kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۴۵۱
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۰

این همه حاشیه‌سازی برای گم کردن یک مسئله مهم؟! (خبر ویژه)

«دغدغه مهم اقتصاد و معیشت است اما فضای رسانه‌ای حامی دولت در یک دنیای دیگر سیر می‌کند و دولتمردان نیز به آن دامن می‌زنند.»


این تحلیل را روزنامه وطن امروز منتشر کرد و با اشاره به روند پرماجرای دعوت دولتمردان به انصراف از یارانه نوشت: نتیجه این همه‌پرسی «بله» 97 درصدی مردم به یارانه نقدی بود. 18 روز از پایان آن رفراندوم گذشته و طبیعی است مسئولان باید بعد از ارائه آمارهای رسمی از آن، به تحلیل موضوع بپردازند. دولت باید پیام مردم را درک کرده و با برنامه‌ریزی مناسب زمینه بهبود معیشت مردم را فراهم کند. دولتی‌ها باید به ملت توضیح دهند که هدف از جمع‌آوری اطلاعات اقتصادی خانوارها با آن همه اشکالات اساسی چه بود و قرار است در آینده چه اقداماتی انجام شود. مسئولان باید توضیح دهند با چه استدلالی از انصراف میلیون‌ها نفر سخن گفتند در حالی که فقط 2 میلیون و 400 هزار نفر ثبت‌نام نکردند که برخی از آنها اصلا اجازه ثبت‌نام نداشتند؟ دولت باید پاسخ بسیاری از ابهامات را بدهد و برنامه‌های آینده اقتصادی را تشریح کند تا آن امید اقتصادی مدنظر دولت به جامعه تزریق شود اما 18 روز بعد از ثبت‌نام یارانه‌ها و آغاز رسمی فاز دوم هدفمندی با یک فضای رسانه‌ای قابل تامل مواجه بودیم که به نظر می‌رسد مسئولان دولتی خواسته یا ناخواسته از این فضا استقبال می کنند.
این تحلیلگر از تفاوت دغدعه مردم با عملکرد برخی دولتمردان پرداخته و می‌افزاید: در این مدت بعضی دولتی‌ها نیز آگاهانه یا ناآگاهانه به این فضا دامن زده و موجب شده‌اند دولت از هدف اصلی خویش دور بماند. اظهارات و اخباری که در این 18 روز از دولت منتشر می‌شود به جای اینکه فضایی اقتصادی را ترسیم کند، فضایی سیاست‌زده را القا می‌کند. به عبارت بهتر بعد از آغاز فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، ناگهان حاشیه‌ها پررنگ شد و دغدغه برخی رسانه‌ها و مسئولان، یک مستند و یک همایش و سخنرانی یا لغو سخنرانی فلان چهره سیاسی شد. «رابطه بنی‌اسرائيل با اصلاح‌طلبان»، «مستند من روحانی هستم»، «شکایت از سازندگان مستند»،‌ «کشیدن ترمز تندروها»، «به در کردن کسانی که صدای خوبی دارند.» «بند 350 زندان اوین» و... از موضوعات مورد توجه دولتمردان و رسانه‌های حامی آنها در این مدت بود. آیا تعمدی در اینکه حاشیه‌ها پررنگ شود و مسائل سیاسی بیشتر از مطالبات اقتصادی مورد توجه قرار گیرد، وجود دارد؟ گویا بعد از همه‌پرسی‌یارانه، برخی مسئولان در شوک نتیجه آن قرار گرفتند و هنوز نمی‌توانند پیام ملت را درک کنند.
نویسنده خاطرنشان می‌کند: مردم می‌خواهند بدانند دولت چه برنامه‌ای برای آینده اقتصاد دارد تا بازار خودرو، ارز، سکه و کالاهای اساسی به آرامش برسد. در دولت سابق نیز وقتی حاشیه‌ها پررنگ‌تر از متن شد و مسائل سیاسی به جای معیشت مردم، دغدغه مسئولان شد، رشد اقتصادی کند و در نهایت منفی شد. آیا مسئولان دولت فعلی هم می‌خواهند همان راه را بروند؟
در ادامه این تحلیل آمده است: دولت پاسخ صریحی به برخی ابهامات نمی‌دهد، اینکه دولت برای حذف ثروتمندان از دریافت یارانه نقدی چه برنامه‌ای دارد، اینکه ملاک دولت از پولدار بودن یک خانوار چیست، موضوع سقف درآمدی چه شد، اصلا دولت چگونه می‌خواهد بی‌نیازان را شناسایی کند، مسئولان برای حمایت از تولیدکنندگان چه برنامه‌ای دارند، بعد از پایان زمان 2 ماهه دستور به تولیدکنندگان برای عدم افزایش قیمت چه اتفاقی خواهد افتاد، بازار خودرو چه موقع از دست دلالان خارج می‌شود، موضوع کارت انرژی و غیرنقدی شدن یارانه نقدی چیست؟ و... گویا مسئولان اقتصادی پاسخ‌های روشنی در این باره ندارند و هنوز در شوک ثبت‌نام مردم قرار دارند دغدغه مردم اقتصاد معیشت است اما فضای رسانه‌ای حامی دولت در یک دنیای دیگر سیر می‌کند و مسئولان نیز به آن دامن می‌زنند.
در پایان تحلیل وطن امروز آمده است: با حاشیه‌سازی و سیاست‌بازی دولت به اهداف تعیین شده اقتصادی نمی‌رسد و همین حاشیه‌ها و سیاست‌زدگی‌ها در چند ماه اخیر موجب اتخاذ برخی تصمیم‌های غلط اقتصادی شد و رئیس دولت را مجبور به عذرخواهی کرد.