تروریسم صهیونیستی-23
حملههای متعدد رژیم صهیونیستی به هواپیماهای مسافربری
اتاقك كوچك مخصوص بررسى خطوط راه آهن، بدون اين كه حادثه ناگوارى رخ دهد، از روى نقطه مين گذاشته شده، رد مىشود. اما هنگامى كه قطار از روى آن عبور مىكند، در اثر انفجار مين به هوا پرتاب مىشود. اين مين بر اساس «اصل فشار آمدن وزنه سنگين» ساخته شده است. يعنى وارد آمدن يك وزنه سبك، كارى با مين نمىكند. اما وارد آمدن وزنه سنگين، باعث انفجار مين مىشود. يك مكانيسم زمانى نيز به مدت يك روز،دو روز، سه روز و حتى يك هفته تمام، در نظر گرفته شد. يك بار، تقريباً تمام خطوط راهآهن را در سراسر كشور، به وسيله اين مينها درهم كوبيديم.
- 31 اكتبر 1945: شب هنگام، خرابكارى وسيع و سيستماتيكى در خطوط را آهن رخ داد.
- 27 مارس 1946: يهوديان، خطوط آهن سكرير را مورد حمله قراردادند.
- 16 و 17 ژوئن 1946: چند تن از اعضاى سازمانهاى تروريستى يهودى، در حالى كه مسلح به بمب و نارنجكهاى دستى گوناگون بودند، در حال بمبگذارى پلهاى راهآهن در بخشهاى مختلف كشور دستگير شدند.
- 19 ژوئن 1946: يهوديان، طى حملهاى، سه قطار را در نعانى، تلآويو و رأسالعين به آتش كشيدند.
- 8 و 9 سپتامبر 1946: حملات گستردهاى توسط يهوديان به خطوط آهن انجام گرفت. در يك مينگذارى جادهاى در شب، يك نفر كشته شد.
- 20 سپتامبر 1946: فروشگاههاى راهآهن بخش حيفا منفجر شد.
- 17 و 20 اكتبر 1946: بمبگذارى در ايستگاه مركزى راهآهن بيتالمقدس، و هجوم شبانه به صف كاميونها در جاده مونت اسكوپس، ۳ سرباز را كشت؛ و يازده پليس و 3 غيرنظامى را زخمى كرد.
- 30 اكتبر 1946: در سه حادثه مينگذارى جادهها، يك افسر كشته، و 6 نفر زخمى شدند.
- 31 اكتبر 1946: در اثر مينگذارى در جاده بتاح - تكفا، 2 سرباز كشته، و 2 تن ديگر مجروح شدند.
- 1 و 3 نوامبر 1946: در ده قطار مين كار گذاشته شد، و در نتيجه 10 تن جان خود را از دست دادند.
- 17 و 25 نوامبر 6 1946: حادثه مينگذارى در قطار، منجر به مرگ 2 تن، و زخمى شدن 12 تن ديگر شد.
- فوريه - مارس 1947: انفجار 16 وسيله نقليه توسط سازمانهاى تروريستى صهيونيست، منجر به كشته شدن 12 تن شد.
- 22 آوريل 1947: دار و دسته اشترن، قطار قاهره - حيفا را در نزديكى رحوفوت منفجر كردند. در نتيجه اين اقدام، 2 تن كشته و 2 تن ديگر زخمى شدند.
- 15 مه 1947: قطار حامل كارگران عرب و يهودى، نزديك حيفا منفجر شد. در اين حمله، 2 تن كشته و 2 تن ديگر زخمى شدند.
- 22 و 23 ژوئيه 1947: چند خودروى صحرايى در اثر مينهاى الكتريكى منفجر شد، كه منجر به مرگ يك تن، و زخمى شدن 8 تن ديگر شد.
حمله به تأسيسات و خطوط لولههاى نفت
هاگانا پيشتر، انفجار خط لوله نفت عراق در نزديكى حيفا، دست به چنين عملياتى زده بود. موشه دايان يكى از شركتكنندگان اين عمليات بود.
شيوه مذكور بار ديگر در 1947.م به كار گرفته شد.
- 20 فوريه 1947: خط لوله نفت كمپانى نفت عراق درهم كوبيده شد.
- 21 مارس 1947: گروه ايرگون تانكهاى ذخيره نفت كمپانى شل را در حيفا نابود كرد. خسارت وارده ۰۰۰/۵۰۰ پوند تخمين زده شد. شعلههاى آتش تا ۴ روز به هوا بلند بود.
- 5 ژوئن 1947: خط لوله نفت كمپانى نفت عراق به وسيله مواد منفجره نابود شد. پس از 5 ساعت آتش خاموش شد، و 800 تن نفت از بين رفت.
حمله به هواپيماهاى مسافربرى
يكى از خطرناكترين روشهاى تروريستى كه رژيم صهيونيستى به آن تمسك جست، تعرض هوايى سازمان يافته بر ضد هواپيماهاى مسافربرى است. اين گونه عمليات تروريستى تاكنون خطرهاى بسيار زياد و متعددى را در برداشته، و بر روند حمل و نقل هوايى تأثير سلبى داشته است. رژيم صهيونيستى در مدت بسيار كمى ۵ عمليات تروريستى هوايى بر ضد هواپيماهاى مسافربرى مدنى داشته است. كه از اين بين، چندين فروند هواپيما در زمين، و تعدادى ديگر در هوا نابود شدهاند. تعدادى از اين هواپيماها هم با زور از مسير خود منحرف، و موجب زيانهاى مادى و بشرى زياد شدهاند. در ذيل به اختصار به اين موارد اشاره مىشود:
نابودى هواپيماهاى مسافربرى در زمين
در تاريخ 28 دسامبر 1968.م، رژيم صهيونيستى به فرودگاه بينالمللى بيروت حمله هوايى كرد، و سيزده هواپيماى مسافربرى را به طور كامل از بين برد. در اين عمليات حدود پنجاه نفر مسافر به قتل رسيدند، و بيش از 75 نفر ديگر مجروح شدند.
نابودى هواپيماهاى مسافربرى در هوا
در تاريخ 21 فوريه 1973.م، ۲ هواپيماى جنگى اسرائيل، با موشك و مسلسل به يك هواپيماى مسافرى ليبى حمله، و آن را با كليهى سرنشينانش منهدم كردند. در نتيجه اين حمله، 113 سرنشين كه غيرنظامى بودند، كشته و مجروح شدند.
يك وزير دولت ليبى به نام صالح بن بوصير، و يك گوينده تلويزيون مصر به نام سلوى حجازى، و 27 زن و كودك، از جمله 109 تن كشتهشدگان اين حادثه بودند. اين هواپيما در اثر طوفان شن راه خود را گم كرده، و داخل فضاى صحراى سينا شده بود كه اسرائيل آن را در اشغال داشت.
قصهسازان اسرائيلى مصرانه مدعى شدند كه هواپيماى ليبى داخل فضايى شده است كه از لحاظ نظامى بيشترين حساسيت را در ميان مناطق اشغالى داراست.آنها ادّعا كردند كه هواپيماهاى اسرائيل به خلبان هواپيماى ليبى هشدار داده و آن را به فرود فراخواندهاند؛ اما خلبان از اين فرمان سرپيچى كرده است. نيز مدعى شدند كه هواپيما در اثر سقوط غير ارادى بر زمين در هم شكسته شده، و هواپيماهاى اسرائيل آن را ساقط نكردهاند.