kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۳۸۵۰
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۸
تروریسم صهیونیستی-23

حمله‌های متعدد رژیم صهیونیستی به هواپیماهای مسافربری



 
   اتاقك كوچك مخصوص بررسى خطوط راه آهن، بدون اين كه حادثه‏ ناگوارى رخ دهد، از روى نقطه مين گذاشته شده، رد مى‏شود. اما هنگامى كه قطار از روى آن عبور مى‏كند، در اثر انفجار مين به هوا پرتاب مى‏شود. اين مين بر اساس «اصل فشار آمدن وزنه‏ سنگين» ساخته شده است. يعنى وارد آمدن يك وزنه‏ سبك، كارى با مين نمى‏كند. اما وارد آمدن وزنه‏ سنگين، باعث انفجار مين مى‏شود. يك مكانيسم زمانى نيز به مدت يك روز،دو روز، سه روز و حتى يك هفته تمام، در نظر گرفته شد. يك بار، تقريباً تمام خطوط راه‏آهن را در سراسر كشور، به وسيله‏ اين مين‏ها درهم كوبيديم.
- 31 اكتبر 1945: شب هنگام، خرابكارى وسيع و سيستماتيكى در خطوط را آهن رخ داد.
- 27 مارس 1946: يهوديان، خطوط آهن سكرير را مورد حمله قراردادند.
- 16 و 17 ژوئن 1946: چند تن از اعضاى سازمان‏هاى تروريستى يهودى، در حالى كه مسلح به بمب و نارنجك‏هاى دستى گوناگون بودند، در حال بمب‏گذارى پل‏هاى راه‏آهن در بخش‏هاى مختلف كشور دستگير شدند.
- 19 ژوئن 1946: يهوديان، طى حمله‏اى، سه قطار را در نعانى، تل‏آويو و رأس‏العين به آتش كشيدند.
- 8 و 9 سپتامبر 1946: حملات گسترده‏اى توسط يهوديان به خطوط آهن انجام گرفت. در يك مين‏گذارى جاده‏اى در شب، يك نفر كشته شد.
- 20 سپتامبر 1946: فروشگاه‏هاى راه‏آهن بخش حيفا منفجر شد.
- 17 و 20 اكتبر 1946: بمب‏گذارى در ايستگاه مركزى راه‏آهن بيت‏المقدس، و هجوم شبانه به صف كاميون‏ها در جاده‏ مونت اسكوپس، ۳ سرباز را كشت؛ و يازده پليس و 3 غيرنظامى را زخمى كرد.
- 30 اكتبر 1946: در سه حادثه‏ مين‏گذارى جاده‏ها، يك افسر كشته، و 6 نفر زخمى شدند.
- 31 اكتبر 1946: در اثر مين‏گذارى در جاده‏ بتاح - تكفا، 2 سرباز كشته، و 2 تن ديگر مجروح شدند.
- 1 و 3 نوامبر 1946: در ده قطار مين كار گذاشته شد، و در نتيجه 10 تن جان خود را از دست دادند.
- 17 و 25 نوامبر 6 1946: حادثه‏ مين‏گذارى در قطار، منجر به مرگ 2 تن، و زخمى شدن 12 تن ديگر شد.
- فوريه - مارس 1947: انفجار 16 وسيله‏ نقليه توسط سازمان‏هاى تروريستى صهيونيست، منجر به كشته شدن 12 تن شد.
- 22 آوريل 1947: دار و دسته‏ اشترن، قطار قاهره - حيفا را در نزديكى رحوفوت منفجر كردند. در نتيجه‏ اين اقدام، 2 تن كشته و 2 تن ديگر زخمى شدند.
- 15 مه 1947: قطار حامل كارگران عرب و يهودى، نزديك حيفا منفجر شد. در اين حمله، 2 تن كشته و 2 تن ديگر زخمى شدند.
- 22 و 23 ژوئيه‏ 1947: چند خودروى صحرايى در اثر مين‏هاى الكتريكى منفجر شد، كه منجر به مرگ يك تن، و زخمى شدن 8 تن ديگر شد.
حمله به تأسيسات و خطوط لوله‏هاى نفت
هاگانا پيش‏تر، انفجار خط لوله‏ نفت عراق در نزديكى حيفا، دست به چنين عملياتى زده بود. موشه دايان يكى از شركت‏كنندگان اين عمليات بود.
 شيوه‏ مذكور بار ديگر در 1947.م به كار گرفته شد.
- 20 فوريه‏ 1947: خط لوله‏ نفت كمپانى نفت عراق درهم كوبيده شد.
- 21 مارس 1947: گروه ايرگون تانك‏هاى ذخيره‏ نفت كمپانى شل را در حيفا نابود كرد. خسارت وارده ۰۰۰/۵۰۰ پوند تخمين زده شد. شعله‏هاى آتش تا ۴ روز به هوا بلند بود.
- 5 ژوئن 1947: خط لوله‏ نفت كمپانى نفت عراق به وسيله‏ مواد منفجره نابود شد. پس از 5 ساعت آتش خاموش شد، و 800 تن نفت از بين رفت.
حمله به هواپيماهاى مسافربرى
يكى از خطرناك‏ترين روش‏هاى تروريستى كه رژيم صهيونيستى به آن تمسك جست، تعرض هوايى سازمان يافته بر ضد هواپيماهاى مسافربرى است. اين گونه عمليات تروريستى تاكنون خطرهاى بسيار زياد و متعددى را در برداشته، و بر روند حمل و نقل هوايى تأثير سلبى داشته است. رژيم صهيونيستى در مدت بسيار كمى ۵ عمليات تروريستى هوايى بر ضد هواپيماهاى مسافربرى مدنى داشته است. كه از اين بين، چندين فروند هواپيما در زمين، و تعدادى ديگر در هوا نابود شده‏اند. تعدادى از اين هواپيماها هم با زور از مسير خود منحرف، و موجب زيان‏هاى مادى و بشرى زياد شده‏اند. در ذيل به اختصار به اين موارد اشاره مى‏شود:
نابودى هواپيماهاى مسافربرى در زمين
در تاريخ 28 دسامبر 1968.م، رژيم صهيونيستى به فرودگاه بين‏المللى بيروت حمله‏ هوايى كرد، و سيزده هواپيماى مسافربرى را به طور كامل از بين برد. در اين عمليات حدود پنجاه نفر مسافر به قتل رسيدند، و بيش از 75 نفر ديگر مجروح شدند.
نابودى هواپيماهاى مسافربرى در هوا
در تاريخ 21 فوريه‏ 1973.م، ۲ هواپيماى جنگى اسرائيل، با موشك و مسلسل به يك هواپيماى مسافرى ليبى حمله، و آن را با كليه‏ى سرنشينانش منهدم كردند. در نتيجه‏ اين حمله، 113 سرنشين كه غيرنظامى بودند، كشته و مجروح شدند.
يك وزير دولت ليبى به نام صالح بن بوصير، و يك گوينده‏ تلويزيون مصر به نام سلوى حجازى، و 27 زن و كودك، از جمله‏ 109 تن كشته‏شدگان اين حادثه بودند. اين هواپيما در اثر طوفان شن راه خود را گم كرده، و داخل فضاى صحراى سينا شده بود كه اسرائيل آن را در اشغال داشت.
قصه‏سازان اسرائيلى مصرانه مدعى شدند كه هواپيماى ليبى داخل فضايى شده است كه از لحاظ نظامى بيشترين حساسيت را در ميان مناطق اشغالى داراست.آن‏ها ادّعا كردند كه هواپيماهاى اسرائيل به خلبان هواپيماى ليبى هشدار داده و آن را به فرود فراخوانده‏اند؛ اما خلبان از اين فرمان سرپيچى كرده است. نيز مدعى شدند كه هواپيما در اثر سقوط غير ارادى بر زمين در هم شكسته شده، و هواپيماهاى اسرائيل آن را ساقط نكرده‏اند.