kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۱۵۵۶
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۵

کردهای عراق تصاویر بارزانی را آتش زدند/حیدر عبادی: در کنار مردم هستیم



مردم اقلیم کردستان عراق در ادامه اعتراضات خود، به نهادهای دولت خودمختار و دفاتر حزبی حمله کردند و برخی از این مراکز و تصاویر «مسعود بارزانی» را به آتش کشیدند.
اعتراضات خیابانی مردم اقلیم کردستان عراق دیروز وارد سومین روز خود شد. طبق گزارش‌های رسیده، حملات مردم معترض و خشمگین همچنان متوجه نهادهای دولت خودمختار و دفاتر حزبی است.
شهرهای «کویه» و «رانیه» از جمله مراکز اصلی اعتراض مردم بوده است؛ در استان سلیمانیه افراد معترض ساختمان‌های فرمانداری، اداره برق، دادگستری و دفتر حزب «اتحادیه میهنی کردستان عراق» را به آتش کشیدند و تصاویر «مسعود بارزانی» رئیس سابق اقلیم کردستان عراق را نیز آتش زدند. بارزانی بدین علت هدف بغض و کینه قرار دارد که مردم او را مسئول اوضاع آشفتگی فعلی و قطع حقوق کارکنان دولت می‌دانند. بارزانی سوم مهرماه سابق همه‌پرسی جدایی برگزار کرد و این اقدام غیرقانونی وی باعث شد که مناسبات میان بغداد و اربیل تیره شود. همچنین، با تسلط دولت مرکزی بر چاه‌های نفت استان کرکوک، دولت خودمختار اربیل منابع درآمدی خود را از دست داده است.
شبکه «سی‌ان‌ان» آخرین آمار تلفات و زخمی‌های منطقه کردستان عراق را شش کشته و 70 زخمی اعلام کرده است. این شبکه تلفات فوق را متعلق به شهر «رانیه» دانسته است. علاوه‌بر آن و برخلاف گزارش‌های قبلی، همه کشته‌ها، نظامی نیستند و شامل مردم غیرنظامی هم می‌شوند.
علاوه‌بر دو شهر «کویه» و «رانیه» برخی از دیگر شهرها و مناطق استان سلیمانیه نیز دیروز ناآرام بود.
محاکمه مقامات فاسد اربیل، انحلال دولت خودمختار و پرداخت حقوق و معوقات کارکنان دولت، سه خواسته معترضان در اقلیم است.
خبرها همچنین حاکی است، تداوم اعتراضات باعث شد «نیچروان بارزانی» نخست‌وزیر کردستان عراق، سفر خود به اروپا را نیمه‌تمام گذاشته و به اربیل برگردد.
خبر ها همچنین حاکی است ، با مشتنج تر شدن اوضاع ، «یوسف محمد» رئیس پارلمان کردستان عراق که از حزب « گوران » (تغییر) است از سمت خود استعفا داد.
حزب گوران همچنین اعلام کرد که توافق راهبردی خود با حزب «اتحاد میهنی کردستان» را لغو کرده است. پیش از این ، دو حزب  گوران و جماعت اسلامی، تصمیم گرفته بودند که از دولت اقلیم کردستان خارج شوند.
واکنش عبادی
«حیدر عبادی» نخست‌وزیر عراق، گفت: بغداد دربرابر هرگونه تعرض به شهروندان در اقلیم کردستان، سکوت نخواهد کرد.
وی از دولت اربیل خواست به تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم در منطقه اقلیم، احترام بگذارد.
عبادی گفت: نمی‌توان تمامی حقوق کارمندان در اقلیم کردستان را به دلیل وجود فساد در آن، پرداخت کرد.
وی هشدار داد: درصورتی‌که به هر شهروندی در اقلیم کردستان تعرض شود، حکومت فدرال دست بسته نخواهد ماند.
در این میان، حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق با صدور بیانیه‌ای، حمله معترضان به نهادهای دولتی، حزبی و خانه‌های مردم را محکوم کرد.