیه سر زخمی بوده و هنگامی که پشت‌بام خانه‌اش در حمله هوایی ترکیه، فرو ریخت، تا آستانه مرگ رفت. در یک اتاق دیگر «احمد کیندی» 50 ساله است که با اجرای عملیات ترکیه علیه عفرین تلاش کرد تا خانواده‌اش را از روستا خارج کند اما وقتی به خانه بازگشت ترکش خورد. پالوت می‌گوید در اینجا (بیمارستان) هیچ شبه‌نظامی «یگان‌های مدافع خلق» وجود ندارد.
فیسک می‌نویسد: «اما چه می‌شود اگر آنها نیز در آنجا باشند؟ آیا باز هم درد و رنج «داننده سیدو» 15 ساله از روستای «آدامو» را توجیه می‌کند، یا زخم‌های «کیفاه موسی» 20 ساله که مشغول کار در مرغداری خانواده‌اش در منطقه «مریمین» بود که جنگنده‌های ترکیه اواسط روز بمب روی ساختمان انداخته و هشت عضو یک خانواده را در آنجا کشتند؟ او از ناحیه سینه هدف ترکش قرار گرفت و شجاعانه به دکتر پالوت و من لبخند می‌زند، هر چند که مشخص نیست آیا می‌داند برادرش کشته شده یا خیر.»
رابرت فیسک تصریح می‌کند: روایت‌های ترکیه درباره کشتارهایی که در این عملیات انجام داده منزجر کننده است، از جمله کشتار 34 غیرنظامی که اجسادشان به بیمارستان عفرین منتقل شد. روایت ترکیه این است که بیش از 70 جنگنده ترکیه مواضع شبه‌نظامیان یگان‌های مدافع خلق را در تاریخ 21 ژانویه در شمال سوریه بمباران کرده‌اند. خبرگزاری آناتولی ترکیه در این باره گزارش داده بود که جنگنده‌های ترکیه بیش از 100 «هدف» از جمله یک «فرودگاه» (به طرز اسرارآمیزی نامش ذکر نشد) را در اولین روز حملات بمباران کردند. قرار بود این عملیات‌ها «سربازخانه‌ها، پناهگاه‌ها، مواضع، تسلیحات، خودروها و تجهیزات» متعلق به یگان‌های مدافع خلق کرد را هدف قرار دهند.
فیسک نتیجه‌گیری می‌کند: «هنگامی که از میان اتاق‌های بیماران در بیمارستان عفرین عبور می‌کنم، به این فکر می‌کنم که آیا همه این روایت‌ها و بمباران جنگنده‌ها را قبلاً نشنیده‌ام؟ آیا همین روایت نبود که به هنگام حملات هوایی اسرائیل به «تروریست‌ها» در جنوب لبنان تکرار شد و یا در زمان حملات هوایی ناتو علیه «نیروهای صرب» در یوگسلاوی سابق بیان شد و یا هر زمان که آمریکا به «نیروهای عراقی» در سال‌های 1991 و 2003 و علیه «نیروهای دشمن» در افغانستان و سال گذشته در موصل، این روایت مطرح نمی‌شد؟ ظاهراً همه این عملیات قرار بوده «دقیق» باشد و از «آسیب‌های جانبی» جلوگیری کند، اما همه آنها ده‌ها یا صدها یا هزاران کشته و زخمی برجای گذاشتند.»
در عملیات «شاخه زیتون»، تروریست‌های «ارتش آزاد» در واقع نیروی زمینی ارتش ترکیه را تشکیل می‌دهند. این تروریست‌ها بی‌رحمی‌های زیادی را در سابقه خود دارند.