kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۴۲۶۷
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۷
ماجراجویی تازه اردوغان در سوریه

ورود همزمان تانک‌های ترکیه و تروریست‌های «ارتش آزاد» به عفرین!

آنکارا تروریست‌های موسوم به «ارتش آزاد» را تحت حمایت تانک‌های ارتش ترکیه، وارد شهر مرزی «عفرین» سوریه کرد. این اقدام تجاوزکارانه، به بهانه مقابله با کردهای مسلح صورت گرفت.


در شمال سوریه همه‌چیز مبهم است؛ در عرصه عمل و تحولات میدانی، ارتش ترکیه به بهانه خارج کردن کردهای مسلح از شهر مرزی «عفرین» سوریه، تروریست‌های موسوم به «ارتش آزاد» را وارد این شهر کرد. علاوه بر آن، خبر رسید که ترکیه در حال سازماندهی مجدد تروریست‌ها، متشکل از 22 هزار نفر است.از جانب دیگر نیز، همزمان با انتشار خبرها درباره تحرکات ترکیه و ارتش آزاد در شمال سوریه، آمریکا که تاکنون سنگ کردها را به سینه می‌زد و حتی از تشکیل یک ارتش 30 هزار نفری کردهای مسلح خبر داده بود، در برابر دست‌اندازی‌های جاری ترکیه به شمال سوریه، مواضع مبهم و دو پهلویی را اتخاذ کرده است؛ تا دیروز واشنگتن آنکارا را از هرگونه حمله به شمال سوریه برحذر می‌داشت و با این موضع‌گیری‌ها، برخی از سران جریان‌های کردی را دلگرمی داد. اما دیروز وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) موضعی گرفت که آن شدت و حدت سابق را نداشت؛ «آدریان رانکین گالووی» سخنگوی پنتاگون اعلام کرد: ما نگرانی‌های ترکیه در باره پ.ک.ک را درک می‌کنیم، سازمانی که توسط آمریکا نیز در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار گرفته است. آمریکا هیچ‌گونه حمایتی از پ.ک.ک نمی‌کند. در این بیانیه درباره پیشروی ارتش ترکیه در سوریه صحبت نشده است و همین مسئله باعث تردید و شکل گرفتن این سؤال می‌شود که آیا پیشروی ترکیه در خاک سوریه با هماهنگی پشت پرده آمریکا صورت نمی‌گیرد. ژنرال «ژوزف ووتل» رئیس فرماندهی مرکزی آمریکا نیز گفت ائتلاف عفرین را جزو منطقه عملیاتی خود به حساب نمی‌آورد. نکته جالب توجه در ماجرای عفرین، این است که آنکارا طوری رفتار می‌کند که انگار با همه کشورها، از جمله روسیه، ایران و حتی سوریه درباره این اقدام خود، هماهنگ کرده است. البته این رفتار ترکیه، واکنش‌هایی را به دنبال داشته است؛ ترکیه مدعی شده بود که این مسئله را به صورت کتبی به دمشق اطلاع داده است. اما خبرگزاری صدا و سیما دیروز به نقل از شبکه تلویزیونی «الاخباریه» سوریه گزارش داد که دولت سوریه این ادعای آنکارا را تکذیب می‌کند.
این شبکه تلویزیونی به نقل از یک منبع رسمی در وزارت خارجه سوریه گزارش داد، جمهوری عربی سوریه تهاجم ترکیه به شهر عفرین که بخش جدایی‌ناپذیر از سوریه است، را شدیدا محکوم می‌کند. این منبع رسمی افزود: سوریه از جامعه بین‌المللی می‌خواهد این تهاجم را محکوم کرده و تدابیر لازم را برای متوقف کردن آن در پیش بگیرد.
اظهارات دیروز «بشار اسد» نیز مخالفت شدید دمشق را با اقدام ترکیه تأیید می‌کند، بشار اسد گفته بود که این اقدام آنکارا در حمایت از تروریسم صورت می‌گیرد.
واکنش‌های جهانی
حامیان ترکیه در حمله به عفرین، کشورهای انگلیس و جمهوری آذربایجان بودند. دولت فرانسه از شورای امنیت سازمان ملل خواست درباره این اقدام ترکیه، نشست اضطراری تشکیل دهد. مقامات پارلمانی روسیه اعلام کردند، این کشور در مسئله فوق دخالت نمی‌کند، ولی برای کمک به حل اوضاع، دست به اقدامات سیاسی خواهد زد.پیش از این، سفیر روسیه به همراه سفیران کشورهای انگلیس و فرانسه در آنکارا به وزارت خارجه ترکیه رفته و درباره عملیات عفرین مطلع شده بودند.علاوه بر آن، وزارت خارجه ترکیه سفیران این کشور در کویت، عربستان، قطر، اردن، عراق و لبنان را به منظور رایزنی درباره آخرین تحولات عفرین فراخوانده بود.
تحولات میدانی
به گزارش فارس، تانک‌ها و خودروهای زرهی ارتش ترکیه تحت عملیاتی که «شاخه زیتون» نام دارد، از گذرگاه مرزی استان «کیلیس» وارد خاک سوریه شدند. همزمان، منابع محلی از شنیده‌شدن صدای انفجار مهیب در محل ورود تانک‌ها به سوریه خبر دادند.رسانه‌ها و ستاد کل ارتش ترکیه هم با صدور بیانیه‌ای، اعلام کردند، 72 فروند جنگنده ارتش این کشور به 113 هدف (مواضع شبه نظامیان کرد) در عفرین حمله و 108 هدف را نابود کردند. وزارت دفاع ترکیه مدعی شد، همه کشته‌شدگان این حملات، شبه‌نظامی بودند. ولی سخنگوی «یگان‌های مدافع خلق» (متشکل از شبه نظامیان کرد) اعلام کرد که در حملات فوق، 10 غیرنظامی کشته و 13 تن دیگر نیز زخمی شدند.
شبه‌نظامیان کرد نیز از درون خاک سوریه چند راکت به سمت شهر مرزی «کیلیس» در ترکیه شلیک کردند.