kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۰۵۷۸
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۴
دیروز طی مراسمی ویژه

حیدر عبادی رسماً آزادی کامل عراق را اعلام کرد


نخست‌وزیر عراق آزادی کامل خاک این کشور از اشغال تروریست‌های «داعش» را «رسما» اعلام کرد.
همزمان با پایان یافتن عملیات گسترده پاکسازی بیابان‌های شمال غرب عراق از لوث عناصر تکفیری، «حیدر عبادی» طی مراسمی رسمی پیروزی ملت عراق بر تکفیری‌ها و آزادسازی کامل این کشور از اشغال داعش را دیروز رسما اعلام کرد.
خبرگزاری فرانسه ضمن اعلام خبر فوق، نوشت نیروهای مسلح عراق به همین مناسبت، در بغداد رژه رفتند. عبادی همچنین از پاکسازی کامل مناطق مرزی عراق و سوریه خبر داد.
در آخرین مرحله عملیات پاکسازی صحرای شمال‌غرب عراق، 35 روستا در مساحتی بالغ بر 4300 کیلومترمربع پاکسازی شد و خطوط مرزی عراق و سوریه نیز از مناطق آزاد شده است.
از وقایع میدانی عراق همچنین خبر رسیده، انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در مرکز شهر «تکریت»، جان یک نفر را گرفت. هرچند هیچ گروهی مسئولیت این عملیات تروریستی را برعهده نگرفت، ولی داعش معمولا دست به چنین حملاتی می‌زند و از این پس نیز شاهد چنین حملات پراکنده‌ای خواهیم بود.
دولت و مردم عراق از سال 1393 تاکنون سرگرم نبرد با داعش هستند.
پیشینه داعش در عراق
در خرداد سال 1393 عناصر گروه تروریستی داعش چهار استان «دیاله»، «الانبار»، «صلاح‌الدین» و «نینوا» را به طور تقریبا همزمان و به دنبال خیانت برخی اشغال کرد و برای اشغال دو استان «بغداد» و «کرکوک» نیز خیز برداشته بودند.
پس از این اتفاق خطرناک و در همان سال، آیت‌الله «سیدعلی سیستانی» مرجع عالی شیعیان عراق، فتوای «جهاد کفایی» را صادر کرد و متعاقب آن، بسیج مردمی (الحشد الشعبی) در عراق شکل گرفت و شهرهای بزرگ عراق یکی پس از دیگری، از اشغال داعش خارج شد. در ادامه همین پیروزی‌ها بود که ماه قبل شهر مرزی «راوه» در استان «الانبار» به عنوان آخرین شهر تحت اشغال، از لوث تکفیری‌های داعش پاکسازی شد.
بعد از آن، نیروهای مسلح عراق عملیات گسترده، ولی آسانی را برای پاکسازی صحرای شمال غربی که سه استان «نینوا»، «صلاح‌الدین»  و «الانبار» را به هم متصل می‌کرد، به اجرا درآورده‌اند و دیروز نیز عبادی پایان موفقیت‌آمیز این عملیات و پایان حضور داعش در کل خاک عراق را رسما اعلام کرد. بنابر آمارهای رسمی، طی مدت بین سال 1393 تاکنون، چیزی بیش از 28هزار تکفیری وابسته به داعش در عراق کشته و حداقل 4000 تکفیری نیز دستگیر شده‌اند.
بدین ترتیب، با همبستگی و رشادت‌های اقشار مختلف عراق، ریشه داعش در این کشور کنده و حامیان آن، به خصوص آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی، ناامید شده‌اند.
خروج از فصل هفتم
«احمد محجوب» سخنگوی وزارت خارجه عراق دیروز اعلام کرد، طبق اعلام شورای امنیت، عراق از «فصل هفتم» منشور سازمان ملل خارج شده است. وی این تصمیم را حاصل تلاش‌های دیپلماتیک وزارت خارجه عراق دانست و گفت، با این تصمیم، عراق به وضعیت طبیعی و جایگاه بین‌المللی خود بازگشته است.
بعد از حمله رژیم صدام به کویت در سال 1990، شورای امنیت، عراق را تهدیدی برای امنیت و صلح جهانی قلمداد و آن را مشمول «فصل هفتم» منشور سازمان ملل کرده بود. فصل هفتم تنها فصلی است که به شورای امنیت، اجازه استفاده از قدرت نظامی علیه یک کشور را می‌دهد علاوه بر این، تمام دارایی‌های یک کشور مشمول فصل هفتم، در بانک‌های بین‌المللی مسدود می‌شود. اقدام نظامی سال 1950 سازمان ملل در کره، استفاده از نیروهای چند ملیتی در عراق و کویت در سال 1991، اقدام نیروهای بین‌المللی علیه القاعده در افغانستان در سال 2001 و اقدام نیروهای غربی در لیبی در سال 2011، براساس همین فصل هفتم منشور سازمان ملل صورت گرفته است.
البته ناگفته نماند که فصل هفتم منشور سازمان ملل نیز مثل سایر نهادهای بین‌المللی، ابزار دست ابرقدرت‌ها برای تحمیل اراده به کشورهای ضعیف است. به عنوان مثال، علی‌رغم اینکه صدام و رژیمش سال‌هاست که از بین رفته‌اند، اما کشورهای قدرتمند و مسلط بر سازمان ملل، دولت و ملت عراق را تاکنون مشمول این فصل می‌دانسته‌اند!