kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۱۵۵۵
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۵
اختلافات اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس به اوج رسید

آل‌سعود آخرین گذرگاه زمینی خود با قطر را هم بست




سعودی‌ها دیروز با بستن آخرین گذرگاه زمینی خود با قطر، تنها راه ارتباطی زمینی این کشور با خارج را هم بستند تا روابط اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس بیش از پیش بحرانی شود.
عربستان به همراه بحرین، امارات و مصر از 15 خرداد ماه همه روابط خود را با قطر قطع و این کشور را در محاصره شدید اقتصادی قرارداده‌اند. بهانه این کشورها نیز حمایت قطر از تروریسم عنوان شده است. اکنون اما خبر رسیده عربستان محاصره زمینی قطر را کامل کرده است.
 به گزارش فارس، مقامات عربستان از دوشنبه «سلوی» تنها گذرگاه زمینی میان این کشور و قطر را بست. این گذرگاه تنها راه ارتباطی زمینی قطر با خارج از این کشور بود. بر اساس گزارش شبکه «الجزیره»، در بیانیه صادر شده از اداره گمرک وابسته به وزارت دارایی عربستان آمده: «بنا به دستورات مقامات این کشور، گذرگاه سلوی به صورت کامل بسته شد.»
پس از آنکه عربستان و دیگر کشورهای پیرو این کشور محاصره دریایی، زمینی و هوایی قطر را اعمال کردند، قطر با کمک ایران پروازهای خود و همچنین واردات کالای خود را ادامه داد. در تیرماه مهلت 14 روزه عربستان به قطری‌ها برای ترک این کشور تمام شد و گذرگاه سلوی که در مقابل آن گذرگاه «ابوسمره» در قطر قرار دارد، بسته شد اما این گذرگاه در زمان حج برای جابجایی حجاج و نیز برای موارد انسانی موقتا باز شده بود.
 گذرگاه سلوی اوایل امسال با ثبت ورود و خروج ۳۷ هزار و ۲۶۷ مسافر، پر ترددترین گذرگاه در جهان بود. این خبر در زمانی اعلام می‌شود که «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی»‌ وزیر خارجه قطر اعلام کرد که کشورش در «مدیریت بحران بی‌سابقه» موفق عمل کرده است. وی روز دوشنبه به مناسبت روز ملی این کشور نیز اعلام کرد که این روز، پیام‌هایی جدید و عمیق برای کشورهای محاصره‌کننده، درباره قدرت قطر و انسجام مردم با سرانش به همراه دارد.
خبر دیگر اینکه در مراسم روز ملی قطر تعدادی از ایرانی‌ها به این مراسم دعوت شدند که این افراد با پرچم ایران در این مراسم شرکت کردند. حضور پررنگ ایران و ترکیه در این مراسم، بعد از بحران اخیر قطر با چهار کشور عربی، قابل انکار نیست. حتی برخی جوانان قطری پرچم ایران را مقابل دوربین گرفته و آن را به حکام عرب نشان دادند و به آن احترام نظامی گذاشتند. برخی این مسئله به معنای شکست عربستان در فشار بر قطر در جهت دور شدن از ایران تفسیر می‌کنند.