kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۰۸۰۴
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۰

اعتراض انجمن قلم ایران به انتخاب دبیر جایزه جلال آل‌احمد(اخبار ادبی و هنری)



انجمن قلم ایران طی نامه‌ای به سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به انتخاب دبیر جایزه جلال آل احمد اعتراض کرد.
به گزارش خبرنگار کیهان، متن نامه انجمن قلم ایران خطاب به وزیر ارشاد به این شرح است: «همان گونه که مستحضرید‌، جایزه ادبی جلال آل احمد- خاصه به واسطه مبلغ بالای مالی جایزه آن - یکی از رویدادهای مهم حوزه‌ ادبیات کشور محسوب می‌شود. با این حال در بدو مسئولیت کنونی جناب‌عالی انتصاب دبیر علمی امسال این جایزه - که عملاً وظیفه‌ مهم اجراییِ تعیین داوران و سنجش و گزینش آثار این جشنواره را بر عهده ‌دارد- باعث تعجب شده است.
انجمن قلم ایران به عنوان تنها تشکل‌ فراگیر از اهالی قلم کشور، که بنا بر وظیفه تعیین شده برای آن در اساسنامه‌اش، باید همواره رصد جریان‌ها و کنشگران این عرصه را دنبال ‌کند، به دلیل مواضع فکری نامنطبق با ارزش‌های نظام مشارالیه - از جمله اینکه مثلا پدیدآورندگان و نهادهای انقلابی حوزه نشر را بخش «بی‌صلاحیت دولتی» می‌نامد- و نیز فقدان حداقل پیشینه و وزانت علمی لازم برای تصدی چنین مسئولیت خطیری، نگران دور شدن جایزه جلال از عدالت و اعمال نظر در جهت خلاف معیارها و اهداف فرهنگی نظام است.
بنابراین برادرانه از جناب‌عالی درخواست می‌شود تا دیر نشده درخصوص این انتصاب ناصواب دستور تجدیدنظر صادر فرمایید.»
گفتنی است، روزنامه کیهان در 30 آبان امسال در خبری با بررسی سوابق نظری و عملی دبیر جایزه جلال و انحراف آن از مبانی انقلاب نسبت به انتصاب صورت گرفته هشدار داده بود.