kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۴۲۳۷
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۶

کوتاه از شهرستان‌ها


تولد 33 هزار نوزاد
ساری- خبرنگار کیهان : مدیرکل ثبت احوال مازندران از تولد 33 هزار و 702 نوزاد، طی 9 ماه امسال در این استان خبر داد.
رجبی گفت: امیرعلی، ابوالفضل و امیرحسین و نیز نازنین زهرا  و حسنی بیشترین اسامی برای پسرها و دخترها در مازندران انتخاب شده است.
وی با بیان اینکه 17 هزار و 531 ازدواج در این استان ثبت شده است افزود: در 9 ماه امسال نیز 6 هزار و 93 مورد طلاق به ثبت رسیده است و در این مدت 11 هزار و 843 فوتی در ادارات ثبت احوال شهرستان‌های مازندران به ثبت رسیده است.
تعطیلی 2 واحد معدنی
دو واحد معدن شن و ماسه در آمل به دلیل آلایندگی و عدم رعایت موازین زیست محیطی توسط کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست این شهرستان تعطیل شد.
با تلاش کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست آمل ضمن پایش و بازدید و نمونه برداری از 11 واحد معدن شن و ماسه حوزه هراز 2 واحد معدنی تعطیل و برای 3 واحد معدنی دیگر اخطاریه زیست محیطی صادر شد. لازم به ذکر است، این دو واحد آلاینده به دلیل رعایت نکردن ملاحظات زیست محیطی مطابق قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست تعطیل شدند.
احداث واحد بوم گردی
رشت- خبرنگار کیهان: استاندار گیلان از احداث 5 هزار واحد بوم‌گردی در این استان تا 18 ماه آینده خبر داد.
مصطفی سالاری اظهار داشت: با احداث 5 هزار واحد بوم‌گردی صرفاً 5 هزار شغل ایجاد نخواهد شد بلکه حلقه‌های زنجیره گردشگری مجاور همانند رستوران، شناگاه، بازار و بخش‌های مختلف نیز رونق گرفته و فرصت‌های شغلی دیگر هم به وجود خواهد آمد.
وی تأکید کرد: با تحقق این مهم همچنین خواهیم توانست علاوه بر ایجاد اشتغال و رونق روستاها، از ساخت و  سازهای غیرمجاز به صورت پراکنده که همیشه خطرآسیب رساندن به محیط زیست، جنگلها و مراتع را به همراه دارد، جلوگیری کنیم.
استان معین
اهواز- خبرنگار کیهان: رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان گفت: استان خوزستان از سوی سازمان توسعه تجارت ایران به عنوان استان معین در سه موضوع تخصصی فولاد، خرما و ماهیان گرمابی معرفی شده است.
نورالله حسن‌زاده افزود: هر استان با توجه به ظرفیت‌ها و شرایط موجود به عنوان معین میزهای تخصصی صادراتی انتخاب شده که مقرر شد استان خوزستان نیز با توجه به دارا بودن ظرفیت‌های مرتبط، به عنوان استان معین در این سه بخش باشد.
خسارت آنفلوانزای مرغی
مراغه- خبرنگار کیهان: فرماندار مراغه گفت: آنفلوانزا به 22 واحدمرغداری این شهرستان بیش از 250 میلیارد ریال خسارت وارد کرده است.
ظفر محمدی اظهار کرد: ضروری است بیمه خسارت‌های وارد شده را به واحدهای دارای بیمه پرداخت کند. وی با اشاره به اینکه مرغداری‌های این شهرستان با مشکلات روبرو هستند افزود: پرداخت نشدن به موقع غرامت و خسارت مرغداری‌های تخم‌گذار ادامه فعالیت آنها را دچار مشکل کرده است به طوری که اگر خسارتشان به موقع پرداخت نشود این واحدها تعطیل خواهد شد.
عامل ترک تحصیل
تایباد- خبرنگار کیهان: مدیر آموزش و پرورش تایباد از شناسایی 77 دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در شهرستان خبر داد.
آریامنش گفت: فقر اقتصادی والدین و ازدواج‌های زودهنگام دختران عامل ترک تحصیل دانش‌آموزان می‌باشد.
وی گفت: 24 هزار دانش‌آموز تایبادی حتی یک وجب زمین چمن ندارند.
سرانه بودجه
همدان- خبرنگار کیهان: شهردار جدید همان با اشاره به اینکه در سال آینده باید 600 میلیارد تومان درآمد داشته باشیم، گفت: سرانه بودجه هر شهروند همدانی در سال آینده یک میلیون تومان است.
عباس صوفی افزود: شهرداری باید روزی 2 میلیارد تومان در همدان درآمدزایی داشته باشد، تا به اهداف مد نظر دست یابد و من معتقدم اگر توسعه اقتصادی شهر جدی گرفته شود و اقتصاد بازار همدان در غرب کشور فعال شود، این هدف قابل تحقق است.
وی با تأکید بر لزوم تقویت گردشگری شهر همدان، گفت: همدان از ظرفیت‌های خوب گردشگری برخوردار است و با توجه به نزدیکی به تهران باید بتوانیم جمعیت تهران و استان‌های غرب کشور را به همدان بیاوریم.
آموزش‌های قرآنی
تبریز- خبرنگار کیهان: 170 هزار نفر توسط مؤسسه مهد قرآن و عترت آذربایجان شرقی، آموزشهای قرآنی را فرا گرفتند.
مدیر مهد قرآن و عترت آذربایجان شرقی گفت: 400 نفر حافظ قرآن از این مؤسسه فارغ‌التحصیل شدند.
رحیم وظیفه شعاع افزود: 14 مدرسه قرآنی غیردولتی در استان فعال است که بیش از 3 هزار نفر در آن، تحصیل می‌کنند.
وی از شرکت 6000 نفر در دوره‌های تربیت معلم قرآن خبر داد و افزود: مدارس غیردولتی قرآنی در تبریز ایجاد شده است.
مستند تبریز
* فیلم مستند «تبریز» به 8 زبان زنده دنیا تهیه شد.
رئیس کمیته تبلیغات و امور بین‌الملل ستاد تبریز 2018 گفت: این فیلم به زبان‌های ترکی، فارسی، انگلیسی، ترکی استانبولی، آلمانی، روسی و فرانسوی و نیز عربی تهیه شده است.
حجت‌الاسلام «احمد حمیدی» افزود: به سفارت‌خانه‌ها، متروپلیس، آژانس‌های مسافرتی، هتل‌ها و مجمع شهرداران آسیایی و شهرهای خواهرخوانده، تعداد زیادی از مستندات ارائه شده است.
وی از چاپ 50 هزار بروشور، «تبریز، شهر زیبایی‌های بی‌بدیل» خبر داد و افزود: این بروشورها به زبان‌های فارسی، انگلیسی و عربی چاپ شده و مستندات و انیمیشن‌های مختلف مربوط به تبریز، برای پخش از شبکه‌های استانی، ملی و بین‌المللی تولید می‌شود.
برگزاری جشنواره اختراعات
بندرعباس- خبرنگار کیهان: جشنواره منطقه‌ای اختراعات و ابتکارات رویش خلیج فارس با مشارکت بنیاد نخبگان استان‌های هرمزگان، فارس، بوشهر، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد به میزبانی بنیاد نخبگان استان هرمزگان در بندرعباس برگزار می‌شود.
جشنواره اختراعات رویش خلیج فارس از 2 الی 3 اسفند ماه سال جاری در محل دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرستان بندرعباس برگزار خواهد شد. هدف از برگزاری این جشنواره رونق بخشیدن به فضای ابتکار، نوآوری، خلاقیت و ثروت‌آفرینی در راستای حرکت از اقتصاد متکی به منابع پایه و خام به سمت اقتصادنوآور، خلاق و دانش محور است و نیز شناسایی اختراعات جدید با قابلیت تجاری‌سازی، فراهم نمودن زمینه برای تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا، ارتقای تولیدات دانش‌بنیان، ایجاد اشتغال برای جوانان و نخبگان و ایجاد انگیزه برای فعالیت در حوزه‌های دانش‌بنیان، ایجاد روحیه اعتماد به نفس و روحیه خودباوری است.
اختراعاتی که بیش از سه سال از تاریخ ثبت آنها در اداره ثبت اختراعات و مالکیت صنعتی کشور نگذشته باشد، می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند.