kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۴۲۶۳
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۲
دلار از ۴۶۵۰ تومان هم گذشت

افسار گسیختگی نرخ ارز هدیه دوسالگی برجام به مردم

با فرا رسیدن ایام دوسالگی برجام، نرخ ارز با افزایش چشمگیری طی دو روز اخیر حدود 200 تومان افزایش یافت و از چهار هزار و600 تومان هم عبور کرد.
گروه اقتصادی-

نرخ ارز که طی ماه‌های اخیر با افزایش‌های چشمگیری مواجه شده بود، همچنان به تاخت و تاز خود ادامه می‌دهد. این نرخ در زمان دو سالگی برجام با به جا گذاشتن یک رکورد جدید، نشان داد نه تنها عزم پایین آمدن ندارد، بلکه با گذشت حدود دو روز از پیام رئیس‌بانک مرکزی مبنی بر کاهش این نرخ در بهمن و اسفند هم، حدود 200 تومان افزایش یافته است!!
روز گذشته قیمت دلار تا چهار هزار و 627 تومان بالا رفت تا یکی از شگفت‌انگیزترین اتفاقات اقتصادی کشور در سال جاری رخ داده باشد.  
این افزایش قیمت‌ها البته منحصر در دو روز اخیر نیست، چنانچه فقط طی یک ماه اخیر (مقایسه روز اول دی با روز اول بهمن) نزدیک به 450 تومان افزایش یافته و جالب‌تر اینکه نسبت به ابتدای پاییز امسال بیش از 720 تومان افزایش داشته است.
در حالی‌که در ایام دو سالگی برجام به سر می‌بریم، توافقی که قرار بود با رفع تحریم‌ها و رفع موانع درآمدهای کشور، گشایشی در اقتصاد ایجاد کند، مشاهده می‌کنیم ارزش پول ملی به کمترین میزان خود در تاریخ رسیده است.
یک‌بار دیگر به این ارقام نگاه کنیم؛ افزایش 200 تومانی در دو روز، افزایش 450 تومانی در یک ماه و افزایش 720 تومانی در چهار ماه اخیر؛ مواردی که یک سؤال جدی را در ذهن متبادر می‌کند: با این افزایش‌های افسار گسیخته، چه نمره‌ای می‌توان به عملکرد بانک مرکزی دولت حسن روحانی برای مدیریت بازار ارز کشور داد؟
رئیس‌جمهور که بیش از 40 روز پیش درخصوص افزایش قیمت دلار، اعلامِ «تکدر خاطر» کرده بود، در حال حاضر چه تدبیری برای این ثبات از دست رفته می‌اندیشد؟ آیا مسئولان پولی کشور نگران کاهش روزانه ارزش پول ملی، بروز بی‌ثباتی و گرانی‌های پی‌درپی آن نیستند؟
به گزارش خبرگزاری تسنیم، برخی صراف‌ها و فعالان بازار ارز معتقدند در شرایط حساس همیشه بانک مرکزی با ورود و تزریق ارز مانع ثبت رکوردهای بالا می‌شده ولی این بار بانک مرکزی خود را کنار کشیده و باعث افزایش قیمت شده است.
یکی از فعالان بازار ارز به صحبت‌های هفته‌های قبل نوبخت مبنی بر خاطر مکدر رئیس‌جمهور‌ اشاره می‌کند و می‌گوید: «جناب رئیس‌جمهور که با دلار 4200 مکدر شده بود؛ آیا می‌داند که دلار رکورد 4600 تومان را هم زد، آقای روحانی هم اکنون در چه حالی به سر می‌برند؟»
این صراف با تأکید براینکه رئیس‌جمهور و بانک مرکزی اگر بخواهند به راحتی قیمت را می‌شکنند، به افزایش قیمت یورو ‌اشاره کرد و گفت: قیمت یورو در روز اول دی ماه پنج هزار تومان بود و امروز پس از گذشت تنها 30 روز تا نزدیکی مرز پنچ هزار و 700 تومان رسیده، یعنی 14 درصد سود در یک‌ماه، تقریبا دو سوم سود یک‌ساله بانکی!
وی ادامه داد: به طور حتم سیاست های بانک مرکزی باعث شده تا این سوداگری‌ها در بازار باشد و سودش به جیب دلال‌ها و سرمایه‌دارها برود!
در همین راستا، علاء میرمحمد صادقی، نایب‌رئیس‌اتاق بازرگانی هم در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا اعلام کرد: سکوت دولت و مقامات بانک مرکزی در این زمینه خیلی ابهام‌برانگیز است.
در حال حاضر اختلاف ارز آزاد با ارز رسمی تا 964 تومان بالا رفته تا در نوع خود یک رکورد کم سابقه (اگر نگوییم بی‌سابقه) به جا گذاشته باشد، چه اینکه اختلاف بین این دو ارز در ابتدای پاییز 540 تومان بود و با این افزایش عجیب و غریب؛ دستیابی به ارز تک نرخی سخت‌تر و دور از دسترس‌تر شد.
سه روز پیش که رئیس‌کل بانک مرکزی در یکی از صفحات مجازی خود نوشت: «بر اساس روند هر ساله نرخ ارز در ماه‌های بهمن و اسفند، مسیر کاهشی پیدا می‌کند.» این تصور به وجود آمد که بانک مرکزی (به عنوان نهاد عرضه‌کننده ارز) تصمیم دارد با عرضه خود، تعادل جدیدی در بازار ایجاد کرده و قیمت را کاهش دهد، اما آنچه طی دو روز پس از اظهارات رخ داده، کاملا برعکس تصورات است.
البته عملکرد خارج از تصور رئیس‌کل بانک مرکزی، مسبوق به سابقه بوده و درخصوص وعده تک نرخی کردن ارز هم آن را به وضوح مشاهده کردیم؛ چنانچه وی اعلام کرده بود شش ماه پس از برجام ارز تک نرخی خواهد شد و این انتظار وجود داشت که دولت به این موضوع همت بگمارد اما تا حالا (که دو سال از برجام می‌گذرد) هیچ اتفاقی نیفتاده است.