kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۱۱۷۳
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۱

گزارش روزنامه دولتی قطر از فسادهای سیستماتیک در خاندان سعودی



روزنامه قطری «الشرق» در ادامه افشاگری‌های خود علیه آل‌سعود، این بار اسنادی از فساد سیستماتیک گسترده در خاندان سعودی را منتشر کرده است. قطر پس از تنش اخیر با سعودی‌ها، افشاگری‌های گسترده‌ای را علیه این رژیم آغاز کرده است.
«محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی اخیرا در طرح به اصطلاح مبارزه با فسادش، بسیاری از شاهزاده‌هایی را که بیم آن می‌داد، برایش دردسر درست کنند دستگیر کرده است. این در حالی است که بررسی فعالیت‌های دربار سعودی نشان دهنده وجود «فساد ساختارمند» در این کشور است. روزنامه الشرق قطر در این باره با انتشار گزارشی مستند، بخشی از فساد گسترده حاکم در خاندان سعودی را منتشر کرده است، آن هم با استناد به «اسناد محرمانه ای» که به دستش رسیده است.
 به گزارش تسنیم، اسناد منتشر شده توسط وزارت خارجه عربستان میزان پارتی بازی و شیوع فساد در ارکان رژیم سعودی که «منافع این کشور را به منافع شخصی خود تبدیل کرده‌اند»، نشان می‌دهد، «تا جایی که می‌توان گفت، کمپینی که محمد بن سلمان علیه فساد به راه انداخته، برای مبارزه با فساد نیست، بلکه چشم طمع او به ثروت‌های موجود در
 عربستان است.» طبق اسنادی که این روزنامه دولتی از آن پرده برداشته، «خواسته‌های شاهزادگان، افراد با نفوذ و اطرافیان آنها به‌طور کامل برآورده می‌شود و این در حالی است که شهروند عادی عربستان از کمترین حد حقوق و خدمات ضروری که هر نظامی در جهان به اتباع خود ارائه می‌کند، برخوردار نیست.» الشرق این را هم اضافه کرده که «بسیاری از شاهزادگان مرد و زن عربستانی از پرداخت وثیقه‌ و صورتحساب‌ به صاحبان هتل‌ها، مراکز خرید یا شرکت‌های لیموزین و غیره خودداری می‌کنند به‌گونه‌ای که سفارت‌های سعودی در خارج مسئولیت این پرداخت‌ها را به ‌منظور مختومه شدن پرونده‌هایی که در این کشورها علیه شاهزادگان باز شده است، بر عهده می‌گیرند.»
سفارتخانه یا کار چاق کن شاهزادگان؟
در این گزارش همچنین می‌خوانیم: «در حالی که افراد صاحب‌نفوذ عربستان پارتی بازی می‌کنند، شهروند عربستانی بهای مشکلات اقتصادی ناشی از سیاست‌های اقتصادی رژیم سعودی، پایین آمدن بهای نفت و جنگ‌های نظامی را پرداخت می‌کند. سفارت‌خانه‌های عربستان در خارج به دفاتر ارائه خدمات خصوصی به صاحب نفوذان، خاندان حاکم و نزدیکان آنها تبدیل شده است و این در حالی است که این سفارتخانه‌ها باید به حفاظت از منافع کشور و منافع اتباع عربستانی در دیگر کشورها بر اساس چارچوبی که قوانین بین‌المللی تعیین کرده است و به تقویت روابط دوستانه با کشورهای بیگانه بپردازند. اما ملاحظه می‌شود که سفیر عربستان و کارکنان سفارت در کشورهای مختلف دنیا، برای پذیرایی از صاحب نفوذان و ارائه خدمات اختصاصی به آنها در آمادگی کامل به سر می‌برند.» الشرق یکی از نمونه‌های این مسئله را چنین شرح داده: «تلگراف‌های رد و بدل شده بین سفارت عربستان در لندن و وزارت خارجه عربستان در ریاض درباره موضوع شاهزاده‌ای که معاون خود را در هتلی در لندن به قتل رساند، برجسته‌ترین نمونه دخالت دولت سعودی و نهادهای آن در کمک به صاحب نفوذان مجرم را نشان می‌دهد. اسناد منتشر شده نشان می‌دهد که رژیم سعودی مبالغ مالی هنگفتی برای سرپوش گذاشتن بر این جنایت پرداخت کرد و هر آنچه را که برای مختومه کردن این پرونده و مخفی نگاه داشتن جزئیات آن از چشم رسانه‌ها و افکار عمومی نیاز بود فراهم کرد. یک گزارش اطلاعاتی انگلستان میزان رشوه‌هایی را که نظام سعودی برای سرپوش گذاشتن بر این جنایت پرداخته، بیش از پنجاه میلیون دلار اعلام می‌کند.»
خبردیگر اینکه، بر اساس گزارش‌ها و اسناد منتشر شده توسط روزنامه الشرق قطر حاکمیت ریاض از مدت‌ها پیش تاکنون از شعارهای دینی برای رسیدن به اهداف سیاسی خود استفاده می‌کند و با وجود ادعای ام القرایی جهان اسلام، بیشترین نزدیکی را به صهیونیست‌ها دارد.