kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۱۹۳۳
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۰
سناتور فرانسوی:

ماکرون در سفر به ایران واقع‌بین باشد/ ایران در شکست تروریست‌ها نقشی حیاتی داشت



عضو کمیته امور خارجی سنای فرانسه با ‌اشاره به نقش مهم ایران در شکست دادن تروریست‌ها در سوریه، مواضع ضدایرانی دولت جدید آمریکا را یادآور دروغ‌های پیش از جنگ عراق دانست و به ماکرون توصیه کرد در سفر به ایران واقع‌بین باشد.
«ناتالی گوله» عضو کمیته امور خارجی سنای فرانسه در یادداشتی به مناسبت سفر احتمالی «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه به ایران، به او توصیه کرده است که در سفر به ایران واقعیات را مد نظر قرار دهد.
در بخشی از یادداشتی که در وبلاگ این سناتور فرانسوی به فارسی منتشر شده، آمده است: «رئیس‌جمهور ماکرون بار دیگر فرصتی برای مبارزه‌طلبی پیدا نموده است، آن هم سفر به ایران است. این سفر تعیین‌کننده است. رئیس‌جمهور باید خود واقعیت این کشور را که مخاطبان اخیرش تمام بدی‌ها را به او نسبت می‌دهند، دریابد. او خود باید بدون ساده‌نگری درخصوص واقعیت کشوری که تنها دولت- ملت در منطقه است، قضاوت کند. او خود باید درباره اراده ایرانیان به رعایت یا عدم رعایت توافقنامه هسته‌ای که اروپا حامی آن است، داوری کند».
گوله با بیان اینکه عربستان درک نکرده است که فرانسه «سیاستی مستقل و مقتدر» دارد و حاضر به «گفت‌وگو با همه» است، افزود: «در این زمان که محور مسکو- تهران-آنکارا به قدرتی بی‌سابقه دست یافته، فرانسه نباید این قرار [ملاقات] را از دست بدهد. اگر امروز ما می‌توانیم نیروهای خود را از سوریه بیرون ببریم، نباید فراموش کنیم که این پیروزی را مدیون چه کسانی هستیم. البته بمباران‌های هوایی نیروهای ائتلاف تعیین‌کننده بود، لیکن سهم نیروهای زمینی کرد و ایرانی ضروری می‌نمود».
به گزارش فارس وی درباره اقدامات واشنگتن برای ایجاد ایران‌هراسی، نوشت: «نمایش‌های رنج‌آور مقامات آمریکایی برای نشان دادن نقش ایران در کشمکش‌های منطقه‌ای طعم و بوی خاطره تلخ مداخله [جورج] بوش [رئیس‌جمهور آمریکا] در عراق در سال 2003 را دارد. فرانسه امانوئل ماکرون بیشتر از دوران ژاک شیراک حاضر نیست فریب دروغ‌های ساختگی را بخورد. تجربه پیامدهای حمله به عراق ما را به تامل وامی‌دارد، لیکن موضع ما یعنی فرانسه به همان نسبت که رئیس‌جمهورش در همه زمینه‌ها حضور دارد، گران‌سنگ است.»