kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۴۰۴۷
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۱

جنجال تعویق یا عدم تعویق انتخابات پارلمانی در عراق


در حالی که مردم عراق خود را برای برگزاری نخستین انتخابات پس از «داعش» آماده می‌کنند، عرصه سیاسی این کشور به خاطر جدال بر سر زمان برگزاری انتخابات، دچار آشفتگی شده است.
طی روزهای اخیر «حیدر عبادی» نخست‌وزیر عراق و برخی از چهره‌های سیاسی نزدیک به وی، اعلام کرده بودند که انتخابات پارلمانی این کشور سر موعد مقرر (22 اردیبهشت) برگزار خواهد شد و هیچ چیزی نمی‌تواند این زمان را تغییر دهد. با این حال، جار و جنجال و جدال بر سر به تعویق افتادن یا نیفتادن انتخابات، تا آنجا بالا گرفته که مجلس مجبور به تصمیم‌گیری در این مورد شد.
به گزارش فارس، «سلیم الجبوری» رئیس پارلمان عراق اعلام کرده، روز پنج‌شنبه قرار بود در این باره رأی‌گیری شود، اما شمار نمایندگان به حد نصاب نرسیده و قرار است دو روز دیگر (یکشنبه) در این باره تصمیم‌گیری شود.
جریان موسوم به «ائتلاف نیروهای عراق» که متعلق به اهل سنت است، چهارشنبه گذشته خواستار به تعویق افتادن انتخابات بود.
روز پنجشنبه یعنی زمانی که پارلمان قصد داشت، درخواست ائتلاف نیروهای عراقی را به رأی بگذارد و تعویق انتخابات را بررسی کند، تقریبا 200 نماینده در پارلمان حضور داشتند. اما، برخی نمایندگان خواستار رأی‌گیری محرمانه بودند و رئیس مجلس شمار آنها را 148 نماینده ذکر کرد. همین مسئله باعث شد که بحث و اختلاف نظر بالا بگیرد و نمایندگان وابسته به جریان «ائتلاف ملی» صحن پارلمان را ترک کنند. نمایندگان این ائتلاف خواستار برگزاری انتخابات در موعد مقرر (22 اردیبهشت) هستند.
علت اصرار احزاب سنی برای عقب‌انداختن انتخابات اعلام نشد، ولی واقعیت این است که آنها وضعیت خود را درحوزه‌های انتخابیه، نامناسب می‌بینند.