kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۳۱۱۸
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۸
نپرداختن حقوق معلمان حق‌التدریس از ابتدای مهرماه تاکنون

بودجه پیشنهادی آموزش و پرورش حتی کفاف پرداخت حقوق فرهنگیان را هم نمی‌‌دهد





رئیس‌ کمیته آموزش و پرورش مجلس شورای اسلامی گفت: بودجه پیش‌بینی شده آموزش و پرورش در سال 97 حتی کفاف پرداخت حقوق فرهنگیان را هم نمی‌‌دهد.
به گزارش فارس، محمد بیرانوندی در برنامه پرسشگر با بیان اینکه محور توسعه هر کشور، آموزش و پرورش آن کشور است، اظهار داشت: رسیدن به تحول در آموزش و پرورش همت همگانی می‌خواهد و نباید به آموزش و پرورش به عنوان یک دستگاه مصرف‌کننده نگاه کرد و به دنبال این باشیم این دستگاه پس از یک سال چقدر فایده‌ داشته است.
بیرانوندی افزود: در بودجه 97 آموزش و پرورش، تنها به فرایند آموزش توجه شده و روند یاددهی و یادگیری ایده‌آل لحاظ نشده است و به نظر می‌رسد این بودجه برای خدمات آموزشی هم کفاف نخواهد داد.
وی ادامه داد: اصل بودجه پیش‌بینی شده در آموزش و پرورش 33 هزار و 100 میلیارد تومان است که معمولاً تخصیص 110 درصدی به آن تعلق می‌گیرد، اما همین بودجه هم کفاف تنها 10 ماه حقوق فرهنگیان را خواهد داد.
رئیس‌کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: بودجه امسال آموزش و پرورش بدون درنظر گرفتن بودجه بانک‌ها و مؤسسات مالی، 10 درصد بودجه کل کشور است و سال گذشته هم در مجلس به بودجه پیشنهادی دولت سه هزار میلیارد تومان اضافه شد و امسال هم تلاش می‌کنیم این رقم را به 40 هزار میلیارد تومان برسانیم.
وی تصریح کرد: 36 هزار و 400 میلیارد تومان برای پرداخت حقوق فرهنگیان در سال 97 لازم است، بنابراین بودجه پیش‌بینی شده حتی کفاف پرداخت حقوق فرهنگیان را هم نمی‌دهد.
بیرانوندی با بیان اینکه اگر برخی وظایف آموزش و پرورش را کنار بگذاریم، برای برخی اقلام و ردیف‌ها دو هزار میلیارد تومان بودجه به سال بعد منتقل می‌شود، گفت: بیش از چهار هزار میلیارد تومان برای پرداخت پاداش بازنشستگان فرهنگی نیاز داریم که 3500 میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برای پرداخت این پاداش‌ها پیش‌بینی شده است.
رئیس‌ کمیته آموزش و پرورش مجلس ادامه داد: اگر بخواهیم با ایده‌آل آموزش و پرورش کشورهای توسعه‌یافته خود را مقایسه کنیم، این بودجه برای اجرای سند تحول بنیادین و پیشروی درست فرایند یاددهی و یادگیری ناکافی است و در حوزه بودجه بخش عمرانی هم با کاهش اعتبار مواجه هستیم.
معلمان حق‌التدریس از ابتدای مهرماه
حتی یک ریال حقوق نگرفته‌اند
سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس نیز در این برنامه با بیان اینکه برخی مطالبات فرهنگیان در سال 96 به سال 97 منتقل می‌شود، اظهار داشت: آموزش و پرورش اولویت نیست و برخی معلمان از سال 88 بدهی پرداخت نشده دارند و از سوی دیگر، 10 هزار میلیارد تومان برای صفر کردن بدهی‌های وزارت آموزش و پرورش در سال 96 لازم است.
میرحمایت میرزاده با بیان اینکه باید برای صفر کردن بدهی‌های آموزش و پرورش عزم جدی داشته باشیم، گفت: اعتبار اجرای احکام و پرداخت پاداش بازنشستگان فرهنگی که در سال 97 در بودجه پیش‌بینی شده است با مشکل مواجه است.
وی با بیان اینکه معلمان حق‌التدریس از ابتدای مهرماه تاکنون حتی یک ریال حقوق نگرفته‌اند، افزود: برخی بدهی‌های معلمان توسط دولت به آموزش و پرورش پرداخت شده است اما ظاهراً این وزارتخانه برای پرداخت بدهی معلمان کم‌لطفی کرده و هنوز آنها را پرداخت نکرده است.