kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۰۹۲۷
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۷
ضرب‌الاجل 60 روزه پایان یافت

کنگره درباره برجام کاری نکرد/پرتاب دوباره توپ به زمین ترامپ


سرویس سیاسی-
ضرب‌الاجل غیررسمی 60 روزه‌ای که از سوی کنگره وضع شده بود تا در صورت عدم تایید برجام از سوی دولت، کنگره در این مدت درباره سرنوشت آن از جمله بازگرداندن تحریم‌ها تصمیم‌گیری کند، به پایان رسید.
دیروز(سه‌شنبه) پایان ضرب‌الاجل غیررسمی 60 روزه‌ای بود که از سوی کنگره وضع شده بود تا در صورت عدم تایید برجام از سوی دولت، کنگره در این مدت درباره سرنوشت آن از جمله بازگرداندن تحریم‌ها تصمیم‌گیری کند.
روزنامه‌آمریکایی «واشنگتن‌تایمز» در گزارشی نوشت که کنگره احتمالاً ضرب‌الاجل  رسیدگی به تقاضاهای «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای اتخاذ یک موضع سخت‌تر در قبال برجام را فراموش می‌کند و با تحریم‌های جدید علیه تهران موافقت نمی‌کند و تعیین آینده برجام را مجدداً به ترامپ محول می‌کند.
این مهلت بعد از آن تعیین شد که علیرغم گزارشات متعدد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر همکاری ایران در زمینه برجام، ترامپ اعلام کرد که دیگر پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را مورد تأیید قرار نمی‌دهد.
طبق گزارش واشنگتن تایمز، مشاوران کنگره می‌گویند که نمایندگان کنگره هنوز فرصت دارند قبل از آنکه ترامپ بار دیگر تصمیم‌گیری درباره برجام را برعهده بگیرد، پیشنهادی را ارائه کنند اما مشاوران کاخ سفید می‌گویند که «دونالد ترامپ» از عدم پیشرفت در کنگره درخصوص وضع تحریم‌های جدید علیه ایران دلخور است و احتمالاً در تاریخ 13 ژانویه (23 دی ماه)، زمانی که مهلت بازبینی برجام فرامی‌رسد، آمریکا را به طور کامل  از برجام خارج کند.
در ماه اکتبر، ترامپ از کنگره و دیگر اعضای گروه 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) خواست تا راه‌هایی را برای رسیدگی به آنچه که نقص‌های جدی برجام خواند، پیشنهاد کنند.
چندی پیش، اندیشکده استرالیایی «لوئی» در گزارشی درباره بررسی توافق هسته‌ای ایران در کنگره آمریکا تأکید کرده که احتمالا کنگره نه تحریم‌های قبلی علیه ایران را باز خواهد گرداند و نه متمم جدیدی به قانون تحریم‌ها خواهد افزود.
تحلیلگران می‌گویند که هر لایحه‌ای که خواستار وضع مجدد تحریم‌ها علیه ایران شود، می‌تواند تقاضای مذاکره مجدد درباره کل توافق هسته‌ای ایران و 1+5 را به همراه داشته باشد. طرف‌های اروپایی تمایل چندانی به بازگشایی پرونده هسته‌ای ایران ندارند زیرا معتقدند که این امر ممکن است در نهایت به فروپاشی کامل برجام بینجامد.
پایبندی ایران به برجام
«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد تأکید کرده که ایران به‌طور کامل به توافق هسته‌ای (برجام) پایبند بوده است.
بنابر این گزارش، گوترش پایبندی ایران به برجام را در گزارشی عنوان کرده که به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرده است.
بر اساس این گزارش، یک نسخه از متن این گزارش در اختیار خبرگزاری فرانسه قرار گرفته است.
به گزارش فارس، دبیرکل سازمان ملل در متن این سند که قرار است در تاریخ 18 دسامبر به بحث گذاشته شود، آورده است: «این توافق بهترین راه برای تضمین ماهیت انحصارا صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران است».
وی در بخش دیگری از این گزارش درخصوص عدم قطعیت ایجاد شده درباره آینده این توافق پس از عدم تأیید پایبندی ایران توسط دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا نیز ابراز تأسف کرد.
با این وجود گوترش تأکید کرد: «پایبندی آمریکا به این توافق تا زمان حاضر به من قوت قلب می‌دهد».
لازم به ذکر است که آمریکا از اولین روز اجرای برجام- دی ماه 94- تاکنون بارها به صورت فاحش این توافق را نقض کرده است.
آمریکا در جایگاه متهم است نه شاکی
بررسی داده‌ها و ستانده‌ها در برجام نشان‌دهنده آن است که محدودیت‌های این توافق برای ایران و امتیازاتش برای آمریکاست! کارشناسان معتقدند که کاخ سفید و کنگره به دنبال افزایش امتیازات آمریکا و اعمال محدودیت‌ها و فشارهای بیشتر علیه ایران هستند.
اکنون حدود 23 ماه از اجرای برجام و حدود 29 ماه از امضای برجام می‌گذرد. ایران به تمامی تعهدات خود پایبند بوده است ولیکن آمریکا از اولین روز اجرا، برجام را به صورت فاحش نقض کرده و تاکنون این عهدشکنی ادامه داشته است. حال به جای طلبکاری ایران، آمریکا مدعی و طلبکار شده است.
ژست دروغین مقامات آمریکایی در مخالفت با برجام در کنار بالا نگاه داشتن ریسک سرمایه‌گذاری در ایران با این هدف صورت گرفته است که دولت ایران را از واکنش جدی به نقض برجام منصرف کند.
آمریکا با همراهی کشورهای اروپایی با ژست دروغین مخالفت با برجام و نمایش مضحک «پلیس خوب-پلیس بد» به دنبال ایجاد اختلال محاسباتی در افکار عمومی و مجموعه تصمیم‌گیر در دستگاه دیپلماسی است.برنامه اصلی این است که ایران را به مسیری هدایت کند که آن سرش برجامی دیگر است. برجامی که هدف از آن تعمیم «اقدامات نقد در مقابل وعده‌های نسیه» در دیگر مولفه‌های قدرت ایران است.
مقامات کشورهای اروپایی عضو 1+5 در ماههای اخیر بارها با ژستی طلبکارانه درباره توان موشکی و قدرت منطقه‌ای ایران موضع‌گیری کرده و تاکید کردند که باید درخصوص این موارد مذاکره شود!
این در حالی است که خسارت محض برجام به هیچ عنوان قابلیت تعمیم به دیگر حوزه‌ها را ندارد. در حال حاضر دولت می‌بایست با اجرای بدون تعارف و دقیق شروط 29‌گانه برجام که از سوی رهبر معظم انقلاب، شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی به دولت ابلاغ شده است، به گستاخی طرف مقابل پاسخ دهد.