kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۵۰۵۴
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۰

جنگ اقتصادی قطر و ارتجاع عرب به روایت موسسه واشنگتن

یک موسسه آمریکایی در گزارشی به ابعاد اختلافات کشورهای عربی مرتجع پرداخته و در نهایت فاش کرده که ابوظبی تحریم‌های ضدقطری را رهبری می‌کند نه عربستان.



«سایمون هندرسون»، مدیر برنامه «خلیج‌فارس و انرژی» مؤسسه« واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک» در گزارشی به نزاع کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس پرداخته است. وی در این گزارش تاکید کرده که پس از چند ماه آرامش نسبی، نزاع قطر با عربستان، امارات عربی متحده، بحرین و مصر به علت مجموعه تحولات پرشتاب اخیر مجددا شدت گرفته است.
در این گزارش، نویسنده به اتفاقاتی که موجب تشدید اختلافات شده ‌اشاره کرده و می‌نویسد که چطور این رویداد‌ها به بحرانی شدن شرایط منتج شده است. «هندرسون» به دفعات نقض حریم هوایی قطر توسط امارات هم ‌اشاره کرده و می‌نویسد: «در اوایل سال جدید میلادی، خبرگزاری قطر گزارش داد که دولت در دوحه شکایتی را به سازمان ملل برده و جنگنده اماراتی را محکوم به نقض حریم هوایی قطر برای مدت کوتاه کرده است.»
دستگیری یکی از اعضای خاندان آل ثانی ازسوی عربستان، یکی از مواردی است که این موسسه به آن ‌اشاره کرده است: «در چهاردهم ژانویه شیخ عبدالله بن علی آل ثانی از اعضای خاندان حاکم قطر اظهار کرد که او در ابوظبی پس از آنکه مورد استقبال شیخ محمد بن زاید، ولی‌عهد ابوظبی قرار گرفت، بازداشت شده است».
«هندرسون» به آغاز اختلافات قطر و این چند کشور مرتجع عربی نیز ‌اشاره می‌کند و می‌نویسد «یک جمله ‌اشتباه از بن تمیم امیر قطر در سایت وابسته به وزارت خارجه این کشور مبنی بر عدم ضرورت وجود دشمنی بین اعراب و ایران، منجر به شروع اختلافات بین شیخ‌نشینان عرب و قطر گردید.» به نظر می‌رسد ابوظبی عامل اصلی این تنش‌ها باشد چراکه بسیاری از دیپلمات‌ها در منطقه معتقدند کشوری که بحران قطر را هدایت می‌کند طرف سعودی نیست بلکه محمد بن زاید، ولیعهد کنونی امارات است.
نهایتا هندرسون به نتایجی که نقض حریم هوایی قطر برای آمریکا به بار خواهد آورد ‌اشاره می‌کند و می‌نویسد؛ «مطمئنا آمریکا هم از حوادث مربوط به نقض حریم هوایی قطر و امارات مطلع بوده حتی اگر تاکنون از اعلام عمومی آن خودداری کرده است. مرکز عملیات هوایی مشترک در پایگاه هوایی العدید قطر دارای صفحه نمایش بزرگی است که قادر است تمام ترافیک هوایی را از جنوب عراق تا افغانستان نمایش دهد و شکی نیست که 10 هزار پرسنل نظامی آمریکایی مستقر در شبه جزیره قطر دارای قابلیت‌های فنی دیگر برای نظارت بر تمام پروازهای خروجی و فرود‌های نظامی در این منطقه هستند، امارات متحده عربی ادعا می‌کند که جنگنده‌های قطری مربوط به حادثه اخیر دو فروند هواپیمای تجاری امارات از پایگاه العدید برخاسته بودند.»
گفتنی است تنش‌ها بین قطر با این چند کشور مرتجع به جایی رسیده که قطری‌ها می‌گویند ممکن است به کشور آنها ازسوی آل‌سعود حمله نظامی شود.