kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۱۲۹۴
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۷

اعتراض شدید مسکو به سازماندهی مجدد تروریست‌ها در سوریه توسط آمریکا


دو سناتور روس با اشاره به طرح آمریکا برای سازماندهی مجدد تروریست‌ها تحت نام «ارتش جدید سوریه»، هشدار دادند که واشنگتن در حال تکرار سناریوی افغانستان در سوریه است.
سناتور «فرانس کلینتسوویچ» نائب رئیس کمیته امور دفاع و امنیت سنای روسیه گفته، آمریکا با ایجاد تشکیلات جدید نظامی متشکل از تروریست‌های فراری در سوریه، درصدد تکرار همان سناریویی است که زمانی در افغانستان پیاده کرده است.اشاره این سناتور به «ارتش جدید سوریه» است که آمریکا اخیراً در استان «حسکه» سوریه به وجود آورده است. پس‌مانده‌های گروه‌های تروریستی و تکفیری مثل داعش و النصره تشکیل‌دهنده این به اصطلاح «ارتش» هستند!
کلینتسوویچ سپس توضیح داد که: «آنچه آمریکایی‌ها در حال حاضر در سوریه انجام می‌دهند، عملاً همان کاری است که آنها در دهه 1980 و در زمان جنگ علیه اتحاد شوروی سابق در افغانستان انجام داده‌اند. آمریکایی‌ها گروه‌های مسلح تروریستی در افغانستان را با هدف مقابله با نیروهای شوروی، تشکیل و آموزش داده بودند.» این سناتور روسی در ادامه، اظهار داشت: «ظاهراً زمان برای آمریکا متوقف شده است. آنها روسیه امروزی را مانند اتحاد جماهیر شوروی 30 سال قبل، دشمن اصلی خود می‌دانند و برای مبارزه با آن، از هر امکانی، حتی گروه‌های تروریستی، استفاده می‌کنند...»تروریست‌ها هم‌اکنون در پایگاه آمریکایی‌ها در خاک سوریه، سرگرم گذراندن دوره‌های آموزشی هستند.»
براساس اطلاعاتی که وزارت دفاع روسیه در اختیار دارد، مدت شش ماه است که آمریکا از اردوگاه پناهجویان منطقه «الخاصک» استان حسکه به عنوان پایگاهی برای آموزش تروریست‌های فراری از مناطق مختلف سوریه، استفاده می‌کند. به گفته پناهجویانی که از این پناهگاه خارج شده‌اند، در حال حاضر حدود 750 تروریست وابسته به «داعش» و «جبهه النصره» توسط مربیان آمریکایی در حال آموزش هستند.تروریست‌هایی که اخیراً از شهرهای بوکمال، دیرالزور، رقه و مناطق شرقی کرانه رود فرات گریخته‌اند، باهدایت آمریکا، وارد اردوگاه «الخاصک» شده‌اند و هم‌اکنون،  آموزش می‌بینند.به گزارش تسنیم، «ویکتور یونداریف» رئیس کمیته امور دفاعی و امنیتی سنای روسیه نیز خطاب به آمریکا اعلام کرده، مسکو قطعاً از «بشار اسد» (مقابل آمریکا) حمایت خواهد کرد و جلوی آمریکا را برای بی‌ثبات‌سازی دوباره سوریه، خواهد گرفت. به گفته این عضو ارشد سنای روسیه «واضح است که آمریکا به آسانی سوریه را ترک نخواهد کرد و (اکنون نیز) بی‌سر و صدا در حال مساعد کردن شرایط برای بی‌ثباتی مجدد سوریه است. من اطمینان دارم که بشار اسد به تنهایی، توان مقابله با این توطئه را دارد و اجازه نخواهد داد که کشورش بار دیگر دچار هرج و مرج شود. روسیه هم در این رابطه، به سوریه کمک خواهد کرد.»در همین حال، «رجب دیب» سرتیپ بازنشسته ارتش سوریه نیز تأکیدکرد، نقشه آمریکا و ترکیه (علیه سوریه)، همچنان تخریبی و ویرانگر است.
سایر رویدادها
* مرکز آشتی روسیه در سوریه اعلام کرد، شرایط آوارگان در اردوگاه «الرکبان» واقع در منطقه مرزی مشترک سوریه و اردن وخیم بوده و علت آن نیز ممانعت آمریکا از ارسال کمک‌های ضروری به این اردوگاه است.
* ارتش سوریه به سمت فرودگاه «ابوظهور» در حومه جنوب شرقی شهر اشغالی «ادلب» در حال پیشروی است. این منطقه تحت اشغال عناصر «جبهه النصره» قرار دارد.