kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۴۰۵۲
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۱
حنا ربانی:

هدف آمریکا از لشکرکشی به افغانستان تسلط بر امور چین، روسیه و ایران است


وزیر خارجه سابق پاکستان اعلام کرد، هدف آمریکا از تقویت تدریجی نیروهای این کشور در افغانستان، سلطه بر ایران، چین و روسیه است.
«حنا ربانی» گفت، هدف کاخ سفید از تقویت تدریجی نیروها در افغانستان، سلطه بر ایران، چین و روسیه است.
وی گفت که آمریکا می‌خواهد از طریق ایجاد تفرقه میان کشورهای منطقه، و دامن زدن به تنش و مشکلات موجود، قدرت خود را توسعه دهد.
پیش از این خبر رسیده بود که آمریکا از عناصر داعش در خاک افغانستان حمایت می‌کند. علاوه بر آن، رسانه‌های آمریکایی شرایط امنیتی در افغانستان را وخیم اعلام کرده بودند. تحلیلگران آمریکایی نیز می‌گفتند، آمریکا با هزینه کردن یک تریلیون دلار در افغانستان و از دست دادن 2400 نظامی، هیچ دستاوردی در این کشور نداشته است. اما، نکته‌ای که از دید این تحلیلگران پنهان مانده، جایگاه راهبردی افغانستان است. این کشور از لحاظ ژئوپلیتیک در جایی قرار دارد که آمریکا نمی‌تواند از آن دل بکند. به همین خاطر، اگر «دونالد ترامپ» و یا رئیس‌جمهوران بعد از وی بتوانند در افغانستان پایگاه‌های نظامی و اطلاعاتی احداث کنند، آمریکا به اهداف خود خواهد رسید. در حال حاضر رسانه‌ها تلاش می‌کنند تقویت نیرو در افغانستان را زمینه‌سازی کنند.
به گزارش تسنیم، ربانی، توئیت اخیر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا علیه پاکستان را مضحک خواند و گفت: من اگر وزیر خارجه کنونی پاکستان بودم، هیچ توجهی به توئیت ترامپ نمی‌کردم، انسان باید پیش از آنکه به متن یک توئیت توجه کند، به شخصی که توئیت را نوشته، بیندیشد.ترامپ اخیرا در توئیت خود، مقامات پاکستان را دغلباز و دروغگو خوانده بود. ربانی تصریح کرد: به عنوان شخصی که سال‌ها در نقطه اوج سیاست بوده‌ام، می‌گویم که محدود دانستن پاکستان به کمک‌های مالی آمریکا، اشتباه است و اسلام‌آباد قدرتمند‌تر از آن است که محتاج کمک‌های آمریکا باشد.وزیرخارجه سابق پاکستان توضیح داد: ترامپ مدعی است که آمریکا بیش از 33 میلیارد دلار به پاکستان کمک کرده، ولی حقیقت این است که طی 17 سال گذشته، تنها 10 میلیارد دلار کمک مالی به اسلام‌آباد داشته است. این وزیر سابق که شیعه است، در ارتباط با جایگاه چین در دیپلماسی پاکستان گفت: چین همیشه شریک استراتژیک ما بوده و سابقه همکاری ما (دوطرف) صرفا به دوران حکومت حزب «نواز شریف» برنمی‌گردد، بلکه بیش از 40 سال است که ما با چین همکاری داریم. حنا ربانی سیاستمدار ارشد «حزب مردم» است. وی جوان‌ترین و نخستین زنی است که عهده‌دار پست وزارت خارجه پاکستان طی سال‌های 2011 تا 2013 بوده است.