kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۱۲۹۹
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۷
واکنش‌ها به تصمیم ترامپ درباره قدس ادامه دارد

حزب‌الله: تاثیر سنگ کودکان فلسطینی بیشتر از نشست‌های کشورهای عربی است


سرویس خارجی-
به گفته عضو شوراي مرکزي حزب‌الله لبنان «تأثير و کاربرد سنگ‌هاي کودکان فلسطينی» بيشتر از نشست‌ها و کنفرانس‌هایي است که سران کشورهاي عربي و اسلامي برای قدس برگزار می‌کنند.
دوازده روزی می‌شود که ترامپ با اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، آخرین کارت خود در منطقه را رو کرده تا شاید، جبران شکست پروژه داعش را کرده باشد. طی این روزها، بسیاری از کشورهای دنیا علیه حماقت ترامپ اقدام کرده و با برپایی اعتراض‌های خیابانی، انتشار گزارش، خبر و تحلیل علیه آن موضع گرفته‌اند. همراهی کشورهای مرتجع عربی با این اقدام ترامپ، موضوع دیگری بوده که طی این روزها، آبرویی برای شیوخ عرب نگذاشته است. واکنش‌ها به حماقت ترامپ و خیانت ارتجاع عرب به قدس و آرمان فلسطین همچنان ادامه دارد.
شيخ «نبيل قاووق»، عضو شورای مرکزی حزب‌الله لبنان یکی از چهره‌های مطرح سیاسی است که به تازگی به مسئله قدس و تصمیم ترامپ درباره اولین قبله مسلمین واکنش نشان داده. «قاووق» که در مراسم بزرگداشت یک شهید مقاومت سخنرانی می‌کرد گفته «مواضع عربستان در قبال تصميم رئيس‌جمهور آمريکا درباره قدس اشغالي درد‌آورتر از تصمیم ترامپ در اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل است.» به گفته وی«تأثير و کاربرد سنگ‌هاي کودکان در فلسطين اشغالي بيشتر از نشست‌ها و کنفرانس‌هاي سران کشورهاي عربي و اسلامي است و اسرائيل در حال حاضر بيشتر از رؤسا و پادشاهان و سران کشورهاي عربي از کودکان سنگ به دست بيم دارد... اسرائيل از عربستان نمي‌ترسد بلکه از جنبش مقاومت در لبنان و فلسطين مي‌ترسد، زيرا مي‌داند زماني که عربستان صدها ميليارد دلار براي مسلح شدن هزينه مي‌کند، ديگر خطري براي امنيت و موجوديت رژيم صهیونیستی محسوب نمي‌شود و اين سلاح به شرط جنگ با کشورهاي عربي و مسلمانان در يمن، ايران، سوريه يا مقاومت به عربستان داده شده است.»
اسرائیل هیچ‌گاه دشمن عربستان نبوده
عضو شوراي مرکزي حزب‌الله در ادامه می‌گوید: «صهيونيست‌ها با زبان خودشان اقرار کردند که عربستان هيچ وقت دشمن آنان نبوده و اين کشور با اسرائيل نجنگيده است و نخواهد جنگيد همچنان که این رژیم نيز با عربستان نجنگيده است و نخواهد جنگيد... چه طور ممکن است کشوري که ادعاي خدمت به حرمين شريفين را دارد مسئله قدس و مقدسات مسلمانان را زير پا بگذارد؟»قاووق این را هم اضافه کرد که «در حال حاضر، آتش مقاومت در ميان مردم شعله‌ور شده است و ديگر به نشست‌ها، رؤسا و سران کشورهاي عربي اميدي ندارند، بلکه در حال حاضر، اميدها به راهبرد مقاومت است و فلسطينيان امروز به اراده نيروهاي مقاومت و سلاح‌هاي آنها و وعده‌هاي راستين سيد حسن نصرالله، دبير کل حزب‌الله چشم دوخته‌اند.»
شيخ قاووق سپس گفت، «حزب‌الله از هيچ حمايت و کمکي به نيروهاي مقاومت فلسطين کوتاهي نخواهد کرد و اين وعده ماست و اين چنين آن را کامل خواهيم کرد و هرگز تحت هيچ شرايطي آن را تغيير نخواهيم داد... حزب‌الله هيچ اهميتي براي خشم آمريکا يا عربستان قائل نيست، زيرا در پي راضي کردن آمريکا نيست و در برابر اين کشور و متحدانش در منطقه هيچ ضعفي از خود نشان نمي‌دهد.»
ابطال تصمیم آمریکا در سازمان ملل
 مصر اما می‌گوید با ارائه پیش‌نویسی، در حال آماده‌سازی شورای امنیت برای رأی‌گیری به منظور ابطال تصمیم آمریکا درباره قدس است.شورای امنیت سازمان ملل در حال آماده‌سازی پیش‌نویس قطعنامه‌ای است که تاکید می‌کند هرگونه تصمیم و بیانیه‌ای درباره وضعیت قدس، تاثیر قانونی حقوقی نخواهد داشت و باید لغو شود. در این پیش‌نویس آمده است: «هر تصمیم و اقدامی که به منظور تغییر هویت، وضعیت یا ترکیب جمعیتی شهر مقدس قدس باشد، تاثیر حقوقی ندشته، پوچ و بی‌اعتبار است که باید طبق قطعنامه‌های مرتبط سازمان‌ ملل، لغو شود.» این پیش‌نویس از همه کشورها می‌خواهد طبق قطعنامه 478 شورای امنیت، از تاسیس نمایندگی دیپلماتیک (سفارتخانه و کنسولگری) در شهر قدس اجتناب کرده و ضمن پایبندی به قطعنامه‌های امنیت، هیچ اقدامی خلاف آنها انجام ندهند. برای تصویب شدن این قطعنامه، به 9 رای مثبت و البته وتو نشدن از سوی آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه یا چین نیاز دارد. در این پیش‌نویس یک صفحه‌ای که از سوی مصر پیشنهاد و بین 15 عضو شورای امنیت توزیع شده است، مشخصا حرفی از آمریکا یا شخص «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور به میان نیامده است. دفتر نمایندگی آمریکا در سازمان ملل اما هنوز درباره این پیش‌نویس، اظهارنظری نکرده است. منابع دیپلماتیک در سازمان ملل نیز اعلام کرده‌اند که شورای امنیت روز دوشنبه (امروز) جلسه اضطراری برای لغو تصمیم آمریکا درباره قدس برگزار خواهد کرد.«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا ساعات پایانی روز چهارشنبه (15 آذر) ضمن به رسمیت شناختن قدس به پایتختی اسرائیل، دستور انتقال سفارتخانه آمریکا از تل‌آویو به قدس را امضا کرد. همچنین در اقدامی کم‌سابقه 14 عضو شورای امنیت سازمان ملل از جمله انگلیس، فرانسه و روسیه، در جلسه‌ای که ساعات پایانی جمعه قبل برگزار شد، ضمن انتقاد شدید از اعلام شدن قدس به پایتختی رژیم صهیونیستی توسط آمریکا، گفتند سفارتخانه‌هایشان را از تل‌آویو منتقل نمی‌کنند.
بن سلمان قدس را فروخت
یک پژوهشگر آمريکايي نیز فاش کرده که وليعهد سعودي بر رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين فشار آورده است تا به توافقنامه خريد و فروشي با حجم ميلياردها دلار موافقت کند. به گزارش قدسنا، فروختن کرانه باختري و قدس با ميلياردها دلار پول، به اسرائيل، توطئه محمد بن سلمان وليعهد سعودي عليه کشور فلسطين است. «جفري آرنسون» پژوهشگر آمريکايي متخصص در امور خاورميانه‌(غرب آسيا) در این باره گفته، «نقشه محمد بن سلمان با چشم‌پوشي تشکيلات خودگردان فلسطين از کرانه باختري و قدس اشغال شده و تحويل آن به اسرائيل در مقابل 10 ميليارد دلار بوده است.»
جفري آرنسون همچنين در اين گزارش نوشته: «محمود عباس از وليعهد سعودي درباره قدس و شهرک‌هاي کرانه باختري پرسيد که بار ديگر محمد بن سلمان به وي پاسخ داد: درباره اين مسائل بايد مذاکره انجام داد و ما نيز به تو کمک خواهيم کرد... اين پژوهشگر آمريکايي افزود بن سلمان به محمود عباس پيشنهاد 10 ميليارد دلار را، در مقابل پذيرش اين نقشه داده است. این پژوهشگر تاکيد کرد: محمود عباس نمي‌تواند به سعودي‌ها «نه» بگويد، اين در حالي است که او حتي «آري» هم نمي‌تواند بگويد.»
اين گزارش همچنين به آنچه روزنامه آمريکايي نيويورک تايمز فاش کرد اشاره دارد. اين روزنامه از ديدار ديگري بين محمد بن سلمان و محمود عباس در تاريخ سوم دسامبر جاري(12 آذرماه) خبر داده است. در اين ديدار نيز بن سلمان به محمود عباس پيشنهاد کمک‌هاي مالي زيادي کرده است که به طور مستقيم به خود او پرداخت شود که  محمود عباس اين پيشنهاد را رد کرده است.
ادامه اعتراض‌های خیابانی
تظاهرات در کشورهای مختلف جهان در اعتراض به تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا درباره قدس اشغالی نیز همچنان ادامه دارد.
به گزارش تسنیم به نقل از خبرگزاری آناتولی، تظاهرات گسترده‌ای تاکنون در اراضی فلسطین، ترکیه، مصر، اردن، تونس، الجزایر، عراق و سایر کشورهای اسلامی برگزار شده است. در شهر استراسبورگ فرانسه نیز حدود 2000 نفر در حمایت از شهر قدس به عنوان پایتخت فلسطین تظاهرات کردند. در آلمان نیز هزاران نفر در شهرهای بن و فرانکفورت تظاهرات کردند. در شهر وین پایتخت اتریش هم تظاهرکنندگان در برابر سفارت آمریکا تجمع کرده و شعارهایی علیه رژیم نژادپرست و آپارتاید سر دادند و خواستار آزادی فلسطین و پایان اشغال قدس شدند. در تظاهرات شهر «رتردام» هلند نیز دهها نفر شرکت کردند.
 در شهر امان پایتخت اردن نیز زنان معترض با برپایی راهپیمایی مخالفت خود را با این اقدام ترامپ اعلام کردند. در شهر واشنگتن نیز هزاران نفر از معترضان در نزدیکی کاخ سفید تجمع کردند تا مخالفت خود را با تصمیم ترامپ اعلام کنند گروه‌های بزرگ حقوق بشری و اسلامی آمریکا در این تظاهرات شرکت کردند. تظاهرکنندگان تاکید کردند، بیت‌المقدس پایتخت ابدی فلسطین است، چه ترامپ و رفیقش، بنیامین نتانیاهو این جنایتکار جنگی، دوست داشته باشند چه دوست نداشته باشند. در الجزایر نیز سیاستمداران، اتحادیه‌های کارگری، سازمان‌های غیردولتی و دانشجویان در تظاهرات اعتراض‌آمیز سراسری شرکت کردند. همچنین ده‌ها هزار نفر از مسلمانان اندونزی روز گذشته در شهر جاکارتا پایتخت این کشور تظاهرات کردند. این بزرگترین تظاهرات در اندونزی از زمان اعلام تصمیم جنجالی ترامپ درباره قدس اشغالی به شمار می‌رود. پلیس برآورد کرده است که بیش از 80 هزار نفر در این تظاهرات شرکت کردند. این تظاهرات آرام و مسالمت‌آمیز برگزار شده ولی درگیری‌های جزیی بین نیروهای پلیس و تظاهرکنندگان رخ داده است.