kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۱۴۷۹
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۳
در اعتراض به بحران معیشتی

شورش در اقلیم کردستان عراق مردم ساختمان‌های دولتی را آتش زدند


مردم اقلیم کردستان عراق در اعتراض به فساد مقامات اقلیم، بحران اقتصادی و شرایط سخت معیشتی خود، علیه دولت خودمختار محلی، دست به شورش زدند. معترضان شرایط بداقتصادی حاکم بر اقلیم را حاصل حماقت‌های رهبرانشان می‌دانند.
اعتراضات مردم کرد در منطقه خودمختار کردستان عراق دیروز و در دومین روز خود، تبدیل به شورش شد و معترضان خشمگین در شهرهای مختلف به نهادهای حزبی و ساختمان‌های دولت خودمختار، حمله کردند و برخی ساختمان‌ها را به آتش کشیدند.به گزارش فارس، در استان سلیمانیه، مردم شهرها و شهرک‌های «رانیه»، «کوی سنجق»، «کفری»، «حلبچه»، «کلار» و «سیدصادق» به خیابان‌ها آمدند. در این اعتراضات، مراکز چهار حزب تاثیرگذار (دموکرات، گوران، اتحادیه میهنی و جماعت اسلامی) هدف حمله قرار گرفت و برخی از این مراکز نیز به آتش کشیده شد.انحلال دولت و پرداخت حقوق معوقه به کارمندان، از خواسته‌های اصلی کردهای معترض بود.نیروهای امنیتی در برخی شهرها، ازجمله حلبچه، برای متفرق کردن مردم معترض، به زور متوسل شدند. در این شهر مقر اتحادیه میهنی کردستان عراق به آتش کشیده شد.در شهر کوسنجق نیز در حمله معترضان خشمگین به مقر اتحادیه میهنی، چهار مامور امنیتی دولت خودمختار کشته و هفت تن دیگر زخمی شدند. حکومت خودمختار کردستان عراق سه استان اربیل، سلیمانیه و دهوک را دربر می‌گیرد.ناآرامی‌ها از روز دوشنبه در سلیمانیه آغاز شده است. در روز نخست، هیچ‌گونه خشونت و درگیری جدی گزارش نشد و فقط گزارش شد که مردم در سلیمانیه مقر حزب «دموکرات» وابسته به «مسعود بارزانی» را به آتش کشیده بودند. این نخستین بار است که معترضان به طور همزمان به مقرهای همه احزاب موثر در کردستان عراق حمله می‌کنند.این اعتراضات درحالی صورت می‌گیرد که «نیچروان بارزانی» نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق، طی یک سفر رسمی به اروپا رفته است. وی پس از فرانسه، دیروز وارد آلمان شد.«مسعود بارزانی» رئیس سابق سازمان اقلیم کردستان عراق، سوم مهر گذشته بی‌توجهی به اعتراضات بغداد و کشورهای جهان، همه‌پرسی جدایی برگزار کرده بود. پس از آن، روابط میان اربیل و بغداد تیره شد و دولت عراق منابع نفتی کرکوک، فرودگاه‌ها و گذرگاه‌های منطقه کردستان را تحت کنترل خود درآورد و همین مسئله، دولت اربیل را از منابع مالی خود محروم کرده است.رهبران تجزیه‌طلب کردستان عراق پس از حماقت بارزانی در برگزاری همه‌پرسی گفتند، این حماقت آنها را 25 سال عقب انداخت.
سفیر جدید عربستان
خبر دیگر اینکه «عبدالعزیز بن خالد‌الشمری» به عنوان سفیر جدید عربستان در عراق، دیروز استوارنامه خود را تحویل «ابراهیم جعفری» وزیر خارجه عراق داد.به گزارش خبرگزاری فارس، جعفری و الشمری درباره سیر روابط دو کشور و زمینه‌های تقویت آن، با هم گفت‌وگو کردند.سفیر جدید عربستان به جعفری گفت، عربستان قصد دارد در شهرهای نجف و بصره کنسولگری تاسیس کند. وزارت خارجه عراق، در 28 آگوست سال 2016 (هشت شهریور 1395) به طور رسمی خواستار برکناری «ثامر السبهان» سفیر وقت عربستان به دلیل دخالت‌های آشکارش در امور داخلی عراق شده بود. وی تنها هفت ماه این پست را در اختیار داشت و پس از آن، به دلیل اظهارنظرهای تندش درباره مسائل داخلی عراق، و تحت فشار مردم و دولت عراق، مجبور به ترک این کشور شد.
سایر رویدادها
* منابع دولتی در عراق اعلام کرده‌اند، عناصر داعش در جریان نبرد با نیروهای دولتی 15 پل را در استان «الانبار» منهدم کرده‌اند. به گفته یک مقام محلی، هزینه تعمیر این پل‌ها، مجموعا 15 میلیارد دلار است.
* «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، یکبار دیگر گفت که دولت‌های قبلی آمریکا به تروریست‌های داعش برای اشغال سوریه و عراق کمک کرده‌اند. ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی نیز اظهارات مشابهی را بر زبان آورده بود.