kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۱۴۱۷
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۷

برگزاری آیین اختتامیه یازدهمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی(علیه‌السلام)



آیین اختتامیه یازدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(علیه‌السلام) در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی (سرچشمه) برگزار شد.
آیت‌الله نوری همدانی از مراجع عظام تقلید طی پیامی به یازدهمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی(علیه‌السلام) خاطرنشان کرد: نکته مهمی را که در اینجا لازم می‏‌دانم متذکر شوم، آن است که برای فراگیری آموزش قرآن مخصوصا به کودکان، نوجوانان و جوانان، توجه اصلی باید معطوف به وزارت آموزش و پرورش باشد، اگر درس قرآن در مدارس با کیفیت مناسب برگزار شود و معلمین خوبی برای این درس توسط وزارت آموزش و پرورش با همیاری حوزه‏‌های علمیه تعیین شود، امید آن هست که از این فرصت پدید آمده حداکثر استفاده به عمل آید و میلیون‌ها کودک و نوجوان که در دامن آموزش و پرورش قرار دارند، در پرتو دروس قرآن و تعلیمات دینی، آموزش‌های لازم را از قرآن و متون دین فرا بگیرند.  در ادامه این پیام آمده است: البته این به آن معنا نیست که وظیفه آموزش قرآن فقط برعهده آموزش و پرورش باشد، در ارتباط با قرآن کریم همه مسئولند و هرکس به قدر توان خود باید در جهت رفع مهجوریت از قرآن تلاش نماید و همانطور که پیامبر اکرم(صل الله علیه و آله و سلم) فرمودند: «خَيْرُكُمْ مَنْ تَعَلَّمَ الْقُرْآنَ وَعَلَّمَهُ؛ بهترین شما کسی است که قرآن را فرا بگیرد و به دیگران آموزش دهد»، بنابراین تعلیم و تعلم قرآن یک وظیفه عمومی است.
آیت‌الله سیدهاشم رسولی محلاتی، عضو ارشد دفتر امام راحل و مقام معظم رهبری، در این مراسم ابراز داشت: باید قدردان افرادی باشیم که این مسابقات را با این وسعت و گسترش و با ثبت‌نام بیش از هفت هزار نفر برپا کردند. در این مسابقات شاهد حضور 800 حافظ قرآن بودیم که انجام این مسابقات، هزینه و اداره و مدیریت آن کار مشکلی است و باید دعا کنیم تا توفیقات آن شامل همه نیروهایی که در برگزاری این مسابقات نقش داشتند، شوند.
محمد انصاری، بانی و مؤسس دارالقرآن امام علی(علیه‌السلام) نیز در آیین اختتامیه یازدهمین دوره مسابقات قرآن خواهران دارالقرآن امام علی(علیه‌السلام) خاطرنشان کرد: همه شما می‌توانید همانطور که آموزش دیده‌اید، از 10 تا 100 نفر را آموزش دهید. همچنین، مهدی قره‌شیخلو، رئیس‌سازمان دارالقرآن‌ الکریم در این مراسم ضمن تشکر از بانیان این برنامه، بیان داشت: در آزمون‌های حفظ تخصصی که در سطح کشور برگزار می‌شود، بیش از ۸۳ درصد شرکت‌کنندگان از بانوان هستند و این افتخاری برای بانوان این کشور اسلامی و قرآنی است.
وی با ‌اشاره به مسئولیتی که برعهده بانوان قاری و حافظ قرآن است، گفت: هر کدام از شما باید بنیانگذار و بانی جلسه آموزش قرآن چه در بخش حفظ و چه در بخش قرائت در کشور باشید، اگر مجموعه شرکت‌کنندگان که در این مسابقات حضور پیدا کردند که حدود چهار هزار نفر است از همین امروز قصد کنند که بانی اداره جلسه قرآن در کشور شوند شاهد جهش قرآنی خواهیم بود.
همچنین مرتضی نجفی قدسی، مدیر دارالقرآن امام علی(علیه‌السلام) که دیگر سخنران این مراسم بود، اظهار داشت: همه بزرگان دینی، حوزه‌های علمیه و مجامع قرآنی باید به ‌آموزش و پرورش توجه کنند چرا که بستر واقعی و گسترده برای هدایت نسل جوان و تربیت قرآنی در آموزش نهفته است؛ میلیون‌ها دانش‌آموز در کلاس‌های آموزش و پرورش تحصیل می‌کنند در حالی که معلم قرآن ندارند و یا معلم دیگری به سر کلاس می‌رود که با قرآن آشنایی چندانی ندارند. وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تنها چاره کار این است که آموزش و پرورش باید به دنبال افراد برجسته و نخبه علمی برود چه بسا بهترین و بیشترین نتایج را می‌توان از آموزش و پرورش دریافت کرد و باید آموزش و پرورش را احیا کنیم؛ هر کاری که ما انجام دهیم نفعی که از آموزش و پرورش حاصل می‌شود در هیچ کجای دیگر حاصل نخواهد شد. آیت‌الله رسولی محلاتی در آیین اختتامیه یازدهمین مسابقات دارالقرآن امام علی(علیه‌السلام) هدیه‌ تبرکی‌ای را از سوی رهبر معظم انقلاب برای قرآنیان این دوره از مسابقات اهدا کرد. پایان بخش این دوره از مسابقات دارالقرآن امام علی(علیه‌السلام) تجلیل از رتبه‌های اول تا سوم هر رشته در سه مقطع سنی زیر 16 سال، 16 تا 30 سال و بالای 30 سال بود که با اهدای لوح سپاس، دسته گل و تبرکی رهبر معظم انقلاب و اعطای هدایای نقدی بود.