kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۱۴۸۰
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۳
واکنش‌ها به وتوی قطعنامه علیه اقدام آمریکا درباره قدس

تایمز اسرائیل: واشنگتن و تل‌آویو در دنیا تنها ماندند



سرویس خارجی-
پس از آن‌که آمریکا قطعنامه شورای امنیت در مخالفت با تصمیم واشنگتن در مورد قدس را وتو کرد، کشورها و مقام‌های مختلف به آن واکنش نشان داده‌ و آن را نشانه «انزوای آمریکا» دانستند. حتی رسانه‌های اسرائیلی نوشتند، واشنگتن و تل‌آویو در برابر جهانیان، تنها مانده‌اند! در جریان رای‌گیری در شورای امنیت، ۱۴ عضو از ۱۵ عضو به قطعنامه رای مثبت دادند.
قطعنامه پیشنهادی مصر به شورای امنیت سازمان ملل درباره اقدام ترامپ در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی همان طور که پیش‌بینی می‌شد، روز دو‌شنبه از سوی آمریکا وتو شد. در پیش‌نویس این قطعنامه‌ تاکید شده بود که تصمیمات اتخاذ شده درباره بیت‌المقدس «مبنای قانونی ندارد پس باطل و بی‌اعتبار است و باید لغو شود.»نماینده مصر در سازمان ملل به هنگام سخنرانی از اقدام یکجانبه آمریکا درباره به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی انتقاد کرد و چنین اقداماتی را «مغایر با قوانین بین‌المللی» خواند. وی سپس از همه اعضای شورای امنیت سازمان ملل خواست به قطعنامه پیشنهادی مصر درباره مخالفت با تصمیم آمریکا راجع به قدس رای مثبت دهند. نماینده اروگوئه هم پس از نماینده مصر در نشست شورای امنیت سازمان ملل، نظرات کشورش را درباره وضعیت جاری در قبال فلسطین ارائه کرد و از قطعنامه مصر حمایت کرد. سپس رای‌گیری درباره قطعنامه پیشنهادی مصر آغاز شد.14 عضو از 15 عضو شورای امنیت سازمان ملل به قطعنامه پیشنهادی رای مثبت دادند اما آمریکا با وتو، مانع از تصویب آن در شورای امنیت شد. این پیش‌نویس برای تصویب نیازمند حداقل ۹ رأی موافق بود و نباید توسط هیچ یک از پنج عضو دائم یعنی آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه یا چین وتو می‌شد.
نطق مستکبرانه نیکی هیلی
«نیکی هیلی» که کشورش تنها کشوری بوده که رای منفی به قطعنامه داد، پس از وتو شروع به سخنرانی کرد و با لحنی قلدر مآبانه خطاب به دیگر اعضای شورای امنیت گفت: «آمریکا اجازه نخواهد داد که کشورهای دیگر برایش تصمیم‌گیری کنند و حاکمیتش را زیر سؤال ببرند و بگویند سفارتخانه‌اش باید در کدام شهر قرار گیرد.» وی سپس مدعی شد که بیت‌المقدس پایتخت اسرائیل بوده است! نیکی هیلی از نتیجه رای‌گیری هم عمیقا ابراز تاسف کرد و گفت: «آنچه امروز در شورای امنیت رخ داد، توهین‌آمیز بود و فراموش نخواهد شد.» او در عین حال به دیگران یادآوری کرد که آمریکا از سال ۱۹۹۴ به این‌سو بیش از پنج میلیارد دلار کمک به تشکیلات فلسطینی ارائه کرده‌است که رقمی بیشتر از کمک‌های ارائه ‌شده از سوی هر کشور دیگر ا‌ست و نشان می‌دهد که آمریکا هرگز تا این اندازه به ایجاد صلح در خاورمیانه پایبند نبوده‌است!با این حال موافقان این قطعنامه یکی پس از دیگری پشت تریبون قرار گرفته و از وتوی آمریکا انتقاد کردند. «متیو ری کرافت» نماینده انگلیس در سازمان ملل، پس از نیکی هیلی شروع به سخن گفتن کرد و با تکرار مخالفت انگلیس با انتقال سفارت به بیت‌المقدس و شناسایی آن به عنوان پایتخت اسرائیل گفت که چنین اقداماتی مغایر با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و برای مذاکرات سازش، «غیر سازنده» است. نماینده فرانسه نیز با تحسین فعالیت‌های مصر در زمینه بیت‌المقدس و فلسطین، از اقدام آمریکا در وتوی طرح پیشنهادی قاهره ابراز تاسف کرد. وی ضمن انتقاد از اقدامات یکجانبه برای به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل، تاکید کرد که فرانسه این موضوع را به رسمیت نمی‌شناسد. نماینده روسیه در شورای امنیت نیز از آمادگی کشورش برای ایفای نقش میانجی گر شفاف جهت حل و فصل بحران اسرائیل و فلسطین خبر داد.
نشریه اسرائیلی: همه ما را یاغی می‌بینند
نشریه تایمز اسرائیل اما با توجه به واکنش هماهنگ 14 عضو شورای امنیت علیه آمریکا نوشت: علیرغم شکست خوردن قطعنامه شورای امنیت درباره قدس، آمریکا و اسرائیل در برابر جهان، تنها ماندند.به گزارش فارس، دراین یادداشت با بیان اینکه «وتو شدن قطعنامه توسط آمریکا برای کسی تعجب‌آور نبود،» آمده است:«شاید قطعنامه شکست خورده باشد اما به این معنا نیست که نمی‌تواند مزاحم اسرائیل یا آمریکا شود.هزینه پافشاری بر این موضع که قدس پایتخت اسرائیل است، باعث می‌شود آمریکا و اسرائیل که به تنهایی در برابر جهانیان ایستاده‌اند، به عنوان یاغی و شورشی دیده شوند.» تایمز اسرائیل با بیان اینکه «آمریکا همین هفته باید در برابر جمعیت بیشتری از کشورهای دنیا، به تنهایی مخالفت کند» نوشت: «این‌بار در اجلاس عمومی سازمان ملل، دیگر هیچ وتویی وجود ندارد... بدین ترتیب مشخص می‌شود پیام بنیامین نتانیاهو درباره اینکه کشورهای دیگر نیز از تصمیم آمریکا تبعیت می‌کنند، چیزی جز رویا نبوده است.»
مواضع کشورها
ترکیه هم از وتوی آمریکا انتقاد کرده و وزارت خارجه آن کشور اعلام کرد، این موضوع که از ۱۵ عضو شورای امنیت، ۱۴ عضو به قطعنامه رای مثبت داده‌اند، قاطعانه‌ترین نشان مبنی بر غیرقانونی بودن تصمیم دولت آمریکا در مورد قدس است. وزارت خارجه ترکیه افزود، مخالفت قاطعانه اعضای شورا با تصمیم آمریکا نشان داد که واشنگتن کاربردی بودن خود را از دست داده است. ایران نیز به وتوی قطعنامه واکنش نشان داده و نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل آن را «حمایت بارز از‌اشغالگری و تجاوز» توصیف کرد. «محمود عباس»، رئیس‌تشکیلات خودگردان فلسطین نیز ساعتی پس از وتوی قطعنامه گفت، آمریکا را دیگر در روند سیاسی اسرائیلی و فلسطینی در جایگاه میانجی نمی‌پذیریم. ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین نیز وتوی آمریکا را خوار و حقیر شمردن جامعه بین‌الملل دانست. «نبیل ابوردینه»، سخنگوی ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین در بیانیه‌ای اعلام کرد: وتوی آمریکا جانبداری کامل از‌اشغال و تجاوز است. این وتو به انزوای بیشتر آمریکا می‌انجامد.سخنگوی وزارت خارجه مصر از مخالفت آمریکا با تصویب این قطعنامه ابراز تأسف کرد و گفت: بسیار نگران‌کننده است که شورای امنیت نتوانست قطعنامه‌ای را تصویب کند که قطعنامه‌ها و مواضع قبلی این شورا درباره وضعیت قانونی شهر قدس به عنوان یک شهر ‌اشغال شده را تأیید می‌کند.جنبش حماس نیز طی بیانیه‌ای اعلام کرد که ما از عباس می‌خواهیم از این فرصت برای رهایی از توافقنامه شوم اسلو و مخالفت با مذاکرات و توقف فوری هماهنگی امنیتی با اسرائیل استفاده کند.
واکنش نتانیاهو
در مقابل بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در توئیتی نوشت: «از سفیر آمریکا در سازمان ملل تشکر می‌کنیم. واقعیت بر دروغ‌گویی پیروز شد. از دونالد ترامپ نیز تشکر می‌کنیم.»وزارت خارجه لبنان نیز از اقدام آمریکا درباره استفاده از حق وتو ابراز تأسف و تأکید کرد: ما امیدواریم که میانجیگران جدیدی پیدا شوند که در کارشان شفافیت داشته باشند تا منطقه به جنگ کشیده نشود.
درخواست برگزاری جلسه فوق‌العاده‌
در پی استفاده آمریکا از وتو برای منع صدور قطعنامه‌ای در محکومیت تصمیم دونالد ترامپ درباره قدس، مجمع عمومی سازمان ملل درخواستی را از جانب گروه عربی جهت برگزاری جلسه فوق‌العاده‌ای در زمینه تصویب قطعنامه‌ الزام‌آوری با هدف ابطال تدابیر آمریکا درباره قدس دریافت کرد. به گزارش ایسنا، رئیس‌مجمع عمومی سازمان ملل دوشنبه شب اعلام کرد، این درخواست را دریافت کرده است. وی افزود: من در اسرع وقت خواهان نشستی در مجمع عمومی سازمان ملل خواهم شد. «ریاض منصور»، سفیر فلسطین در سازمان ملل پیش‌بینی کرد، نشست فوق‌العاده به زودی تشکیل شود.