kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۴۰۵۳
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۱

ارتش ترکیه مواضع کردها درشهر عفرین سوریه را زیر آتش گرفت


 وزیر دفاع ترکیه از آغاز‌ عملیات ارتش این کشور در شمال سوریه خبر داد، اما گفت که هنوز نیروها وارد سوریه نشده‌اند و فقط مواضع کردهای مسلح در شهر «عفرین» را زیر آتش گرفته‌اند.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، «نورالدین جانیکلی» دیروز گفت: حملات خمپاره‌ای شروع شده، اما نیروهای ترکیه وارد «عفرین» نشدند و از مرز عبور نکرده‌اند.
وی افزود: وقتی می‌گویم «عملا»، به این دلیل است که نمی‌خواهم سوء برداشتی ایجاد شود. این عملیات بدون عبور از مرز شروع شده است.
جانیکلی گفت که ترکیه در حال توسعه سامانه‌های تسلیحاتی علیه موشک‌های ضدتانکی است که اعضای «یگان‌های مدافع خلق» (ی.پ.گ) از آن استفاده می‌کنند.
یگان‌های مدافع خلق شامل کردهایی می‌شوند که تحت حمایت آمریکا قرار دارند. آمریکا علاوه بر آنها، از سایر کردهای مسلح از جمله «نیروهای دموکراتیک سوریه» نیز حمایت می‌کند.
پیش از این، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه و دیگرمقامات این کشور بارها به آمریکا هشدار داده بودند که اگر به حمایت از کردها در شمال سوریه پایان ندهد، آنها ارتش ترکیه را روانه شمال سوریه می‌کنند.
اخیرا ائتلاف آمریکایی ضدداعش اعلام کرده بود، واشنگتن قصد دارد یک ارتش 30 هزار نفری متشکل از کردهای مسلح تشکیل دهد. این تصمیم آمریکا با اعتراضات گسترده منطقه‌ای و ترکیه مواجه و باعث شد که آمریکا از تصمیم قبلی خود عقب بنشیند.
 دیروز «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا، به خبرنگاران گفت: ما اصلا قرار نیست یک نیروی امنیتی مرزی تشکیل دهیم. متاسفم که صحبت‌های برخی، باعث به وجود آمدن این احساس شده است. این کاری نیست که ما درحال انجام دادن آن باشیم.
در هر حال، واشنگتن هیچ مایل نیست که ترکیه نیروهای خود را وارد مناطق کردنشین سوریه کند و به همین خاطر، طی روزهای گذشته از آنکارا خواسته بود از اعزام نیرو به شمال سوریه، خودداری کند.
واکنش دمشق به  اقدام ترکیه
«فیصل مقداد» معاون وزیر خارجه سوریه،‌ به ترکیه هشدار داد که در صورت عبور دادن نیروهایش به داخل خاک سوریه، جنگنده‌های سوری آنها را بمباران می‌کنند.
به گزارش فارس، «فیصل مقداد» گفت: هرگونه تحرک خصمانه از سوی ترکیه یا آغاز عملیات نظامی (در خاک سوریه) را به صورت مناسب، مقابله به مثل می‌کنیم. مقداد در جمع خبرنگاران با قرائت بیانیه‌ای، گفت: «به سران ترکیه هشدار می‌دهیم در صورتی که اقدامات جنگی را در منطقه «عفرین» آغاز کنند، این مسئله، اقدامی تجاوزکارانه از جانب ارتش ترکیه به حاکمیت ارضی سوریه تلقی
خواهد شد.»
خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) به نقل از این مسئول سوری گزارش داد: «هشدار می‌دهیم که نیروی دفاعی هوایی سوریه قدرت کامل خود را به دست آورده و آماده است که هدف‌های هوایی ترکیه را در آسمان سوریه نابود کند. این بدان معناست که اگر هواپیماهای ترکیه به سوریه تجاوز کردند، بدانند که این کار شوخی(بردار) نیست.»
معاون ولید المعلم (وزیر خارجه سوریه) تصریح کرد: «تأکید می‌کنم و امیدوارم که ترک‌ها خوب بشنوند و این پیام به دست افراد ذیربط برسد که عفرین به ویژه منطقه شمال و شمال شرق سوریه، از آغاز عربی و سوری بوده و باقی خواهد ماند.»
به گفته کارشناسان، در صورت ورود نیروهای ترکیه به خاک سوریه، هیچ تضمینی درباره خروج آنها وجود ندارد.
در حال حاضر بیش از 2000 تفنگدار آمریکایی در 14 پایگاه در شمال و شرق سوریه حضور دارند. دمشق بارها از واشنگتن خواسته است که نیروهایش را خارج کند.