kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۱۵۶۱
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۵

واشنگتن: به رغم شکست داعش قصد خروج از سوریه را نداریم!



سخنگوی ائتلاف آمریکایی ضد داعش سرانجام از نیت واقعی این کشور از حضور در سوریه، پرده برداشت و گفت که تفنگداران آمریکایی پس از نابودی داعش نیز در خاک سوریه می‌مانند.
«رایان دیلون» بالاخره به نمایندگی از دولت آمریکا، حرف آخر را زد و همان چیزی را گفت که محافل سیاسی و رسانه‌ای مستقل تاکنون بارها می‌گفته‌اند و کشورهایی مثل سوریه، ایران و روسیه در خصوص آن، ابراز نگرانی می‌کرده‌اند.
به گزارش ایسنا، دیلون گفت: علی‌رغم اینکه «داعش» شکست خورده و مراکز ثقل حضور خود را از دست داده، ماموریت ائتلاف(آمریکایی ضد داعش) در منطقه تمام نشده است. ما در سوریه می‌مانیم تا پیشرفت قابل لمسی را در مذاکرات ژنو احساس کنیم. کارشناسان این حرف دیلون را از دو نظر، نگران‌کننده می‌دانند؛ اول اینکه او سقف زمانی را برای حضور آمریکا در سوریه، باز گذاشته است و دوم اینکه آمریکا همچنان، به نقش اخلالگرانه خود در روند مذاکرات سوری- سوری ادامه خواهد داد.
دیلون که کشورش طی چند ماه اخیر، حمایت خود از داعش را در شرق سوریه، علنی کرده بود، گفت که برخلاف اظهارات مقامات روس، حضور داعش در سوریه پایان نیافته است.
«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه که اخیرا به سوریه رفته بود، پایان جنگ در سوریه را اعلام کرده و از نیروهای روسی خواسته بود، به تدریج خاک سوریه را ترک کنند.
سخنگوی ائتلاف آمریکایی ضد داعش، در ادامه تلاش کرد، تحولات میدانی اخیر در خاک سوریه را تحریف کرده و پیروزی نیروهای سوریه و متحدانش را خفیف جلوه دهد. وی مدعی شد:‌ توانایی‌های دفاعی روسیه و نظام سوریه، ضعیف است. داعشی‌ها تلاش کرده‌اند، به منطقه «التنف» (در شرق سوریه) برسند، اما با کمک ائتلاف بیرون رانده شده‌اند!
دیلون در حالی تلاش می‌کند برای ائتلاف آمریکایی یک سابقه دروغین مبارزه با داعش بسازد که این ائتلاف به خاطر حمایت از داعش و کشتن غیرنظامیان، شدیدا بدنام است.
توطئه ادامه دارد
«ولید معلم» وزیر خارجه سوریه، در پارلمان این کشور گفت: توطئه بین‌المللی علیه سوریه همچنان ادامه دارد، هرچند از شمار کشورهای شریک در این توطئه، کم شده است. وی تصریح کرد که هنوز زود است از پیروزی صحبت کنیم.
معلم درباره ادامه حمایت آمریکا از تروریسم در سوریه هم گفت: هدف از این اقدامات، طولانی کردن بحران در سوریه، با هدف خدمت به رژیم صهیونیستی است، رژیمی که نمی‌خواهد ببیند سوریه قاطعانه بر تروریسم پیروز شده است. حمایت آمریکا از تروریست‌ها نمی‌تواند پیروزی ارتش سوریه بر داعش را خدشه‌دار کند.
وی از نظامیان آمریکایی و ترکیه خواست خاک سوریه را ترک کنند.
داعش جدید
«فیصل مقداد»، معاون وزیر خارجه سوریه، از کرد‌های تحت حمایت آمریکا موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» خواست که از مواضع خود عقب‌نشینی کنند تا به عنوان بخش جدایی‌ناپذیر این کشور باقی بمانند.
به گزارش خبرگزاری فارس ، مقداد در گفت‌وگو با شبکه خبری «العالم» گفت: موضوعی که توجه ما را جلب کرده، درباره داعش جدیدی است که در شمال شرق سوریه از آن حمایت می‌شود.
وی تأکید کرد: داعش دیگری وجود دارد... و آمریکا علیرغم اراده ملت سوریه، در پی حمایت از آن است.
این مسئول سوری تاکید کرد که گرو ه موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه در خدمت آمریکا بوده ودر چارچوب نقشه‌های غربی‌ها علیه ملت و حکومت سوریه عمل می‌کند.
مقداد در ادامه خاطر نشان کرد که هر کس در راستای از هم پاشیدن حکومت سوریه فعالیت کند و برای الحاق مناطق سوریه به یکدیگر، شرط تعیین کند، سوری نیست و نمی‌توان به آن اعتماد کرد.
وی اعلام کرد که نیروهای دموکراتیک سوریه باید هم‌اکنون، از مواضع خود عقب‌نشینی کنند... وگرنه سرنوشت آنها، همان سرنوشت داعش، جبهه النصره و دیگر گروه‌های مسلح تروریستی خواهد بود.
چند ماه قبل نیروهای دموکراتیک سوریه با حمایت شدید هوایی آمریکا، شهر «رقه » را‌اشغال کرده‌اند. در این عملیات چهار ماهه، صد‌ها غیرنظامی ساکن رقه براثر حملات جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی، جان خود را از دست داده‌اند.
اظهارات بشار اسد
«بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه گفت، بحران انسانی در سوریه محصول محاصره اقتصادی این کشور و جنگ تروریستی است.
بشار اسد که در دمشق و در دیدار با رئیس فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر سخن می‌گفت، اظهار داشت، حکومت سوریه به همراه همه نهادهای خود، برای کاهش درد و رنج غیرنظامیان، تلاش خواهد کرد. وی گفت، از جمله اقداماتی که دمشق در این زمینه انجام داده، افزایش همکاری با اتحادیه‌های بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر است.
به گزارش فارس، این نخستین‌بار است که رئیس فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ به سوریه سفر می‌کند.