kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۹۶۴
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۱
اظهارات بی‌سابقه معاون دبیر کل سازمان ملل:

سیاست‌های ضد ایرانی عربستان نتیجه عکس داده/امروز در لبنان همه علیه آل‌سعود هستند




معاون دبیرکل سازمان ملل در اظهاراتی بی‌سابقه به سیاست های خارجی تماما شکست خورده عربستان پرداخته و گفته، این سیاست‌ها که بعضا با هدف کاستن از نفوذ و قدرت ایران اتخاذ شده‌اند، باعث افزایش نفوذ ایران شده اند.
«جفری فلتمن» معاون دبیرکل سازمان ملل طی سخنانی یک ساعته در شورای روابط خارجی آمریکا با بیان اینکه برخی سیاست‌های خارجی که عربستان درپیش گرفته، «نتیجه نامطلوب» داده است، گفته: «به یمن نگاه کنید. یکی از دلایلی که ائتلاف به رهبری عربستان سعودی تشکیل شد، حمایت از دولت مستعفی یمن و مقابله با نفوذ ایران بود در حالی که  نفوذ ایران اکنون بسیار بیشتر از زمانی است که جنگ یمن آغاز شد.»وی سپس به سیاست های آل سعود در لبنان و ماجرای استعفای سعد حریری از خاک عربستان پرداخت و گفت: «در لبنان نیز نمی‌دانم واقعا چه اتفاقی برای «سعد حریری» نخست‌وزیر لبنان افتاده، اما وزیر مشاور عربستان علنا گفته بود لبنان علیه عربستان اعلان جنگ کرده است و اکنون شاهد معجزه اتحاد بین سنی‌ها و شیعیان در لبنان علیه عربستان برای اولین‌بار در طول دهه‌های گذشته  هستیم و این به نفع سعودی‌ها نیست.»«فلتمن» سپس به بحران دیگری که سعودی‌ها در منطقه ایجاد کرده اند اشاره و تصریح کرد: «به قطر نگاه کنید. اکنون نیروهای ترکیه‌ای در قطر بیشتر شدند.» گفتنی است فلتمن بین سال های 2004 تا 2008 سفیر آمریکا در لبنان و مجری سیاست‌های واشنگتن در منطقه بوده و با شرایط داخلی لبنان به خوبی آشنا است. اتحاد شیعه و سنی در این کشور و همچنین جریان‌ها و گروه های سیاسی در نظر او یک معجزه است که در سال‌های اخیر به محوریت حزب‌الله به وقوع پیوسته است.
قدردانی خواهر حریری از سید حسن نصرالله
 از سوی دیگر  یک مسئول برجسته در یکی از گروه‌های وابسته به سازمان آزادیبخش فلسطین که با «بهیه حریری»، خواهر سعد حریری نخست وزیر لبنان در خصوص برادرش دیدار کرده بود، به نقل از بهیه حریری اظهار داشت: مواضع سید حسن نصرالله به ویژه در زمان بازگشت حریری از عربستان برخاسته از مبانی وفاداری انسانی و اخلاقی و مسئولیت‌های ملی بزرگی است که سید حسن نصرالله تمام آنها را داراست. مواضع نصرالله و میشل عون رئیس جمهور لبنان و همچنین نبیه بری رئیس پارلمان این کشور در حمایت از حریری بوده و این مواضع باعث تسریع روند بازگشت وی به لبنان و ناکام گذاشتن نقشه‌ها برای برکناری‌اش شد. این مسئول برجسته افزود، بهیه حریری توقع داشت که سید حسن نصرالله و دیگر گروه‌ها با مسئله استعفای برادرش براساس قانون اساسی برخورد کنند یعنی بسیار سریع این استعفا را بپذیرند و رایزنی‌های پارلمانی را برای مطرح کردن شخص دیگری به غیر از او انجام دهند اما تدبیر نصرالله و دیگر رهبران لبنان توطئه عربستان در این خصوص را ناکام گذاشته و این استعفای اجباری تنها بر روی کاغذ باقی ماند.