kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۳۸۵۶
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۸
تحلیل روزنامه البناء از جنگ یمن

آل‌سعود گرفتار فرسایشی‌ترین جنگ تاریخ عربستان شده است




روزنامه مشهور عربی در گزارشی با بررسی شکست‌های عربستان در جنگ یمن نتیجه گرفته «این جنگ فرسایشی‌ترین جنگ تاریخ عربستان است» و اینکه، «سعودی‌ها هرگز فکر نمی‌کردند، این جنگ اینقدر طول بکشد.»
روزنامه لبنانی «البناء» در يادداشتي به قلم «حسن حردان» نوشته: «از زماني که حکومت سعودي با هدف مطيع کردن يمن و جلوگيري از رسيدن اين کشور به استقلال ملي سياسي و اقتصادي به دور از سلطه  آمريکايي - سعودي اعلام جنگ کرد عربستان وارد بحران داخلي شد که هم زمان با ادامه جنگ و بالا رفتن هزينه‌هاي مالي و جاني و ناتواني در دستيابي به اهدافش تشديد شد.»
در ادامه این گزارش می‌خوانیم: «امروز بعد از بيش از دو سال واضح است که حکومت سعودي نتوانسته جنگي را که گمان مي کرد در عرض چند هفته به پايان می‌رسد يکسره کند و همين مسئله باعث شده عربستان در فرسايشي‌ترين جنگ تاريخ خود غرق شود که همه ذخاير مالي اين کشور را بلعيده و به کسري صدميليارد دلاري در بودجه و بدهي معادل همين رقم منجر شده است... اصرار به ادامه جنگ و عدم پذيرش حل سياسي که به اراده ملت يمن احترام بگذارد انعکاس‌هاي منفي بر واقعيت اقتصادي و اجتماعي عربستان دارد زيرا حکومت تلاش مي کند کسري بودجه را از طريق اعمال فشار به مردم و تعيين ماليات‌هاي غيرمستقيم تامين کند. مسئله‌اي که در کنار ادامه جنگ فرسايشي در يمن باعث بحراني‌تر شدن وضع مي‌شود اقدام محمد بن سلمان وليعهد عربستان در اعطاي حدود پانصد ميليارد دلار به دونالد ترامپ در چارچوب توافق‌هاي اقتصادي و خريد اسلحه است و نيز پذيرش معامله قرن که براي حل و فصل قضيه فلسطين از جانب ترامپ مطرح شد و تنها هدف آن حصول تاييد و حمايت ترامپ از بن سلمان به منظور عزل محمد بن نايف وليعهد پيشين و سپس بازداشت شاهزادگان بود.»
آل‌سعود عقب‌نشینی کرد
از سوی دیگر خبر رسیده فشارها به آل‌سعود برای باز کردن مسیر کمک‌های بشردوستانه به یمن تا حدودی نتیجه داده و این کشور را وادار به انجام عقب‌نشینی‌هایی در بندر حدیده کرده است. بر اساس گزارش‌های رسیده چهار جرثقیل جدید وارد بندر مهم الحدیده شده‌اند تا بدین ترتیب کمک به یمنی‌ها تسهیل شود.
 به گزارش فارس، «برنامه جهانی غذا» سازمان ملل (WFP)، اعلام کرده یک کشتی حامل چهار جرثقیل سیار به منظور تسریع در فرآیند تحویل کمک‎های بشردوستانه و تخلیه آن، روز دوشنبه وارد ساحل غربی کشور جنگ‌زده یمن شده است. دولت نجات ملی یمن مستقر در صنعا اعلام کرده «عبدالعزیز الکمیم» وزیر برنامه‌ریزی و تعاون، «حسن احمد الهیج» استاندار الحدیده و استیفن اندرسون نماینده سازمان برنامه جهانی غذا در عملیات انتقال چهار جرثقیل جدید حضور داشتند. جنگنده‌های ائتلاف سعودی جرثقیل‌های بندر الحدیده را در سال ۲۰۱۵ منهدم کرده بودند و عربستان اجازه نمی‌داد که جرثقیل‎های جدیدی که در انباری در دبی نگهداری می‌شد، وارد بندر الحدیده شود اما اکنون تحت فشارهای بین‌المللی ناچار به عقب‌نشینی شده است. طبق اعلام منابع یمنی بیش از 200 هزار کودک یمنی طی محاصره نزدیک به سه ساله عربستان علیه یمن، جان خود را به دلیل سوءتغذیه ناشی از محاصره از دست داده‌اند. استفان دوژاریک سخنگوی سازمان ملل روز دوشنبه گفت که این جرثقیل‌ها که به وسیله برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل خریداری شده، به محض ورود به بندر حدیده که ۷۰ درصد واردات یمن از طریق آن صورت می‌گیرد، عملیاتی خواهد شد.
پیش از این انصارالله اعلام کرده بود که در صورت تداوم محاصره و حمله به بندر الحدیده دریای سرخ را خواهد بست و نفتکش‌های سعودی را هدف قرار خواهد داد.