kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۷۷۶
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۷

کوتاه از سراسر جهان


بنگلادش
آسوشیتدپرس: دادگاه عالی بنگلادش حکم اعدام 139 تن از نیروهای گارد مرزی این کشور را به اتهام «تلاش برای شورش» در سال 2009 که منجر به مرگ 74 نفر، از جمله 57 فرمانده ارتش این کشور شد، تایید کرد. دادگاه عالی داکا در سال 2013 نیز پرونده 152 نفر را در ارتباط با قتل‌های سال 2009 بررسی و آنها را به اعدام محکوم کرده بود.
میانمار
خبرگزاری فرانسه: مقام‌های رسمی از ادامه فرار مسلمانان روهینگیا به بنگلادش حتی پس از توافق امضا شده برای بازگشت آوارگان خبر می‌دهند. بنابر اعلام سازمان ملل از زمان امضای توافقنامه بین میانمار و بنگلادش، بیش از 3 هزار نفر دیگر برای نجات جانشان از مرز بنگلادش عبور کرده‌اند. فرمانده گارد مرزی بنگلادش نیز تاکید کرده تعداد آوارگانی که وارد بنگلادش می‌شوند، با کاهش روبه رو شده ولی روند ورود آنها متوقف نشده است. ارتش و بودائیان افراطی ماه‌هاست در حال قتل‌عام هدفمند مسلمانان میانمار هستند.
روسیه
اسپوتنیک: ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه از تمامی کشورهای جهان خواسته تا تسلیحات شیمیایی خود را نابود کنند. روسیه شهریور ماه اعلام کرد آخرین بقایای تسلیحات شیمیایی خود را امحا کرده است. اقدامی که ولادیمیر پوتین آن را قدمی بزرگ در راستای ایجاد جهانی مسئولیت پذیر‌تر و با ثبات‌تر ارزیابی کرد.
زیمبابوه
روزنامه هرالد: حدود یک هفته پس از استعفای رابرت موگابه رئیس‌جمهور زیمبابوه، یک روزنامه دولتی گزارش داد روز تولد این رئیس‌جمهور سابق تعطیل رسمی شد! روزنامه «هرالد» به نقل از یک خبرنامه دولتی گزارش داد: «بدین وسیله اعلام می‌کنیم زین پس ۲۱ فوریه(2 اسفند) هر سال به عنوان «روز ملی جوانان رابرت موگابه» تعطیل رسمی شناخته می‌شود.» اعلام روز تولد موگابه به عنوان تعطیل رسمی تازه‌ترین مورد از ستایش‌ها از اوست. مدرسه اطلاعات زیمبابوه هم به یاد او نامگذاری شده و پیش از آن هم یک دانشگاه به اسم او شده بود.
آمریکا
دیلی میل: گروه تروریستی داعش با انتشار تصاویری تهدید کرده که همزمان با جشن‌های سال نوی مسیحی، به میدان تایمز شهر نیویورک حمله خواهد کرد. در این تصاویر، عبارت «به‌زودی، ما در کریسمس در نیویورک شما را ملاقات می‌کنیم» نوشته شده است و در آن مردی با لباس بابانوئل کنار جعبه‌ای از دینامیت در میدان تایمز ایستاده است. داعش ماری است که آمریکا و متحدانش با هدف زمین‌گیر کردن مقاومت در آستین خود پرورش دادند اما در نهایت دامن خودشان را هم گرفت.
عراق
السومریه نیوز: یک منبع امنیتی در عراق از کشته و زخمی شدن ده‌ها تن در نتیجه وقوع انفجار انتحاری در جنوب شرق پایتخت این کشور خبر داد. سخنگوی وزارت کشور عراق بدون آنکه آمار دقیق قربانیان این حمله را اعلام کند، تاکید کرد که یکی از دو عامل انتحاری خود را منفجر کرده در حالی که نیروهای امنیتی موفق شدند انتحاری دیگر را از پای درآورند. در همین حال، یک منبع امنیتی عراقی نیز در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری السومریه نیوز این کشور آمار قربانیان حمله تروریستی و انفجار انتحاری در منطقه نهروان را ۱۷ کشته و ۲۸ زخمی اعلام کرد. گروه تروریستی داعش مسئولیت این حمله را به عهده گرفت.
رژیم صهیونیستی
جروزالم پست: گزارش مرکز آگاهی‌های اطلاعاتی و امور تروریسم «مئیر عمیت» از این امر حکایت دارد که در عرصه مقابله با حضور ایران در سوریه، منافع داعش و رژیم‌صهیونیستی هم‌خوانی دارد که همین مسئله نیز آنها را به صورت موقت متحد ساخته است. این گزارش تأکید کرده است: «زمانی که داعش به ایران حمله کرد، اسرائیل چندان هم ناراحت نشد اما از آنجایی که زمین‌های تحت اشغال داعش در آن زمان زیاد بود، تل‌آویو ترجیح داد سکوت کند. حالا دیگر داعش تهدیدی برای اسرائیل به شمار نمی‌رود و می‌توان حملات این گروه علیه ایران و نایبان این کشور را مفید ارزیابی کرد».