kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۱۲۹۳
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۷

رئیس مرکز مطالعات خاورمیانه عربستان: قدس متعلق به اسرائیل است!


سرویس خارجی-
رئیس‌مرکز تحقیقات خاورمیانه جده عربستان گفته «شهر قدس متعلق به یهودی‌هاست»(!) وی سپس از ملت عرب‌ خواسته «این واقعیت» را به رسمیت بشناسند! این مواضع بی‌سابقه در حالی از سوی مراکز به اصطلاح علمی سعودی اتخاذ می‌شود که آل‌سعود از رسانه‌ها و کارشناسان سعودی خواسته بود، با تهیه گزارش و تحلیل‌هایی، عادی سازی روابط با اسرائیل را تبلیغ کنند.
حمایت‌های کنونی آل‌سعود از صهیونیست‌ها و همچنین تلاش برای عادی سازی روابط عربستان با اسرائیل ریشه‌ای تاریخی دارد. عبدالعزیز(موسس پادشاهی سعودی) در سال 1925 با تسلط بر حجاز حاکمیت یکپارچه خود را بر «نجد» و «حجاز» اعمال و در سال 1932 با نام «پادشاهی سعودی» تاجگذاری کرد. نکته مهم در این مورد این بود که عبدالعزیز بن سعود با کمک انگلیس موفق به انجام این کار شد و در واقع انگلیس را می‌توان بنیانگذار ابتدایی «آل‌سعود» دانست.
 علاوه‌بر این اسناد زیاد دیگر نیز وجود دارد که نسب آل‌سعود را از قبیله «عنزه یهود خیبر» می‌دانند. این قبیله با پیامبر(ص) در جنگ‌های مختلف شدیداً دشمنی کردند و بالاخره قلعه خیبر توسط امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب(ع) فتح شد. اما این تنها سند در مورد ارتباط تاریخی آل‌سعود با یهودی‌ها نیست. حافظ وهبه (مشاور ملک عبدالعزیز ) در صفحه ۲۲۹ کتاب خود (جزیرة العرب در قرن بیستم ) اعلام کرده که خاندان سعودی حاکمیت خود در سرزمین عربستان را بر مبانی خارجی به ویژه یهودی و عثمانی و انگلیسی و آمریکایی بنا نهاد. وی حتی تاکید کرده که «ملک عبدالعزیز در مسیر لذت و شهوت قدرت، برادرش را کشت و برای حفظ این شهوت سرزمین عربستان را به شیاطین فروخت.»
 یک سند تاریخی دیگر نشان می‌دهد  بنیان‌گذار آل‌سعود ، در دوران سلطنت خود بدون داشتن هرگونه حق قانونی سرزمین‌های فلسطینی را به دولت انگلیس اهدا کرده است! در سندي که منسوب به عبدالعزيزبن‌سعود بنيان‏گذار سلطنت خاندان سعودي است، آمده است: «من سلطان عبدالعزیزبن‌عبدالرحمن‌السعود نزد سرپرستی کاکس نماینده بریتانیای کبیر هزار بار اذعان داشته و اقرار کردم هیچ مانعی از سوی من برای اعطای فلسطین به شهروندان یهودی و یا غیر از آنان هرطور که بریتانیا صلاح بداند وجود ندارد و تا روز قيامت هم از اين نظر عدول نخواهم كرد.»
با توجه به این شواهد می‌توان نتیجه گرفت که حمایت آل‌سعود از رژیم صهیونیستی را باید یک مسئله طبیعی دانست. در این ارتباط و پس از اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل از سوی دونالدترامپ رئیس‌جمهور آمریکا موجی از محکومیت‌های جهانی در این مورد به راه افتاده است اما آل‌سعود همچنان بر حمایت‌های خود از اسرائیل ادامه می‌دهد. حالا خبر رسیده که «عبدالحمید حکیم»، رئیس‌مرکز تحقیقات خاورمیانه جده در گفت‌وگو با شبکه‌ ماهواره‌ای «الحره» در مورد حوادث اخیر در فلسطین گفته تصمیم «دونالد ترامپ»‌ رئیس‌جمهور آمریکا در تعیین قدس به عنوان پایتخت اسرائیل شوک مثبتی در روند گفت‌وگوهای سازش اعراب با اسرائیل ایجاد کرده است. وی این را هم اضافه کرده که: «ما عرب‌ها باید این نکته را بدانیم، بفهمیم و آن را به رسمیت بشناسیم که قدس نماد دینی یهودیان است و قداستش برای آنها همانند قداست مکه و مدینه برای مسلمانان است.» این کارشناس سعودی همچنین از عرب‌ها خواست خود را از میراث ناصریسیم (جمال عبدالناصر، رئیس‌جمهور اسبق مصر) و اسلام سیاسی و دشمنی یهود و انکار حق تاریخی آنها در منطقه، آزاد کنند.
طی ماه‌های گذشته کارشناسان و تحلیلگران مسائل مربوط به عربستان عنوان کرده‌اند که مقامات این کشور در پی عادی‌سازی روابط با رژیم صهونیستی بوده و دستور آماده‌سازی افکار عمومی این کشور برای این مسئله را به رسانه‌ها و فعالان سعودی این حوزه ابلاغ کرده‌اند. در همین راستا، روزنامه ایلاف عربستان طی ماه گذشته با «اسرائیل کاتص» وزیر اطلاعات و «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ رژیم صهونیستی مصاحبه کرده است. رویترز نیز چندی پیش اعلام کرد، ترامپ با هماهنگی با بن سلمان، ولیعهد سعودی اقدام به رسمیت شناختن قدس، به عنوان پایتخت اسرائیل کرده است!