kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۴۳۴۱
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۰

تبادل آتش سنگین بین ارتش ترکیه و کردهای سوریه شهرهای مرزی ترکیه در وضعیت جنگی

در دومین روز پیشروی ارتش ترکیه در خاک سوریه، نظامیان این کشور و شبه نظامیان کرد، مواضع یکدیگر و شهرهای مرزی را به شدت گلوله‌باران کردند.

 

آن‌طور که خبرگزاری آناتولی خبر داده، ارتش ترکیه در ادامه عملیات نظامی خود موسوم به «شاخه زیتون»، تعداد زیادی روستا را در شمال غربی سوریه به تصرف درآورده است!
این خبرگزاری مدعی شده، نظامیان ترکیه با مقاومتی روبه‌رو نشده‌اند. اما شبه نظامیان کرد وابسته به ‌«یگان‌های مدافع خلق» می‌گویند پیشروی ارتش ترکیه را با چند نبرد سنگین، کند کرده‌اند.
در ارتباط با شهر «عفرین» سوریه و اینکه ارتش ترکیه تا چه حد موفق شده در این شهر پیشروی کند، خبر دقیقی گزارش نشده و فقط اعلام شده عناصر گروه تروریستی ارتش آزاد که توسط ترکیه حمایت می‌شوند، برچند منطقه مهم و استراتژیک عفرین مسلط شده‌اند. فرماندهان ارتش ترکیه هم مدعی هستند، جنگنده‌های این کشور 150 مقر و انبار مهمات یگان‌های مدافع خلق کرد را در عفرین نابود کرده‌اند.
 کردهای مدافع خلق نیز از انهدام دو تانک ارتش ترکیه در عفرین خبر داده و گفته‌اند 14 نظامی ترکیه را کشته‌اند. اما همزمان با این جنگ و تعقیب و گریزها، برخی رسانه‌ها اعلام کرده‌اند، منازل غیر نظامیان در شمال استان «حلب» سوریه هدف حملات  توپ‌ها و تانک‌های ارتش ترکیه قرار گرفته است.
کردها نیز شهرهای مرزی ترکیه را گلوله‌باران کرده‌اند. در ارتباط با تلفات این تبادل آتش، گزارش دقیقی نرسیده است.
اظهارات اردوغان
«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه اما دیروز در آنکارا مدعی شد «ترکیه به هیچ کشوری چشمداشت ندارد و ما خواستار حفظ تمامیت ارضی سوریه  هستیم.»
اردوغان در ارتباط با آمریکا نیز گفت، این کشور تسلیحاتش را رایگان در اختیار تروریست‌ها‌ در شمال سوریه قرارداده است. با این حساب، چگونه مدعی می‌شود که ما (ترکیه و آمریکا) با یکدیگر هم‌پیمان هستیم.
اشاره اردوغان به کمک‌های تسلیحاتی گسترده‌ای است که آمریکا به شبه‌نظامیان کرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» و سایر جریان‌های کردی کرده است.
به گزارش واحد مرکزی خبر، اردوغان به این موضوع نیز اشاره کرد که عملیات «شاخه زیتون» به هیچ‌وجه متوقف نخواهد شد.
همزمان، «مولود چاوش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه نیز گفت: «عملیات ارتش ترکیه در منطقه عفرین ادامه خواهد یافت تا دیگر هیچ‌ تروریستی وجود نداشته باشد.»
به گزارش تسنیم، چاوش اوغلو با اشاره به حملات موشکی عناصر مسلح کرد به شهرهای ترکیه، از آمریکا و اروپا خواست چهره واقعی تروریست‌ها را مشاهده کنند.
سایر رویدادها
* «سیبان حمو» فرمانده یگان‌های مدافع خلق کرد، مدعی شده که مسکو به آنکارا اجازه داده چنین عملیاتی را انجام دهد و روسیه به ‌خاطر این اقدام خود، به کردهای سوریه، خیانت کرد.
* «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه گفت، اقدامات یک‌جانبه آمریکا در شمال سوریه، ترکیه را عصبانی کرده و به چنین عملیاتی واداشته است.
* «جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا گفته، ترکیه قبل از آغاز عملیات در شمال سوریه، انجام این عملیات را به آمریکا اطلاع داده بود.
* نیروهای پلیس ترکیه تظاهرات حامیان کردها را در آنکارا متفرق کردند.
* نیروهای ارتش سوریه و مقاومت پاکسازی بخش شرقی استان ادلب را از عناصر تروریستی «فتح‌الشام» آغاز کرده‌اند.