kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۱۵۶۰
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۵

انتفاضه قدس وارد هفته سوم شد/رویترز: اوضاع به حد انفجار رسیده


سرویس خارجی-
با ورود ناآرامی‌های مناطق مختلف فلسطین به‌ویژه کرانه باختری به هفته سوم و تشدید اعتراض‌ها به تصمیم ترامپ درباره قدس، برخی منابع خبری نوشته‌اند ناآرامی‌های فلسطین، به مرز انفجار رسیده است.
رویترز در گزارشی با عنوان «این روزها سرزمین‌های فلسطین در حال انفجار است» از ادامه تظاهرات و اعتراضات علیه تصمیم ترامپ درباره انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس و اعلام این شهر به عنوان پایتخت اسرائیل خبر داده و نوشته که هر روز فیلم‌ها و تصاویر اعتراضات جهانی علیه تصمیم ترامپ در داخل و خارج فلسطین بیشتر می‌شود به نحوی که به نظر می‌رسد فلسطین در آستانه انفجار است.
در گزارش این رسانه انگلیسی همچنین آمده: «پس از انتشار بازداشت یک پسر نوجوان فلسطینی توسط چندین سرباز صهیونیست که بسیار معروف شد، حالا عکسی از پرتاب سنگ توسط جوانی فلسطینی در رام‌الله که لباس بابانوئل پوشیده، در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود. روز سه شنبه نیز تصویر يک دختر فلسطيني پس از درگيري‌اش با سربازان صهيونيستي منتشر شد که نشان می‌داد، «آحد تميمي» پس از سيلي زدن به صورت يک نظامي صهيونيستي بازداشت شد. اين دختر 17 ساله به اتهام حمله و مشارکت در شورش بازداشت شده است. اين ويدئو گروهي از زنان فلسطيني را نشان مي‌دهد که درحال فرياد بر سر دو سرباز اسرائيلي هستند.»
ناآرامی‌ها در سرزمین‌های ‌اشغالی همزمان با اعتراض‌های جهانی به اقدام ترامپ، از 16 آذرماه آغاز شده و همچنان ادامه دارد.
تيراندازي در رام‌الله
منابع فلسطيني هم اعلام کرده‌اند که در درگيري‌های شهرک سلوادم واقع در شرق «رام‌الله» نيروهاي ‌اشغالگر با گلوله‌های جنگی به سمت معترضان فلسطینی شلیک کردند. در يورش نظاميان صهيونيست در شرق نابلس واقع در شمال کرانه باختري ‌اشغالي نیز، سه فلسطيني زخمي و ده‌ها نفر ديگر نيز به‌دليل استنشاق گاز ‌اشک‌آور دچار مشکلات تنفسي شدند. منابع پزشکي فلسطيني از پذيرش سه زخمي بر اثر اصابت گلوله جنگي خبر دادند. نظاميان رژيم ‌اشغالگر همچنین در يورش به مناطقي در کرانه باختري رود اردن، بيش از 30 فلسطیني را بازداشت کردند. این در حالی است که انتفاضه جدید فلسطینی‌ها در حالی وارد هفته سوم خود می‌شود که از آغاز این حرکت مردمی تاکنون 11 نفر به شهادت رسیده و بیش از 3000 نفر مجروح شده‌اند. همچنین حدود 500 شهرک‌نشین صهیونیست هم به مقبره یوسف نبی (ع) در نابلس کرانه باختری یورش بردند که در پی آن درگیری‌های شدیدی رخ داد که منجر به مجروحیت 3 تن شد. حدود 40 خودروی نظامی به نابلس یورش آوردند و فلسطینی‌ها با آتش زدن لاستیک خودروها سعی کردند جلوی ورود آنها را بگیرند. راهپیمایی یا درگیری در جای جای کرانه باختری و قدس و غزه از زمانی که آمریکا در پانزدهم آذرماه قدس را به عنوان پایتخت فلسطین ‌اشغالی اعلام کرده، شدت گرفته است.
رای‌گیری در مجمع عمومی
مجمع عمومی سازمان ملل اما دیروز پس از آنکه روز دوشنبه، آمریکا قطعنامه ضدصهیونیستی شورای امنیت را وتو کرد، با اکثریت آرا قطعنامه‌ جدیدی را تصویب کرد که بر حق فلسطینی‌ها در تعیین سرنوشتشان تأکید دارد. به گزارش شبکه خبری الجزیره، 182 کشور به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل درباره حق فلسطینی‌ها برای تعیین سرنوشت خود رأی مثبت دادند اما آمریکا و اسرائیل با این قطعنامه مخالفت کردند. در همین رابطه رئیس ‌مجمع عمومی با درخواست ترکیه و یمن برای برگزاری نشستی فوق‌العاده درباره قدس موافقت کرد. این نشست قرار است امروز (پنجشنبه) برگزار ‌شود. بعد از اینکه آمریکا علیه قطعنامه پیشنهادی مصر در شورای امنیت برای لغو اقدام دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا درباره قدس، از حق وتو استفاده کرد، روز سه‌شنبه «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرده بود که کشورش پیش‌نویس قطعنامه‌ مربوط به قدس را به مجمع عمومی منتقل خواهد کرد. «احمد ابوالغیط»، دبیرکل اتحادیه عرب نیز اعلام کرده بود که کشورهای عربی از مجمع عمومی سازمان ملل می‌خواهند قطعنامه الزام‌آوری را تصویب کند که به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل را محکوم می‌کند.
ادامه واکنش‌ها به وتوی آمریکا
 با اعلام انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس ‌اشغالی و به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، ترامپ بار دیگر بی‌توجهی آشکار خود به قوانین بین‌الملل نشان داده است موضوعی که حقوقدانان جهان آن را نقض آشکار قطعنامه‌ها و قوانین بین‌المللی به شمار می‌آورند. در واقع دولت آمریکا با این حرکت و تصمیم، تعهدات قانونی خود را در به رسمیت نشناختن و کمک نکردن به یک وضع غیرقانونی نقض و کنوانسیون‌های ژنو را زیرپا گذاشت.
حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای، اقدام آمریکا در وتو قطعنامه‌ای در حمایت از قدس را «جانبداری دولت‌های متوالی آمریکا از رژیم صهیونیستی» دانست و آن را محکوم کرد.به گزارش مشرق به نقل از المنار، حزب‌الله، اقدام آمریکا به وتوی قطعنامه پیشنهادی از طرف مصر در شورای امنیت برای بازگشت آمریکا از شناسایی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را «نمونه‌ای جدید» از جنایات این کشور و رژیم صهیونیستی برشمرد و گفت: «این وتو بار دیگر جانبداری دولت‌های متوالی آمریکا و جدیدترینشان، دولت دونالد ترامپ به سود رژیم صهیونیستی را آشکار کرد. حزب‌الله از این اتفاق به عنوان سیلی وقیحانه و محکم دولت آمریکا به دنیا نام برد و گفت که آمریکا با تکبر کامل در مقابل کل شورای امنیت ایستاد و قطعنامه پیشنهادی را وتو کرد. »
روزنامه العربی الجدید هم به نقل از یک استاد حقوق دانشگاه قدس نوشت، «همه اقدامات رژیم اسرائیل به‌عنوان رژیم ‌اشغالگر در قدس باطل است و بر پایه توافقنامه لاهه و توافق چهارم ژنو در سال 1949 این تصمیم هیچ ترتیب اثری ندارد. رژیم ‌اشغالگر نمی‌تواند هیچ یک از حقوق و آثار مردم فلسطین در حق حاکمیت را از بین برد و حق انتقال حاکمیت قدس به این رژیم داده نشده است.»
 شبکه خبری روسیا الیوم نیز با انتشار گزارشی نوشت، «بر پایه قوانین سازمان ملل انتقال سفارت تنها باید با موافقت دولت فلسطین صورت گیرد. اما آمریکا این موضوع را نادیده گرفته است و با فلسطینی‌ها درباره این موضوع مشورت نکرده و فقط به مشورت با اسرائیلی‌ها بسنده کرده است.»
 شبکه خبری عرب 48 نیز بیانیه‌ای را که به امضای ده‌ها نهاد عربی رسیده است را منتشر و اعلام کرد، «اظهارات و اقدامات رئیس‌جمهور آمریکا به منزله نقش او در دو جنایت بین‌المللی است. نخست جنایت حمله به کشور فلسطین که او تلاش می‌کند از الحاق سرزمین‌های فلسطین به سرزمین ‌اشغال شده فلسطین حمایت کند. دوم اینکه او در جنایت شهرک سازی در کرانه باختری و شهر قدس نقش دارد.»
«انیس قاسم» کارشناس حقوق بین‌الملل نیز گفت، تصمیم ترامپ نه تنها قوانین و قطعنامه‌های سازمان ملل را نادیده می‌گیرد، بلکه او اصول سیاست خارجی آمریکا را هم در این زمینه زیر پا گذاشته است. «رزق شقیر» کارشناس حقوق بین‌الملل هم معتقد است تصمیم ترامپ درباره اعتراف قدس به عنوان پایتخت رژیم ‌اشغالگر و انتقال سفارت آمریکا به این شهر هیچ تاثیر درباره اوضاع حقوقی این شهر در جهان ندارد. تصمیم آمریکا ‌اشتباه و مخالف با حقوق بین‌الملل و مجمع عمومی سازمان ملل و شورای امنیت است.
قدس پایتخت ابدی تمام مسلمانان
رئیس ‌دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی «حماس» اما در واکنش تازه خود به اقدام ترامپ تاکید کرد که قدس یکپارچه به دور از تقسیم آن به دو بخش شرقی و غربی، فلسطینی، عربی و اسلامی و پایتخت ابدی فلسطین و تمامی مسلمانان است و باید صندوق قدس که کشور قطر قبلا پیشنهاد آن را داده بود، احیا شود.
به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، اسماعیل هنیه در سخنرانی خود در مراسم روز ملی قطر که عصر سه شنبه در شهر حمد واقع در جنوب نوار غزه برگزار شد، خاطر نشان کرد که هیچ احدی از ملت فلسطین از وتوی آمریکا در شورای امنیت شگفت‌زده نشد، چرا که این اقدام در راستای سیاست اصلی آمریکا که هم‌پیمان رژیم صهیونیستی است، صورت می‌گیرد.