kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۱۵۵۷
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۵
در واکنش به مخالفت‌ها درباره تصمیم ترامپ

آمریکا اعضای سازمان ملل را تهدید کرد!



نماینده آمریکا در سازمان ملل در اقدامی عجیب و در آستانه برگزاری نشست فوق‌العاده مجمع عمومی سازمان ملل در‌باره اقدام ترامپ راجع به قدس، خطاب به تمام کشورهای شرکت‌کننده در این نشست گفته، هرکس علیه اسرائیل رای بدهد، باید منتظر واکنش آمریکا باشد!
مجمع عمومی سازمان ملل امروز قرار است برای رای‌گیری درمورد پیشنهاد تازه مصر درباره قدس که توسط آمریکا در شورای امنیت وتو شد، جلسه فو‌ق‌العاده‌ای را برگزار کند. نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل که این روزها بهای سنگینی برای حمایت از رژیم جنایتکار اسرائیل پرداخت کرده، با انتشار نامه‌ای خطاب به شرکت‌کنندگان در این نشست نوشته: «دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا با دقت این رای‌گیری را می‌بیند و از من هم خواسته تا اسامی کشورهایی را که علیه ما رای می‌دهند، یادداشت کنم. ما اسامی هر یک از آنها را برمی‌داریم.»
به اعتقاد کارشناسان، چنین رفتار قلدر‌مآبانه‌ای از سوی آمریکا با کشورهای دنیا آبرویی برای آمریکا که همواره دم از دموکراسی زده است، نخواهد گذاشت. ایسنا در این باره به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشته، ترکیه و یمن از جانب گروهی از کشورهای عربی و سازمان همکاری اسلامی خواستار برگزاری این نشست فوق‌العاده مجمع عمومی شده‌اند. مصر پیش‌نویس قطعنامه‌ای را با هدف مقابله با تصمیم ترامپ در به رسمیت شناخته شدن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل در شورای امنیت سازمان ملل مطرح کرد که مورد حمایت ۱۴ کشور بود و روز دوشنبه به رای گذاشته شد اما آمریکا آن را وتو کرد.«ریاض منصور»، سفیر فلسطین در سازمان ملل هم گفت، انتظار می‌رود حمایت قاطع از این مسئله صورت بگیرد که باید مسئله قدس از طریق مذاکره میان اسرائیل و فلسطین حل و فصل شود. وی به خبرنگاران گفت: «مجمع عمومی سازمان ملل بدون نگرانی از وتو به جامعه بین‌الملل می‌گوید تصمیم آمریکا را رد می‌کند.»
متحدان اصلی آمریکا شامل انگلیس، فرانسه، ایتالیا، ژاپن و اوکراین در میان ۱۴ کشوری بودند که روز دوشنبه به نفع پیش نویس ارائه شده از سوی مصر رای دادند و پس از رای‌گیری بود که نیکی هیلی آن را توهین خواند و هشدار داد که این مسئله فراموش نمی‌شود.
آمریکا 14 بر یک باخت
وزیرخارجه سابق سوئد در واکنش به وتوی آمریکا اظهار داشته، آمریکا در شورای امنیت درباره موضوع قدس ۱۴-۱ باخت. حالا کنترلش را از دست داده و پیش از رای‌گیری در مجمع عمومی کشورهای دیگر را تهدید می‌کند.