kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۴۴۰۱
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۴
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

راه مقابله با خطر آمریکا دادن امتیازات جذاب به اروپاست!


 
 سرویس سیاسی-
روزنامه زنجیره‌ای شرق در یادداشتی با برشمردن خطراتی که از طریق سیاست‌های ضدایرانی ترامپ متوجه کشورمان می‌شود حرکت اروپا به سمت آمریکا در ماجرای برجام را خطر دیگری دانسته و خواستار امتیازدهی ویژه به اروپا شد!
در بخشی از این یادداشت آمده است: «راهبرد ترغيب حضور شرکت‌هاي بزرگ اروپا ولو با دادن امتيازات جذاب مي‌تواند دامنه مقاومت اتحاديه را در برابر فشارهاي آمريکا افزايش دهد؛ به‌ویژه اينکه مواضع ترامپ در رابطه با برجام و اقدامات پيشين او در پشت‌پازدن به معاهدات آمريکا، از وجاهت و اعتبار بين‌المللي برخوردار نيست. با وجود اين بايد توجه داشت که با وجود اختلافات اروپا با ترامپ در موضوع برجام، آنها در بسياري از اتهامات آمريکا عليه ايران با ترامپ همسو يا در خوشبينانه‌ترين حالت براي کاهش فشارها در مسئله برجام مجبور به پذيرش و همراهي با واشنگتن هستند».
گفتنی است روزنامه‌های زنجیره‌ای و مدعیان اصلاحات در بیش از دو سال گذشته همواره ضمن بزک کردن برجام بر این نکته تاکید می‌کردند که همزمان با اجرایی شدن توافق هسته‌ای تحریم‌ها رفع و مشکلات از پیش پای ملت ایران برداشته می‌شود با این وجود در دو سال گذشته نه تنها تحریم‌ها برداشته نشد بلکه تحریم‌های دیگری به بهانه‌های دیگر از جمله موشکی و حقوق‌بشر به تحریم‌های قبلی افزوده گردید.
بزک‌کنندگان برجام امروز برای حفظ توافقی که تحقیقا هیچ دستاوردی برای ایران نداشته است خواستار اعطای امتیازات جذاب به اروپا شده‌اند امتیازاتی که همانند برجام بایستی نقد داده شود و چیزی در قبال آن دریافت نگردد!

منتقدان برجام، سطح توقعات مردم را بالا بردند
روزنامه اعتماد در مطلبی نوشت: «متاسفانه جناح رقيب عمدا توقعي درباره برجام ايجاد كرد كه درست نبود. ما از ابتدا مي‌دانستيم برجام ما را از ورطه سقوط خارج كرده و وارد روندي يكنواخت مي‌كند اما اتاق فكر رقيب از همان زمان مسيري براي برجام تعريف كردند كه سطح توقعات بي‌دليل بالا برود».
چندی پیش محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه نیز در اظهارنظری عجیب گفته بود:«منتقدان از برجام انتظار شق‌القمر داشتند!».این قبیل اظهارات در حالی است که دولتمردان و حامیان توافق هسته‌ای حتی آب خوردن مردم را نیز به برجام گره زده بودند.
همان جماعتی که تا دیروز برجام را «فتح‌الفتوح»!، «آفتاب تابان»! «توافق قرن»! «بزرگ‌ترین دستاورد تاریخ ایران»! «نشانه تسلیم همه قدرت‌های بزرگ در برابر اراده ملت»!،«ورق‌خوردن تاریخ به نفع ایران»! «پیروزی بزرگ‌تر از فتح خرمشهر»! و... می‌دانستند و با غرور و نخوت، آن را ثمره کاردانی و تدبیر خود می‌دانستند، حالا که کار به اینجا رسیده و دستاورد برجام، از تقریبا هیچ به تحقیقاً هیچ تبدیل شده و همه پیش‌بینی‌های نخبگان و دلسوزان، مو به مو و واژه به واژه درست از آب درآمده، به جای عذر‌خواهی از مردم و جبران خسارت محض برجام و واکنش متقابل در پاسخ به گستاخی‌های آمریکا، به تغییر صورت مسئله و یافتن شریک جرم مشغولند. متهم کردن منتقدان برجام به داشتن انتظار شق‌القمر در حالی است که منتقدان از ابتدا عنوان می‌کردند که برجام گره‌ای از مشکلات اقتصادی کشور باز نخواهد کرد و حتی قادر به رفع تحریم‌ها نیز نخواهد بود و به همین دلیل به همنوایی با رژیم صهیونیستی- از سوی بزک‌کنندگان برجام- متهم بودند!

پرواز دلار در بی‌عملی و سکوت تیم اقتصادی دولت
روزنامه بهار در مطلبی با عنوان «پرواز دلار» به رکوردشکنی بی‌سابقه افزایش قیمت ارز در بازار پرداخت و خطاب به دولت نوشت:«کتمان واقعیت نگران‌کننده‌ای که در بازار ارز و به طور کلی اقتصاد کشور شاهد آن هستیم و پنهان شدن پشت آمارهای اقتصادی نمی‌تواند کمکی به حل مسئله کند.»
این روزنامه حامی دولت در ادامه تصریح کرد: ««طبیعی» خواندن افزایش نگران‌کننده نرخ ارز در این روزها و یا سکوت و بی‌عملی موجود که در تیم اقتصادی دولت موج می‌زند به طور طبیعی نخواهد توانست سبب تغییری در این شرایط شود. به نظر می‌آید که لازم است رئیس‌کل بانک مرکزی و دیگر مسئولان اقتصادی دولت رفتاری مسئولیت‌پذیرانه از خود نشان داده و به جای مخفی شدن از رسانه‌ها و یا پاسخ‌هایی از روی رفع تکلیف برنامه‌های خود برای حل و فصل این مسئله و همچنین دلایل این بی‌ثباتی ارزی را برای مردم تشریح کنند».
روزنامه بهار همچنین نوشت: «مسئولان اقتصادی دولت چند روزی از اجرای برجام نگذشته بود که از برنامه دولت برای یکسان‌سازی نرخ ارز برای جلوگیری از رانت و فسادهای موجود در این حوزه که به دلیل ارز دونرخی است خبر دادند اما حالا و با وجود گذشت دو سال از آن وعده‌ها نه تنها خبری از تک نرخی شدن ارز نیست بلکه شاهد افزایش بی‌سابقه قیمت دلار و عبور آن از رکوردهای قبلی هستیم».
گفتنی است رئیس‌جمهور در هفتم خرداد 92 در برنامه تبلیغات انتخاباتی خود درباره افزایش قیمت دلار گفت: «قیمت دلار به چند برابر قیمت افزایش یافته. مشکل کجاست!؟ مشکل عدم مشورت، مشکل خودشیفتگی، مشکل عدم استفاده از ابزار علمی برای اداره کشور است. مشکل بی‌ثباتی‌هاست... برای من قابل‌قبول نیست هر روز هر فرد ایرانی که به عمره می‌رود به خاطر کاهش هر روز قیمت ریال، در کنار یک عرب، خجالت بکشد». امروز که قیمت دلار با رشد 50 درصدی به 4650 تومان رسیده سؤال این است که آقای رئیس‌جمهور هم‌اکنون هم معتقدید علت افزایش قیمت دلار خودشیفتگی و عدم مشورت شما با دانشمندان است!؟

وطن‌فروشی در چارچوب قانون!
مدعیان اصلاحات که در زیر پا گذاشتن خط قرمزها و ساختارشکنی سابقه دارند، بر طبل گفت‌وگوی ملی می‌کوبند و از این ترفند فریبنده دست‌بردار نیستند.
روزنامه ایران دیروز در گفت‌وگو با یکی از فعالان اصلاح‌طلب نوشت:«من فکر می‌کنم با توجه به صورت مسئله واقعیت‌های ایران باید به راه‌حل‌ها و گفت‌وگوی ملی بپردازیم... این گفت‌وگو‌ها به این دلیل اهمیت دارد که برای حل مشکلات کشور بدون کنار هم نشستن و گفت‌وگو برای دریافت دقیق و واقعی مسائل موجود، نمی‌توان به یک راه‌حل قابل اجرا رسید... به نظرم بیشترین ضرورت توجه به گفت‌وگوهای ملی شکاف‌هایی است که در جامعه و مردم باعث آزار شده است.»
ایران همچنین از قول وی نوشت: «در تمام این سال‌هایی که از وقایع سال 88  می‌گذرد جریان اصلاحات همیشه در معرض تنگناها بوده است اما همیشه این طیف فعالیت و رفتار‌های خودش را در چارچوب قانون اساسی تعریف کرده است.»
افراطیون مدعی اصلاحات که گفت‌وگوی ملی را جار می‌زنند، همان طیفی هستند که مواضع، رویکردها و اقدامات رادیکالی و دشمن شادکن آنها، بارها حمایت مقامات آمریکا و اسرائیل را در پی داشته است. وطن‌فروشی و خیانت به انقلاب و کشور و مردم در فتنه 88 و جانبداری از تقلب در انتخابات و امیدوارکردن دشمنان قسم خورده نظام بخشی از این سابقه سیاه محسوب می‌شود که این طیف با طرح چنین عناوین نیرنگ‌بازانه به دنبال تطهیر و سرپوش گذاشتن بر آن است و مدعی است که همیشه در چارچوب قانون اساسی کار کرده است! این طیف همین که تصمیم بگیرد به کشور خسارت وارد نکند، اقدام بزرگی انجام داده. گفت مرا به خیر تو امید نیست شر مرسان!

تعرفه خودروهای لوکس را تغییر دهید نان مردم گران می‌شود!
روزنامه زنجیره‌ای شرق در گزارشی با‌ اشاره به افزایش تعرفه خودروهای لوکس این تغییر تعرفه را به ضرر مردم عادی و قشر فقیر جامعه دانست!
در بخشی از گزارش شرق آمده است:« تغيير در تعرفه واردات خودرو، منجر به سود ١٠٢ هزار ميلياردتوماني براي واردكنندگان شده است، زيرا عده‌اي از واردكنندگان كه تعداد آنها ٩ نفر است، از قبل تعداد زيادي خودرو را ثبت سفارش كرده‌اند و اكنون با افزايش تعرفه‌ها، رانتي حدود ١٠٢ هزار و ٥٠٠ ميلياردتوماني به جيب آنها رفته است. اگر سود ناشي از تغيير تعرفه‌ها براي هر خودرو را ١٠٠ ميليون تومان در نظر بگيريم، از آنجا كه از ابتداي سال جاري تاكنون صرفا ٧٠ هزار خودرو به كشور وارد شده است، سود حاصل براي واردكنندگان، هفت هزار ميليارد تومان خواهد بود كه با رقم ١٠٢ هزار ميليارد اعلامي، فاصله معناداري دارد.»
در ادامه این گزارش آمده است:«تغيير تعرفه خودروهاي لوكس و هيبريدي در كشور اگرچه به ظاهر صرفا به جيب افراد مرفه جامعه فشار وارد مي‌كند، اما به اعتقاد حسين راغفر، اقتصاددان، دود اين تغيير قيمت‌ها به چشم مردم فقير مي‌رود، زيرا در نهايت افزايش قيمت كالاهاي لوكس، بر ايجاد تورم در جامعه تأثيرگذار خواهد بود و حتي بهاي نان را هم تحت‌تأثير قرار مي‌دهد، اما گويا در سياست‌گذاري‌هاي دولت به اين مسئله توجهي نمي‌شود و چندي است كه ما شاهد افزايش تعرفه واردات خودروها بوده‌ايم.»
فارغ از اینکه دولت بر واردات خودروهای لوکس نظارت چندانی ندارد و این خود باعث افزایش واردات این قبیل خودروها شده و عده‌ای از طریق این واردات سودهای میلیاردی کسب کرده‌اند. استدلال روزنامه زنجیره‌ای مبنی بر اینکه افزایش تعرفه واردات این خودروها نان مردم را نیز گران می‌کند عجیب به نظر می‌رسد. افزایش تعرفه واردات تنها ابزار دولت برای کنترل واردات به شمار می‌رود که روزنامه‌های زنجیره‌ای با استدلال‌های عجیب مخالف این نظارت حداقلی هستند. از سوی دیگر تغییر در تعرفه واردات این سود را نصیب وارد کنندگان خودروهای لوکس نکرده است بلکه به دلیل اطلاع زودهنگام این نه نفر از افزایش تعرفه خودرو آنان پیش از تعطیلی سایت ثبت سفارش خودروهای لوکس را ثبت کرده و بیش از 126 هزار میلیارد تومان سود به جیب زدند!  آنچه در این میان عجیب به نظر می‌رسد و بایستی پاسخگو باشند رانتی است که نه نفر فوق‌الاشاره از آن برای کسب سود 126 هزار میلیاردی بهره برده‌اند نه ابزار حداقلی دولت برای کنترل واردات و نظارت بر آن.

دولت؛ انحصارگر اصلیِ بازار ارز است!
روزنامه همدلی در واکنش به افزایش کم سابقه قیمت ارز در مطلبی نوشت: «در کشوری همچون ایران که بیش از 80 درصد متقاضی ارز در بازار خود دولت است، نسبت بین عرضه و تقاضا نمی‌تواند در تعیین قیمت ارز دخالت داشته باشد. آیا نمی‌توان گفت که دولت انحصارگر بازار ارز است و در تعیین قیمت دلار نقش دارد؟ در بازاری که بازیگر اصلی آن خود دولت است و در عرضه و تقاضا نقش اصلی را دارد، صحبت درباره عرضه و تقاضا در بازار کاملا بی‌معنی است زیرا در آن بازار شکست وجود دارد و انحصارگر یعنی خود دولت مانع دخالت بازار آزاد در تعیین قیمت‌ها است».
این روزنامه در ادامه نوشت: «ما در کشوری زندگی می‌کنیم که قیمت ارز تاثیر قابل‌توجهی بر سفره مردم دارد و به ‌نظر می‌رسد دولت باید قیمت ارز را هر چه زودتر کنترل کند. باید گفت که مشکل اصلی در گرانی دلار، نبود شفافیت میان دولت و مردم است. هر بار که دولت گفته قیمت ارز را ارزان‌تر می‌کند، اتفاقا نتیجه عکس مشاهده شده است و قیمت افزایش یافته است. اگر دولت به مردم بگوید که علت اصلی افزایش قیمت چیست و از مردم نظرخواهی کند، حتما مشکل ارز نیز حل خواهدشد. در رابطه با قیمت ارز پیش‌بینی نمی‌کنم، چون این بازار در انحصار دولت است و نمی‌توان در این‌باره اظهارنظر کرد».