kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۴۶۷۷
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۹

آمریکا، فرانسه، انگلیس و عربستان به کمک سازمان ملل در پی فدرالی کردن سوریه هستند

طرح آمریکا و 4 کشور دیگر حامی تروریسم برای قالب کردن یک قانون اساسی فرمایشی بر ملت مظلوم سوریه، لو رفت. المیادین اعلام کرده سازمان ملل هم در این طرح، نقش برجسته‌ای را ایفا می‌کند.

شبکه «المیادین» می‌گوید به سندی حساس دست یافته که توطئه جدید حامیان تروریسم علیه ملت سوریه را برملا می‌کند. به گزارش خبرگزاری قدس، براساس این سند، گروه موسوم به «گروه واشنگتن» متشکل از نمایندگان پنج کشور آمریکا، انگلیس، فرانسه، عربستان و اردن که همگی طی هفت سال گذشته حامی اصلی گروه‌های تروریستی تکفیری و غیر تکفیری در سوریه بوده‌اند، سرگرم نگارش قانون اساسی دلخواه خود، برای ملت سوریه هستند. اعضای این گروه نوظهور، اولین جلسه مخفی خود را دو هفته قبل در واشنگتن برگزار کرده و سپس، سه‌شنبه گذشته در حاشیه کنفرانس «پیگیری عوامل حملات شیمیایی در سوریه» گردهم آمده‌اند.حاصل این جلسات، سند مکتوبی شده که «گروه واشنگتن» در اختیار برخی جریان‌های فعال در بحران سوریه و شخص «استفان دی‌میستورا» فرستاده ویژه سازمان ملل در سوریه قرار داده است.
سندی که شبکه المیادین به آن دست یافته و آن را رسانه‌ای کرده، با قطعنامه‌های بین‌المللی خصوصاً قطعنامه 2254 در تعارض است. این قطعنامه بر تدوین قانون اساسی توسط خودسوری‌ها تأکید می‌کند. کشورهای مذکور از دی میستورا خواسته‌اند در مذاکرات ژنو، این سند را مد نظر قرار دهد!در سند «گروه واشنگتن» هر چند به برکناری «بشار اسد» از قدرت اشاره نشده، ولی حاوی مطلبی خطرناک‌تر است و به تقسیم سوریه و تشکیل «حکومت غیرمتمرکز»! اشاره می‌کند.
در بند پنجم مندرج در این سند تحت عنوان «حکومت غیر متمرکز (توازن منافع منطقه‌ای) آمده: «باید به حکومت‌های محلی قدرت داده شود.»(!)تشریفاتی شدن پست ریاست جمهوری و کاهش اختیارات وی، نیز از دیگر پیشنهادات مندرج در سند فوق است. درج این بند در سند فوق، به خوبی نشان می‌دهد که آنچه را که واشنگتن با شمشیر نتوانست انجام دهد، می‌خواهداز طریق دستکاری در قانون اساسی سوریه، به دست آورد.این سند در حالی رسانه‌ای شده که به زودی (29 و 30 ماه جاری) نشستی در «سوچی» روسیه برگزار خواهد شد و دستور کار اصلی این نشست، تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه است. در واکنش به تشکیل گروه واشنگتن هم «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفته گام‌های یک طرفه واشنگتن برای حل بحران‌ها به ویژه بحران سوریه، فایده بخش نیست. وی این را هم گفته که تلاش‌های گروه واشنگتن بی‌نتیجه خواهد بود.
بحران عفرین و درخواست کردها از دمشق
در حالی که تقریباً یک هفته از تجاوز نظامی ارتش ترکیه در «عفرین» سوریه می‌گذرد، یک منبع کردی از دمشق کمک خواست!به گزارش ایسنا، این منبع کردی که نام وی ذکر نشده، به شبکه المیادین گفته، «کردها از ورود ارتش سوریه به منطقه عفرین استقبال می‌کنند، البته در صورتی که کردها هم جزیی از روند سیاسی سوریه باشند.» وی این را هم گفته که: «کردها سلاح را در دفاع از خود به دست گرفته‌اند و هیچ خصومتی با نظام سوریه نداشته‌اند.»(!)
مشاجره ترامپ- اردوغان
«هدر ناوئرت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اما به خبرنگاران گفته: گفت‌وگو میان رؤسای جمهور آمریکا و ترکیه درباره وضعیت عفرین، «شدیداللحن» بود.وی حتی مدعی شده که اقدامات آنکارا، تلاش‌های مشترک آمریکا و ترکیه برای تحقق اهداف مشترک در سوریه را از بین می‌برد.تسنیم نیز درباره این ارتباط تلفنی گزارش داده، «اردوغان خطاب به ترامپ گفته، ترکیه عملیات نظامی در سوریه را به سمت شهر منبج نیز گسترش خواهد داد.» وی سپس از رئیس جمهور آمریکا خواسته نیروهای خود را از منبج خارج کند.اردوغان در دیدار با فرماندهان ارتش ترکیه نیز گفته: «هدف از این عملیات (شاخه زیتون)، حفظ امنیت ملی ترکیه و پاکسازی منطقه از عناصر تروریستی است.»در این میان، کاخ سفید نیز با صدور بیانیه‌ای، مدعی شده، ترامپ از اردوغان خواسته عملیات نظامی خود را در سوریه محدود کند و هشدار داده نیروهای آمریکایی را وارد این درگیری نکند. اما یک منبع در ترکیه به خبرگزاری رویترز گفت، بیانیه کاخ سفید بازتاب واقعی گفت‌وگوی تلفنی ترامپ و اردوغان نبوده است. روزنامه «وال‌استریت ژورنال» هم نوشته، آمریکا به ترکیه درباره پیامدهای حمله به منبج، هشدار داد.