kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۱۷۹۵
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۵
وال استریت ژورنال

بن سلمان برای آزادی بن طلال باج شش میلیارد دلاری می‌خواهد


مقامات سعودی برای آزادی ولید بن‌طلال ثروتمند‌ترین فرد در غرب آسیا، باج 6 میلیارد دلاری درخواست کرده‌اند.
مقامات سعودی که ماه گذشته «ولید بن طلال» شاهزاده ثروتمند سعودی را به بهانه مبارزه با فساد دستگیر کردند خواستار باج هنگفتی برای آزادی وی شده‌اند.
در همین راستا، مقامات سعودی از شاهزاده «ولید بن طلال» درخواست کرده‌اند در صورتی که خواستار آزادی است، باید حداقل 6 میلیارد دلار پرداخت کند که این مبلغ به طور بالقوه «امپراتوری تجارت جهانی» یکی از ثروتمندترین مردان جهان را در معرض خطر قرار می‌دهد. روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» در ارتباط با این خبر نوشت، این شاهزاده 62 ساله یکی از  ده‌ها اعضای خاندان سلطنتی، مقامات دولتی و تجار سعودی است که اوایل ماه گذشته میلادی در موجی از بازداشت‌های تجار و شاهزادگان توسط دولت ریاض، دستگیر شد.
«محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان مدعی شده است که این مقامات در جریان کمپین مبارزه با فساد بازداشت شده‌اند. با این حال، دولت عربستان جزئیات اندکی درخصوص اتهاماتی که به این مقامات وارد کرده، فاش کرده است.
وال استریت ژورنال در گزارش خود نوشت، 6 میلیارد دلاری که مقامات سعودی از شاهزاده ولیدبن طلال درخواست کرده‌اند، یکی از بالاترین رقم‌هایی محسوب می‌شود که ریاض از دستگیر‌شدگان تاکنون تقاضا کرده است. ولید بن طلال یکی از سهام‌داران بزرگ در تجارت‌های غرب همچون توییتر است.
وی شبکه گسترده‌ای از شرکت‌های سرمایه‌گذاری در سراسر جهان را تأسیس کرده است. پیشتر، نشریه آمریکایی فوربس، ثروت این شاهزاده سعودی را حدود 19 میلیارد دلار برآورد کرده بود که این مبلغ ولید‌بن طلال را به ثروتمندترین فرد خاورمیانه تبدیل کرده است. در مقابل، این شاهزاده سعودی تصریح کرده، معتقد است که تسلیم این مبلغ هنگفت در واقع به نوعی اعتراف به گناه است و وی ملزم می‌شود تا امپراتوری مالی خود را که در طول مدت 25 سال به وجود آورده است، نابود کند.
 برخی منابع آگاه می‌گویند که شاهزاده ولید بن‌طلال در حال مذاکره با مقامات دولتی عربستان است تا در ازای آزادی‌اش، سهم بزرگی از مجتمع تجاری خود (شرکت سرمایه‌گذاری پادشاهی) را بپذیرند.
 ارزش بازار این شرکت معادل 8 میلیارد و 700 میلیون دلار است که از زمان دستگیری شاهزاده الولید بن‌طلال کاهش 14 درصدی داشته است. با این حال «صلاح الحجیلان» وکیلی که در گذشته با شاهزاده الولید همکاری داشته است و هنوز ارتباطش را با خانواده وی حفظ کرده است، می‌گوید: «هیچ اتهام رسمی» علیه این شاهزاده وجود ندارد. شاهزاده الولید به افراد نزدیک به خود گفته است که مصمم است که بی‌گناهی خود را اثبات کند و اگر مجبور شود، با اتهامات فساد در دادگاه مقابله خواهد کرد.