kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۸۶۱
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۹
با آزمایش موفق آن صورت گرفت

رونمایی کره شمالی از موشکی که می‌تواند سراسر آمریکا را هدف قرار دهد


سرویس خارجی -
کره شمالی حین برگزاری مانورهای نظامی آمریکا و متحدانش در شبه جزیره کره، یک موشک بالستیک جدید را آزمایش کرد و گفت؛ این موشک، قابلیت آن را دارد که تمام نقاط آمریکا را هدف قرار دهد. آزمایش این موشک خشم آمریکا و ترس و نگرانی متحدان چشم‌بادامی این کشور را به دنبال داشته است.
کره شمالی دیروز اعلام کرده موشک بالستیک جدید خود با نام «هواسانگ۱۵» را که برد آن تمام خاک آمریکا را در بر می‌گیرد، با موفقیت آزمایش کرده است. طبق گزارش رسانه‌های رسمی در این کشور، این موشک که سه شنبه شب به سمت آب‌های ژاپن شلیک شده، قوی‌ترین موشکی بوده که تاکنون پیونگ‌یانگ آن را شلیک کرده است.
این موشک مسافت ۹۵۰ کیلومتری را به مدت ۵۳ دقیقه در ارتفاع نزدیک به چهار هزار و ۴۷۵ کیلومتری طی کرده و در منطقه اقتصادی دریای ژاپن فرود آمده است! خبر این شلیک را ابتدا خبرگزاری یونهاپ کره‌جنوبی منتشر کرد و دولت ژاپن و پنتاگون نیز آن را تایید کردند.
به نوشته بی‌بی‌سی، ارزیابی کره جنوبی توانایی‌های اعلام شده برای این موشک را تایید می‌کند.
کره شمالی پس از شلیک این موشک، در بیانیه‌ای خود را «یک قدرت اتمی مسئول» نامید و هشدار داد تسلیحاتش برای دفاع از تمامیت ارضی خود و استقلالش در مقابل «سیاست اتمی امپریالیست‌های آمریکایی و تهدید اتمی واشنگتن»، توسعه یافته‌ است.
بعد از تماشای عملیات شلیک موشک، «کیم‌جونگ اون» رهبر کره شمالی نیز با غرور گفت: «اکنون دلیل تکمیل نیروی اتمی این کشور و دلیل ایجاد قدرت راکتی را در کره‌شمالی مشاهده کردند و افتخار می‌‌کنم که ما در نهایت توانستیم هدف بزرگ تاریخی‌مان یعنی تکمیل قدرت هسته‌ای کشور را محقق کنیم.»
بنا بر اعلام رسانه‌های کره شمالی، پیونگ یانگ که با تهدیدهای روزافزون نیروهای نظامی خارجی در نزدیکی مرزهای خود و شدت گرفتن حملات لفظی رئیس‌جمهور آمریکا روبه رو است، با شلیک این موشک جدید در واقع توان بازدارنده خود را نشان داد.
در آخرین آزمایش موشکی که در 24 شهریور ماه انجام شد، کره‌ای‌ها یک فروند موشک بالستیک شلیک کردند که از روی سرزمین‌های شمالی ژاپن عبور کرد و پس از سپری شدن 3700 کیلومتر، در دل آب‌های اقیانوس آرام فرود آمد.
واکنش ها
مقامات کشورهای منطقه و همچنین آمریکا به آزمایش موشکی کره شمالی واکنش نشان دادند. «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا ساعتی پس از انتشار گزارش‌ها در مورد آزمایش موشکی تازه کره‌شمالی، به خبرنگاران گفت، «فقط می‌توانم این را به شما بگویم، که ما این مسئله را حل‌‌وفصل می‌کنیم. این وضعیتی‌ است که به آن رسیدگی خواهد شد.» رئیس‌جمهور آمریکا سپس با نخست‌وزیر ژاپن تلفنی گفت‌و‌گو کرد. رئیس‌جمهور کره جنوبی نیز در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «قابلیت موشکی کره شمالی توسعه یافته به نظر می‌رسد.»
فیلیپین، چین، روسیه، اتحادیه اروپا و ناتو نیز این آزمایش موشکی را محکوم کردند و شورای امنیت سازمان ملل جلسه اضطراری برگزار کرد.
آماده مذاکره هستیم
این درحالی است که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ساعتی پس از شلیک موشک جدید کره‌شمالی اعلام کرد، واشنگتن آماده مذاکره با کره‌شمالی است ولی این کشور تاکنون هیچ جدیتی از خود نشان نداده است. «هدر نائورت»در کنفرانس خبری خود افزود: «اقدام کره شمالی در شلیک موشک بالستیک نگران‌کننده و بیانگر جدی نبودن این کشور برای گفت وگو است.»